Hoofdpijn na het MTB'en

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Wanneer ik een erg zware inspanning geleverd heb en ik ben echt kapot en ik heb lang in het rood gereden heb kan ik daar wel eens last van hebben. Lekker op de bank liggen, goed eten en drinken achteraf en de dag erna is het weg.

Niks om je zorgen over te maken. Weet je in ieder geval dat je goed je best gedaan hebt.
#Skraleanjers
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's wel makkelijk gezegd. Als je af en toe graag eens lekker diep gaat en je wordt elke keer "bestraft" met hoofdpijn/migraine haalt dat toch een deel van je fietsplezier weg.
Bij mij is het zeker ook niet altijd de volgende dag al weg, dat varieert per keer.

Ik weet nog precies de eerste keer dat ik migraine kreeg na een fietstocht: najaar 2007 na afloop van een toertocht bij Swalmen, onderweg terug in de auto :)
Inmiddels vele jaren verder en er is wel iets veranderd, maar nog steeds is de kans op (migraine-achtige) hoofdpijn groot als ik te diep ga. Ik heb mede daardoor echt mijn manier van fietsen moeten aanpassen, de ritten van 1,5 uur lang tot het gaatje die ik vroeger vaak deed zijn afgeschaft. Door leeftijd en medicijngebruik ligt mijn vermogen een stuk lager dan vroeger, dat is met name weleens lastig als je met anderen fietst. Waar zij nog gezellig keuvelend een helling optrappen zit ik al richting mijn max. te rijden. Da's een of twee hellingen "leuk", daarna krijg ik de rekening in de vorm van de rest van de rit krampachtig aanklampen en een leuk toetje in de vorm van hoofdpijn toe. Omdat ik echt in een schitterende stijl op de fiets zit hebben zij niet altijd door hoe diep ik feitelijk ga :D :wink:
Reden waarom ik toch wat minder met anderen fiets dan vroeger.

Natuurlijk moet je letten op goed drinken, eten, rusten, je houding... maar ik heb dè oplossing tegen die hoofdpijn nog niet gevonden. Vaak gaat het goed, soms niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Peter243 schreef:http://www.chemischefeitelijkheden.nl/u ... tdrank.pdf
Welliswaar wat oud, maar wel leuk om te lezen.
Heel interessant zelfs. Het verhaal over Mg en K is dus kennelijk niet onbetwist.

Als flinke zwetert die ik ben kreeg ik het advies om ca half uur voor het sporten flink water te drinken. Lekker indrinken zeg maar. :bier: Dat helpt iig tegen de dorst en in mijn beleving ook tegen de nadelige effecten van het watertekort.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Sil. schreef:Ik had ook veel last van hoofdpijn na het fietsen, inderdaad tegen migraine aan en het hield meestal de dag erna ook nog aan. Totdat ik een tijd geleden het probeerde met 1 paracetamol voor het fietsen en 2 tabletten High 5 zero per 750 ml. Met deze combinatie geen hoofdpijn meer gehad. Eén keer tussendoor een ritje zonder paracetamol en water gedaan en ja hoor, weer hoofdpijn. Nu moet ik eigenlijk nog een keer zonder paracetamol, maar met High 5 proberen. Maar als het die ene paracetamol is die de truc doet, nou dan maar een paracetamol voor het fietsen. Want elke keer knallende koppijn, dan gaat de lol snel van het fietsen af.
Dit helpt bij ook heel goed. Maar is wel symptoombestrijding en niet het wegnemen van de oorzaak.
Ja, doei !
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Ik heb ook vaak last van hoofdpijn. Bij mij is dit meestal op maandag. Maar ook wel eens op andere dagen. Ik loop hier al zeker 4 jaar mee. In 2014 een tijdje geen last gehad. Ik had toen net een andere helm dus dacht dat dat de oplossing was. Echter na een weekje New York (september 2014) weer terug en vanaf toen weer bijna iedere week hoofdpijn. Wat de oorzaak is weet ik nog niet helemaal. Ik heb wel een vermoeden.
Bij mij is het meestal ook zo dat ik 's morgens wakker wordt en dan al een gevoel heb van dat het die dag hoofdpijn wordt en in de loop van de dag wordt het dan steeds erger. Meestal is het op het werk tot ca. 16:00 uur wel redelijk uit te houden. Maar ik wordt er ook wel eens chagrijnig van..... :x :x :x

