Overstap van 2x11 naar 1x11 - hoeveel tandjes?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Ik zit er over te denken om eens 1x11 speed te gaan proberen. Ik heb een hardtail met een M8000 crank met 2 kettingbladen (36-26 tands) icm met een M8000 11-40 cassette. Ik fiets eigenlijk alleen maar de lokale uitgepijlde MTB routes (zuid-oost brabant) en merk dat ik het 26-tands blad nooit gebruik.

Nu heb ik al uitgezocht dat ik op de M8000 cranks simpelweg een Shimano CRM81 blad kan monteren icm met langere kettingbladboutjes (onderdeelnummer Y1RL98100). Echter twijfel ik nu over hoeveel tands. De CRM81 is beschikbaar in 30, 32 en 34 tands varianten. Ik heb het idee dat 32 gangbaar is, maar als ik kijk dat ik nu met de 36 tands al goed rond kom op de lokale rondjes dan zou ik zeggen dat ik voor de 34 tands variant zou moeten gaan. Het CRM81 blad kost 50-55 Euro dus om nu zowel de 32 als de 34 tands te kopen om te proberen vind ik wel wat ver gaan.

Wat is jullie advies/ervaring?

En nog een andere vraag: ik heb de (binnen)kabels intern lopen. Wanneer ik die van d voorderailleur verwijder als gevolg van de overstap naar 1x11, is deze dan bij evt terug gaan naar 2x11 weer makkelijk te monteren? Stel ik ga eens een keertje naar de Ardennen, dan zou het fijn zijn om het 2-speed spul met niet al te veel moeite weer terug te zetten.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Maar waarom zou je dan niet een 36tands nemen en later er nog eens een 30 of 32 blad bij nemen...
Mocht je cassette achter versleten zijn kun je die ook nog aanpassen.
Daarnaast kun je je kleine blad nog steeds monteren naast je narrow wide. Wordt heel veel gedaan en helpt je bij een hele lange klim.

Absolute Balck hebben in ieder geval ovale bladen tot 36 tands, kan ik je zo leveren...
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb op mijn winterbike een 34 maar ga als deze versleten waarschijnlijk voor een 36. Ideaal voor de Lage Landen tot licht heuvelachtig, zolang het klimwerk maar niet al te lang is zeg maar.
Let wel op dat die 36 niet tegen je frame gaat komen, soms past zelfs een 34 maar net.

Derailleur terugplaatsen kan altijd maar op mijn fietsen was ik er vroeger wel even mee bezig, nu rij ik overal en altijd 1x11.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

36 heb ik er op :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je hebt 26-36, en je fietst altijd met 36 in Brabant, wat je prima bevalt.
Je wil 1x 11, maar evt -makkelijk- terug naar 2x11 voor als je eens naar de Ardennen gaat?
Ik zou lekker 26-36 laten zitten, waarom onnodig moeilijk doen met 1x?

Met 1x32 ga je wind mee op het vlakke al snel tekort komen op hoge snelheid, al helemaal een beetje bergaf. Daar heb je met 1x36 geen last van. 1x34 is een beetje een compromis, maar ongeschikt voor Ardennenuitstapjes. En dan wil je terug naar 26-36... Dat gaat niet 'makkelijk'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

36-tands lijkt me te groot. Als ik hier de Razob op wil ('Dak van Brabant') of de route in Nijmegen wil rijden denk ik dat ik dat niet trek. Bovendien lijkt het dan ook wel erg krap te worden met frame. 32 is uit te klein.

En over dat weekendje Ardennen: dat komt maar zeer zelden voor. Niet eens 1 keer per jaar. Ombouwen naar 2-speed is dan wel te behappen. Ik bedacht me vandaag dat ik er ook voor kan kiezen om de shifter en voorderailleur te monteren met een buitenkabel van shifter tot aan de voorderailleur. De kabel vastzetten met wat tie-raps en schakelen maar. Dat zou moeten werken toch?
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Oeps dubbele post :oops:
Laatst gewijzigd door mud mate op za 25 maart 2017, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tuurlijk kan dat.
Tja je gaf aan overal op 36 te draaien.
Scheelt natuurlijk weer als je een andere cassette zou monteren. Dan krijg je tav 36 voor maar achter bijvoorbeeld 46 ook weer een gunstigere verhouding.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

In plaats van een topic openen om allerhande ervaringen te verzamelen zou ik gewoon een rekenmachine, pen en bierviltje pakken. Je hebt meer aan wiskunde dan aan random ervaringen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Digitaal bierviltje:
http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I1200I1954X29I401I1" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hier kun je zien wat er gebeurt als je je huidige set up vervangt door 1x32 of 34, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik vind persoonlijk http://gear-calculator.com/ overzichtelijker, maar beiden geven natuurlijk inzicht bij deze veelgestelde vraag.

Over dat 36 voorblad ... Fietsen jullie vaak op de 36-11? Ik fietste dat alleen in een groepje op verhard terrein. Aangezien ik daar mijn MTB niet voor had, heb ik een kleiner voorblad genomen en gekozen voor meer 'rek' in de lage gearing dan in de hoge.

Just a thought.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Net terug van een rondje St Oedenrode/Vressel. Ik heb achter de 4 grootste kransjes niet aangeraakt. Vanuit dat oog punt zou ik voor dan dus toch gewoon voor de 36 moeten gaan. Ik ga sowieso eerst nog eens de Razob beklimmen en goed opletten wat ik voor en achter eigenlijk gebruik.

Nog iets wat met vanochtend te bonnen schoot: de grote stappen tussen de kransjes onderling. Het trapt bij een aantal kransjes voor m'n gevoel of net te zwaar of net te licht. Racecassette monteren kan niet heb ik begrepen en al zou het kunnen dan wordt het met 1 blad voor wel erg lastig mocht het keer bergop gaan.

First world problems ;-)
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Goofman schreef:Net terug van een rondje St Oedenrode/Vressel. Ik heb achter de 4 grootste kransjes niet aangeraakt. Vanuit dat oog punt zou ik voor dan dus toch gewoon voor de 36 moeten gaan. Ik ga sowieso eerst nog eens de Razob beklimmen en goed opletten wat ik voor en achter eigenlijk gebruik.

Nog iets wat met vanochtend te bonnen schoot: de grote stappen tussen de kransjes onderling. Het trapt bij een aantal kransjes voor m'n gevoel of net te zwaar of net te licht. Racecassette monteren kan niet heb ik begrepen en al zou het kunnen dan wordt het met 1 blad voor wel erg lastig mocht het keer bergop gaan.

First world problems ;-)
Oke ,maar waar heb je vandaag mee gereden dan een 32 tands ?
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

36 tands, oftewel het grote blad van de 2
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Goofman schreef:36 tands, oftewel het grote blad van de 2
Oke , ik rijd hier in NL met een 34 voorblad had eerst een 32 maar is toch te licht voor NL teminste dat vind ik ! Woon in Arnhem en rijd geregeld op de posbank ,gaat makkelijk maar met een 36 voorblad weet ik niet ligt er ook aan hoe sterk je bent !!!! Ik rij nu met een 11-42 cassette maar zit te denken als deze versleten is een 11-40 aan te schaffen!
Plaats reactie