Beginnen met freeride/downhill

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

om lekker ontopic te gaan weer...
LuukG schreef:Hallo,



(edit) Zijn er downhillers die kunnen vertellen hoe jullie zelf zijn gestart?
ikzelf ben altijd bmxér geweest.. ik kocht als eerste MTB een fully met 130mm travel.. echter deze had het zwaar te verduren daar ik iets meer van de fiets vroeg dan die leuk vondt.. daarna een DH bak gekocht en ben ik me gaan uitleven in de bikeparken.. 8)

de broertjes van Steenbergen zijn ook bij ons op de baan met bmx begonnen en dat zijn nu aardige downhill helden geworden.. gasten zijn jong begonnen en waren niet van de bmx track af te slaan.. hier het oude video kanaal van de van Steenbergen & friends van bmx tot mtb: https://www.youtube.com/user/DirtCircusOfficial/videos" onclick="window.open(this.href);return false;

persoonlijk kan ik alleen maar aanraden om bmx te gaan rijden en af en toe lekker even los te gaan in een bikepark.. downhillen is best wel een dure hobby en bmx is erg betaalbaar en vaak te doen bij een vereniging!.. 2 a 3x per week en je skills schieten omhoog.. daar heb je straks met het downhillen alleen maar plezier van :-q
jorryt schreef:@kingjoop: Wist niet dat er zoveel lag bij de Leemcule. Van een paar dingetjes wist ik wel maar niet alles. Even een keer heen aangezien het niet te ver weg is.
die downhill trackjes liggen niet in de Cuule zelf maar iets verderop. Om precies te zijn:
https://www.google.nl/maps/dir/52.46106 ... m2!4m1!3e0" onclick="window.open(this.href);return false;
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Lijkt mij ook leuk daar eens mee te beginnen, nu zat ik eens te zoeken en viel me op dat er hier geen verzameltopic is voor bmx? Of zoek ik gewoon slecht :-?
Gebruikersavatar
MickeyMetz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 25 maart 2015, 20:59
Mijn mountainbike: Cube Stereo 160 Hpa Custom
Contacteer:

floris500 schreef:Lijkt mij ook leuk daar eens mee te beginnen, nu zat ik eens te zoeken en viel me op dat er hier geen verzameltopic is voor bmx? Of zoek ik gewoon slecht :-?
Denk dat dat vooral is omdat we op mountainbike.nl zitten :lol:
Mijn Video's : https://www.youtube.com/channel/UCiRJiY ... LtQ/videos
Subscribers worden uiteraard gewaardeerd!! :D
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

MickeyMetz schreef:
floris500 schreef:Lijkt mij ook leuk daar eens mee te beginnen, nu zat ik eens te zoeken en viel me op dat er hier geen verzameltopic is voor bmx? Of zoek ik gewoon slecht :-?
Denk dat dat vooral is omdat we op mountainbike.nl zitten :lol:
Er zijn ook topics voor racefietsen/trekkingfietsen/gravelracers... Waarom zou bmx dan niet kunnen? Heb het idee dat er toch best wat mensen zijn hier die dat ook doen.
Nijkamp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 september 2015, 10:28

Bij alle clubs kan je, na overleg, wel een een fietsje lenen en meetrainen. Vaak een keer of drie om te zien of je het wat vindt en dan zelf spullen kopen.

https://www.bmxwest.nl/all_bmx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skenkz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 19:42

Het begin van downhill/freeride kan je jezelf vrij ver aanleren.
Belangrijk bij beide is dat je jezelf comfortabel en zeker voelt op het moment dat je wielen van de grond afkomen. (trampolines helpen hierbij bijv. enorm)
Kleine drops en sprongen zijn altijd in de buurt te vinden of te creëren en zijn inderdaad enorm te vergelijken met dingen die je in bmx parken zult vinden.
Maar het belangrijkste van alles is dat er veel voor geoefend word en er komt gewoon tijd in te zitten.

Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben, mocht je nog vragen hebben hoor ik ze graag!
Wild enough to break it - Smart enough to make it!
LuukG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:11
Mijn mountainbike: Ghost se 3000

Ben nu een tijdje lid van een bmx vereniging. Heb een fiets, kleding en bescherming. Ben van plan om over een paar maanden wat wedstrijden te gaan proberen als ik het een beetje onder de knie heb.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

goed bezig LuukG! BMX is DE basis voor het freeriden :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

LuukG schreef:Ben nu een tijdje lid van een bmx vereniging. Heb een fiets, kleding en bescherming. Ben van plan om over een paar maanden wat wedstrijden te gaan proberen als ik het een beetje onder de knie heb.
Welke regio ga je dan rijden, en welke wedstrijden in welke klasse?

Kan niet wachten tot het raceseizoen weer begint.
LuukG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:11
Mijn mountainbike: Ghost se 3000

Ik denk dat ik eerst wat clubwedstrijden ga proberen en daarna van de nff
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Club is altijd fun.. maar ook gelijk de Regio's van de NFF gaan rijden joh.. leuke instap klasse 8) hoe meer wedstrijd ervaring je op doet de beter :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Silver23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 7 februari 2004, 14:05
Mijn mountainbike: Ghost Dual Racing
Contacteer:

LuukG schreef:Hallo,

Ik ben op dit moment 15 jaar (bijna 16), en wil graag met dowhill beginnen. Ik heb er verder geen enkele ervaring mee. Wel doe ik al enkele jaren aan xc mountainbiken. Ik zit er aan te denken me aan te sluiten bij een bmx vereniging om wat technieken voor downhill onder de knie te krijgen. Ook zit er een pumptrack in de buurt. Ik heb dus geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb al gelezen over weekenden waar je met een instructeur downhill kan oefenen, maar dat is op dit moment te duur voor mij. Ik ben wel van plan om een keer naar winterberg te gaan met wat vrienden, maar weet niet of dat handig is zonder downhill of freeride ervaring. Enige mensen die wat tips hebben, of weten of er ergens in gelderland lessen genomen kunnen worden?

Luuk

(edit) Zijn er downhillers die kunnen vertellen hoe jullie zelf zijn gestart?

Gewoon vragen of je ouders zin hebben om eens een keertje naar het gardameer te gaan in Italie, daar kan je lekker fietsen en downhillen. Daar leer je snel en je ouders genieten ook van de Italiaanse omgeving en sfeer.
Skenkz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 6 maart 2016, 19:42

Een hardtail mtb gekocht ongeveer 10jaar geleden.
Na de eerste rit kwam ik er achter dat XC niks voor mij was.
toen gaan BMX-en een jaar later wat grotere dirt jumpjes gaan doen.
En zo uiteindelijk bij freeride/dh gekomen
Wild enough to break it - Smart enough to make it!
LuukG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 19 november 2016, 22:11
Mijn mountainbike: Ghost se 3000

Ben van plan om binnenkort met een paar vrienden naar winterberg te gaan voor een clinic. Bmx gaat inmiddels ook redelijk goed en zit nu eindelijk in een leeftijdsgroep :-D. Ik zit ook al te denken om een all mountain fietsje aan te schaffen om daar in het buitenland te oefenen.
Hielsch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 10:48
Mijn mountainbike: Van Tuyl VT 230

Goed bezig Luuk! Ik hoop dat je het leuk vindt. Het is een hele leuke sport als je bereid bent om de kosten te nemen (tijds-)investering. Succes en we zien je ooit op het podium!
Plaats reactie