In 2015 ben ik uiteindelijk via de huisarts naar de Neuroloog geweest. Deze kon (gelukkig) niets in mijn koppie vinden wat niet goed was. Ook alle waarden waren goed (vitamine ed.). Gelijktijdig ben ik naar de fysio gegaan. Deze constateerde wel spierspanning in mijn nek en schouder. Een tijdje dus onder behandeling geweest, ook nog dry needling geprobeerd. Voor mijn gevoel allemaal zonder resultaat. Uiteindelijk gestopt met de behandeling en er een hele tijd mee rond gelopen...

Uiteindelijk in januari eens een afspraak bij de bedrijfsarts gemaakt (omdat het vaak op maandag was, mogelijk iets met werk???). Hij gaf aan om een second opinion voor de neuroloog aan te vragen. Echter had ik het gevoel dat dit niet veel uitmaakte. Ik heb wel een afspraak met mijn huisarts gemaakt. Ook het verhaal van de BA besproken. Uit eindelijk samen besloten om nog eens fysio te proberen.

In de tussen tijd ook enkele weken niet gefietst op advies van de BA. Maar echter geen verbetering.

Uiteindelijk een afspraak gemaakt bij de fysio (wel een andere dan de eerste keer). Ik kom de eerste afspraak bij de fysio... krijg het onderzoek.... en de fysio komt tot de conclusie dat de mobiliteit van mijn wervelkolom beperkt is.... (waarom heeft die vorige fysio dat niet gemerkt? :~ ) Uiteindelijk bij de manueel therapeut gekomen. 3 keer gekraakt (waarvan de 3de keer echt krak zei...). En al direct na de eerste behandeling verbetering... Hebben we het dan toch ontdekt waar het aan ligt? Helaas vorige week en zondag en gisteren weer enkele dagen hoofdpijn gehad. Hopelijk is dat een uitzondering....

Maar wat ik nu wel heb ik dat ik veel beter op de fiets zit. Ik heb veel minder last met het vooruit kijken op de fiets. En minder last tussen de schouderbladen.
Eens een paar weken aankijken of er nog meer verbetering inkomt en anders nog enkele behandelingen bij de fysio. Hopelijk kom ik er zo wel vanaf, want iedere week hoofdpijn is niet fijn....

Maar goed, het is een redelijk lang verhaal geworden bij mij... ik vermoed dat het bij mij niet direct aan het fietsen ligt. Ik denk dat het wel een catalisator is wat het mogelijk kan veroorzaken. Ik heb veel drinken geprobeerd. Ook na het fietsen direct veel water drinken. Lichtere helm.... niet fietsen, kort fietsen etc etc. Maar het helpt niet. Als ik niet deed fietsen had ik er ook last van, daarom vermoed ik dat fietsen niet de directe oorzaak is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Joepie de schreef:
Sil. schreef:Ik had ook veel last van hoofdpijn na het fietsen, inderdaad tegen migraine aan en het hield meestal de dag erna ook nog aan. Totdat ik een tijd geleden het probeerde met 1 paracetamol voor het fietsen en 2 tabletten High 5 zero per 750 ml. Met deze combinatie geen hoofdpijn meer gehad. Eén keer tussendoor een ritje zonder paracetamol en water gedaan en ja hoor, weer hoofdpijn. Nu moet ik eigenlijk nog een keer zonder paracetamol, maar met High 5 proberen. Maar als het die ene paracetamol is die de truc doet, nou dan maar een paracetamol voor het fietsen. Want elke keer knallende koppijn, dan gaat de lol snel van het fietsen af.
Dit helpt bij ook heel goed. Maar is wel symptoombestrijding en niet het wegnemen van de oorzaak.
Bedankt voor alle reacties, ik ga de paracetamol methode ook eens proberen :-q . Ik verwacht niet dat nog meer drinken het gaat oplossen bij mij.
Plaats reactie