Shimano voorbladen compatibiliteits geneuzel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik word een beetje moe van die nieuwe Shimano 11 speed cranks.

Behalve dat ze de BCD asymmetrisch hebben gemaakt zodat mijn oude bladen er niet op passen hebben ze de blad combinaties nog van codes voorzien om duidelijk te maken welke bladen compatibel zijn.

Zo is BB de combi 34 -24 , BC is 36-26 en BD 38-28.

Het leuke :roll: is dat ze zeggen dat alleen deze combinaties optimaal op elkaar afgestemd zijn, iets met speciaal geslepen tanden en optimaal geplaatste schakelhulpen.

Ik wil natuurlijk weer wat anders, namelijk de 36-24 combinatie. Gaat dit dan merkbaar slechter schakelen of is het gewoon weer een marketing bladibla verhaal van shimano?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Marketing blabla. Ja, het zal iets minder goed schakelen. Nee, dat merk je waarschijnlijk niet. En hoe vaak schakel je voor nou helemaal?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor zover ik weet raad Shimano 10 tanden verschil aan bij de kettingbladen voor (icm met 11sp), bij 10sp mag dit 14t verschil zijn. Een tijdje terug was er een topic met een soortgelijke vraag en die heeft, bij wijze van expiriment, z`n granny vervangen door iets met 2 tandjes kleiner. IIRC geen problemen.

En eerlijk gezegd, ik heb ook net een M8000 26t kettingblad besteld om m`n 28t te vervangen. Tov een achterderrie/cassette schakel je voor toch niet zoveel en die dingen kosten bijna nix (2 tientjes)
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

zonoskar schreef:Marketing blabla. Ja, het zal iets minder goed schakelen. Nee, dat merk je waarschijnlijk niet. En hoe vaak schakel je voor nou helemaal?
Best wel vaak eigenlijk.

@ TenZNL : Die verhalen van shimano allemaal. Als ik die 11 speed bladen nou in combinatie met een 10 speed ketting en cassette gebruik mag het voor dan wél weer 14 tanden verschil zijn? :tong :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

theemutz schreef:hebben ze de blad combinaties nog van codes voorzien om duidelijk te maken welke bladen compatibel zijn.
Dat is verre van nieuw...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

theemutz schreef: @ TenZNL : Die verhalen van shimano allemaal. Als ik die 11 speed bladen nou in combinatie met een 10 speed ketting en cassette gebruik mag het voor dan wél weer 14 tanden verschil zijn? :tong :winkie:
Van mij wel :winkie:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Denk dat het verschil in voorbladen meer van de derailleur dan de cassette afhangt :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Carron
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 17:17

Neem eens contact met house of mtb die is naar verluidt met voor bladen bezig en dan zijn al deze problemen verleden voor de m8000 etc.
Begreep dat de range van 22 per tand naar 32 gaat en voor 't grote blad van 30 naar 42
.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1) Gelukkig nog net op tijd een ouderwetse symetrische crank gescoord. Onzalig idee, zo'n asymetrische steek.

2) Wat Shimano zegt en wat in de praktijk heel goed werkt, dat zijn vaak 2 verschillende dingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat ik vooral jammer aan de asymmetrische bladen en cranks vind, is dat je NW bladen daarvoor niet of nauwelijks kleiner dan 30T kunt krijgen. "Moet je 2x gaan rijden", zal Shimano zeggen. Ze hebben een punt, maar juist voor een enkele keer wisselen lijkt me juist handig.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

ThaSingleTrackMastah schreef: 2) Wat Shimano zegt en wat in de praktijk heel goed werkt, dat zijn vaak 2 verschillende dingen.
:bier: :winkie:
mosselmania
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 7 september 2013, 20:01

Bij XT 2x11 is het in ieder geval zo dat (eigen ervaring) je niet zomaar een AK (38-26) onderling kunt wisselen met AM (38-24) bij het schakelen van het kleine blad naar het grote blad viel de ketting precies op de tanden ipv erin
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Wat ik vooral jammer aan de asymmetrische bladen en cranks vind, is dat je NW bladen daarvoor niet of nauwelijks kleiner dan 30T kunt krijgen

Begrijp Shimano ook niet op dat gebied, maar gelukkig zijn er nog héél wat andere fabrikanten dan Shimano (die het 1x11 rijden beter begrepen hebben imho) :-q


Ik heb een jaar of twee met een 22-36 gereden en dat ging perfect, was met een SLX derrie maar dan wel met 10 speed crank, daarna heb ik mijn voorderailleurs aan het plaatselijke MTB-museum geschonken.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

mosselmania schreef:Bij XT 2x11 is het in ieder geval zo dat (eigen ervaring) je niet zomaar een AK (38-26) onderling kunt wisselen met AM (38-24) bij het schakelen van het kleine blad naar het grote blad viel de ketting precies op de tanden ipv erin
Je bedoelt van 38-28 naar 38-26?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het is een kwestie van testen, kan ook weer verschillen per fiets. Vaak werkt het gewoon. Op de racer zou 53/34 ook niet kunnen en wie rijden ermee, de profs.

Snap de fabrikanten ook wel vroeger had je 1 crank nu zijn er zes tot tien per groep. Omdat er al veel uitzonderingen zijn, gaan ze niet nog eens een uitzondering voor de uitzondering maken.

Ik vraag me ook af wat er tegenwoordig beter is aan al de opties. wat was er mis met een triple met 11/32 achter, dat zou voor 90% nogsteeds de beste drivetrain zijn. Alles op je middenblad, dus 1x en voor de uitzonderingen heb je aan beide kanten een extra keus.
Plaats reactie