project12: patientZERO LTHT

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ja sorry...als die van jou nou niet blank was geweest..;-) (Maar nee hoor, jouw frame is the godfather, dankzij hem is de rest geworden zoals ze zijn. :-q )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cozmo
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 23 juli 2003, 17:59

Ziet er uit als een lekker tripje Nideggen!
At 140 mph you have no friends
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ziet er idd leuk uit. Is het een leuk alternatief voor Malmedy? Het is vanuit Eindhoven vrijwel even ver zie ik.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zeker leuk terrein en minstens zo leuk als Malmedy. Alleen jammer dat men steeds meer paden begint dicht te gooien of af te sluiten...Zal wel een beetje aan zijn eigen populariteit ten onder aan het gaan zijn.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
udo van dongen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
Contacteer:

suravida schreef: Retep87 had nog een mooi beeld van mij in achtervolging op Udo op zijn Jeffsy. (Die daar als een ballerina naar beneden surfte, nou ja, tot de switchback dan ;-) )

Afbeelding
nah, viel best mee, was maar een heel klein voetje bij die afdaling... :bier:
Een gek alleen is zo gek nog niet
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is 1 voetje minder dan ik ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gisteren weer eens een mooi dagje wezen spelen/ producttesten bij Filthy Trails met Herman de Biker en Paulus1981. Fiets doet het nog steeds voortreffelijk en ik begin me ook steeds meer op mijn gemak te voelen met wat droppen en springen. Binnenkort maar weer snel terug!

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Afgelopen langt weekend de fiets eindelijk écht kunnen gebruiken waar hij voor bedoeld is. Ik had al een tijdje geleden een frame gebouwd voor forumlid mda, die woont in Neuchatel Zwitserland. Omdat de importheffingen en bezorgkosten nogal fors zijn die kant op stelde hij voor dat ik het frame zelf zou brengen en we er daarna meteen mee zouden gaan rijden. Er zijn slechtere voorstellen!
Afgelopen vrijdag dus met Wybo die kant op gereden en vrijdagavond een begin gemaakt met het opbouwen van zijn frame en dat zaterdag afgerond. Konden we meteen na de lunch de trails achter Neuchatel op. Chaumont is een befaamde berg die vol ligt met door locals gebouwde trails en met zo'n 700hms per afdaling was het feest. Rockgardens, steile worteltapijten, switchbacks, snelle flowy rotspaden, echt alles wat mountainbiken leuk maakt ligt daar. En elke keer dat je het bos uitdraait ligt daar het uitzicht met het meer en aan de overkant de Alpen.

Afbeelding

2x zijn we zelf omhoog gefietst, maar de derde keer hebben we de tandradbaan gepakt naar de freeridetrack. Bovenin was die mij iets te vochtig, steil en wortelig maar verder naar beneden was het zo'n perfecte track die ergens tussen de 90 en 110% van je kunnen zit.
Afbeelding

Gezellig tussen de echt dikke fietsen omhoog
Afbeelding

Op de een of andere manier deed de manier waarop je hier het bos uitknalde me denken aan het maisveld bij Leersum...(maar dan vele malen vetter)
Afbeelding

Op zondag had mda andere verplichtingen maar hij adviseerde om de Chasseral van 1600m af te dalen. De auto geparkeerd onderaan de laatste afdaling naast het station en vandaar de trein het dal in gepakt om vervolgens 900hms omhoog te pedellen over de weg.
Afbeelding

Fikse klim met hele stukken ruim boven de 15%, maar het uitzicht bovenop maakte het alleen al waard.
Afbeelding

Afbeelding

Vleugje star wars helemaal boven
Afbeelding

En vervolgens 16km over de kam naar beneden. (en af en toe een beetje omhoog) Prachtige paden wederom, soms heerlijk snel en flowy en dan ineens steil naar beneden over de rotsen.
Zo begon het vanaf de radiotoren
Afbeelding

Flowy!
Afbeelding

Halverwege de afdaling, terugkijkend naar het startpunt bij de radiotoren.
Afbeelding

En dan heb je er al een pittige dag opzitten en dan krijg je als toetje een pad dat steil 600hms naar beneden duikt vol met swichtsbacks, rotsplaten, rockgardens en enorme trappen. (Onderstaande foto heb ik staand genomen, en die laatste traptrede is ongeveer een 29" wiel hoog, en de uitloop tot de afgrond 1.5m :o )
Afbeelding

Maar Wybo was hier wel in zijn element! (ik op die trap na ook wel trouwens)
Afbeelding

Afbeelding

Maar echt zo'n mooie trail....
Afbeelding

Wat mij betreft is dit wel een buckettrail en zou iedereen die een beetje in de buurt is (en houdt van een serieuze technische uitdaging) hem moeten rijden. Alles klopt, landschappen, uitzicht, variatie van de paden en ondergrond.

Dus daar hadden we een mooi Jura hoogtepunt te pakken. Ik wilde echter ook nog wel heel graag naar de Alpen (nu we toch zo dichtbij waren) en van DuReal hier kreeg ik de tip om eens in omgeving van Bex te gaan kijken. Paar avonden kaartstaren en het werd me als snel duidelijk dat er hier inderdaad veel moois lag. Zondag einde van de dag dus doorgereden naar Roche, net onder Montreux. Vanaf hier konden we makkelijk de trein pakken naar Leysin, vanaf waar ik een route had uitgezet via de Col de Bretaye naar de Eau Froide.
Mda had weer wat tijd dus die reed vanuit Neuchatel heen en weer.

Ideaal die trein
Afbeelding

Zicht op Aigle
Afbeelding

Klimmen in de Alpen is toch net wat leuker dan elders...
Afbeelding

Lesje geografie van mda
Afbeelding

Tijd voor een fotosessie op de col
Afbeelding

Afbeelding

En dan hier rechts het paadje af. Lang geleden dat ik langs zo'n steile helling op zo'n smal pad heb gereden/gewandeld :o
Afbeelding

Steil? Mwa, beetje maar..
Afbeelding

Lager liep de afdaling wat soepeler
Afbeelding

Afbeelding
En daarna weer omhoog
Afbeelding

patientZERO.2 en patientZERO in hun natuurlijke habitat
Afbeelding

Hierna volgde de afdaling van de Eau Froide (na wat mislukt trailhunten...) En dat is dus zo'n intense, zo'n mooie en zo'n heftige afdaling die zo lekker liep dat ik in al die 1000hms bijna geen foto's heb gemaakt. Dus jullie moeten me maar op mijn woord geloven dat dit 1 van de mooiste routes is die ik ooit heb gereden. Misschien wel dé mooiste. Dit pad alleen is al de rit vanuit NL waard, en dan overdrijf ik niet. :winkie:
Met voor ons gevoel al 2000hms af te hebben gedaald bleken we bij deze brug (waarvoor men hogerop het pad had afgesloten, maar we waren gelukkig eigenwijs) pas halverwege te zijn. Het feest hield maar niet op...
Afbeelding

Laatste dag wil je dan toch ook nog wel moois doen, ondanks dat nu echt alles pijn deed. Besloten om weer de trein naar Leysin te pakken en vandaar langs de bergwand naar Luan te rijden waar schijnbaar een toffe freeridetrack lag. En die lag er! Smal, steil, los en af en toe angstaanjagend technisch.

Zelfs de verbindingspaadjes waren leuk!
Afbeelding

Bord stond er niet voor niets. Paar hele smalle stukken boven een hele grote afgrond.
Afbeelding

Hier links liepen minstens 3 freeridetracks steil naar beneden, maar omdat we niet wisten waar we dan zouden uitkomen toch maar doorgereden volgens de route.
Afbeelding

Freeridetrack was weer zo'n pad waar je geen tijd hebt foto's te maken, maar daarna werd het iets minder heftig maar niet minder mooi
Afbeelding

Onze natuurvorser in zijn nopjes
Afbeelding

Even op adem komen voor de laatste rockgarden naar het dorp
Afbeelding

En dan kom je beneden en dan blijkt Dorretje zijn fiets daar te staan :lol:
Afbeelding

En dan zit je op je laatste dag om 15u op een terrasje uit te hijgen en dan is het eigenlijk wel klaar, maar toch wil je nog iets rijden ter afsluiting. Slim? Waarschijnlijk niet. Episch? Dat dan weer wel!

DuReal had geadviseerd om te kijken naar de trails van Villars en Gryon en aangezien de trein daar bovenaan de paden stopt leek ons dat een mooie afsluiter met onze lege benen. Bij het wachten op de trein kwamen we in gesprek met een Amerikaan met een Genius die als trailbouwer werkte in Champery. Hij vond ons wel grappig met onze malle hardtails en bood aan om ons een toffe, niet te moeilijke, trail te laten zien. En dat hebben we geweten. De beste man reed ons compleet zoek, maar was wel zo aardig om regelmatig te wachten als wij met knikkende knieen naar beneden kwamen. Ik heb niet alles gereden (3x gelopen :oops: ) maar ik heb wel dingen gereden waarvan ik zelf van schrok. :lol:

Hier was het nog leuk :lol:
Afbeelding

Steilte laat zich niet fotograferen
Afbeelding

Zelfs niet zo met Will Walker als maatlat
Afbeelding

Bijna loodrecht naar beneden, maar het ziet er uit als een rondje Posbank
Afbeelding


Al met een episch viertal dagen en de beste test denkbaar voor mijn frames. Mijn patientZERO rijdt zoveel lekkerder dan de Cyclo dat ik nu paden rij waar ik voorheen niet eens over nadacht en ging lopen. Meerdere malen was Wybo verbijsterd dat ik was doorgereden op stukken waar hij even over na moest denken. Wat mij betreft het ultieme compliment voor de fiets! De afgeleverde patientZERO.2 was ook helemaal naar wens van mda. Stukken lichter dan zijn Last, een tikje minder slack maar bakken vertrouwen gevend.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3461
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Mooie rapportage met geweldige foto's. Dank :-q
Gebruikersavatar
Wybo Zijlstra
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 4 oktober 2011, 21:42
Mijn mountainbike: Cyclo totxo 29er XC race 2013, Kona Honzo 2015, Gazelle gold line 1997

Dit is even lekker de tuin na genieten van episch avontuur. :-D
Op die moeilijke rotsige afdalingen werden we dan ook nog ingehaald door een gast op een retro bike en zonder dropper. :o
Suravida, bedankt voor deze mooie reportage. :-q
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Wat een fantastisch verslag zeg! Super mooi, ik krijg op slag zin om op vakantie te gaan!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie bikes, mooie trails, mooie verhalen,

Keep 'm coming :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooie fietsen, mooi verhaal, en gave platen! Keep up the good work!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Hee klo*o moet dat nou...
Beetje leuke verhalen met mooie foto's hier plaatsen. Nu krijg ik nog meer zin
om volgende maand naar Die (FR) te gaan om daar wat te biken.

( Flauwekul dat eerste he ;) maar dat tweede meen ik.)

Mooie frame ook die je voor mba gemaakt hebt. Maar wat een steile
balhoofdhoek! 66 graden oid?
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Mooie plaatjes hebben weinig woorden nodig, in dezelfde trant; :-q
Plaats reactie