Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Aan alle adviezen heb ik hier niks toe te voegen, maar misschien kun je mij nog wat advies geven over het rijden op een racefiets.
Ik vind dat namelijk veel lastiger inschatten hoe ik de bochten door moet komen en met welke snelheid het zou kunnen. Voor mijn gevoel wil de racefiets eigenlijk alleen maar rechtuit en moet ik veel meer werken om het de bocht door te krijgen dan op de mountainbike, motor of zelfs op de bmx.
Doordat ik meer moet werken, rem ik meer af voor een bocht.. dus heb je tips Ad58?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Met een wielrenfiets stuur ik eigenlijk niet zo. Ik kantel de fiets meer en het lichaam gaat mee. Racefietsen sturen over het algemeen heel erg scherp. Je overstuurt heel snel.Hoe minder je echt stuurt, hoe beter. Als je dat eenmaal door hebt, zul je verbaasd staan hoe weinig je hoeft te doen om een bocht door te komen. Hoe snel hangt een beetje van de bocht en het wegdek af. Met 30 pak ik sowieso iedere bocht, bij 40 wordt het spannender, en bij 50 rem ik toch eerst wel even wat. Dit alles bij droog weer en een redelijk normaal wegdek. En goed kijken, want steentjes en gruis zijn funest!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Aha, ik zal van het voorjaar die tips eens proberen. Waarschijnlijk omdat ik gewend ben om te sturen, overstuur ik eigenlijk op de racefiets.
:-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bedankt allemaal voor de tips. Vandaag weer naar Cadettenkamp geweest. Het werd duidelijk dat ik ìn de bochten keek ipv er achter. Hard getraind om dat te veranderen. En dat lukte ook wel (regelmatig). :lol:
Dan het kantelen van de fiets, kont uit zadel en lijf recht houden. Ook dat lukte regelmatig. De fiets voelde meteen veel speelser en de bochten gingen stukken makkelijker. Het logge gevoel van de fiets begon te verdwijnen. Ik begon te begrijpen dat ik het frame de voorgaande keren had tegengewerkt door een verkeerde houding.
Het ging ook allemaal weer wat sneller ofschoon ik zonder enige twijfel de langzaamste zal zijn van iedereen. Maar dat interesseert me geen ruk.

Dan de beloning: eindelijk lukte dat laatste voor mij moeilijke klimmetje voor het eerst! Uit louter euforie donderde ik bijna van de heuvel af die daarna kwam, maar man, wat was ik trots! Yihaaaa! 8)
Laatst gewijzigd door Ad58 op vr 10 maart 2017, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

:-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

:-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Nou, proost dan maar mannen! Ik heb deze wel verdiend vind ik!
Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Door vooruit te kijken en kijken waar je heen wilt kan je ook korter draaien of keren.
Dat kan je ook makkelijk oefenen door bv een parkeervak in te sturen en in dat zelfde vak er weer uit te rijden aan de kant waar je vandaan komt. Doe dat eerst een keer door naar je voorwiel te kijken en daarna een keer door echt te kijken waar je naartoe wilt. Dan merk je dat de tweede versie veel beter werkt.
En dan wel een parkeervak waar de auto's naast elkaar moeten parkeren en niet achter elkaar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien die Franziskaner voor de rit pakken. Dan gaan bochtjes nog veel beterderder... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat misschien ook helpt, maar dat is wat grondiger, is een kortere stuurpen en een breder riser stuur te monteren. Dan kom je in een zithouding te zitten waarbij je meer controle over de fiets hebt.

En zelfs een dropper zadelpen kan helpen. Wat Suravida al zegt, hij zweeft net boven het zadel. Met zo een dropper zet je het zadel uit de weg. Op Dorst is dat op hele stukken erg lekker. Het nadeel is wel dat je dan minder lekker trapt op de stukken tussen de bochten in (waar de bochten erg dicht op elkaar zitten), op de langere rechte stukken zet je het zadel weer snel omhoog.
Je kunt het zadel ook 2-3 cm omlaag zetten als je het parcours op gaat. Maar doe dit dan wel om de bochten te oefenen. Of het heel goed voor je rug of knieën is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:Wat misschien ook helpt, maar dat is wat grondiger, is een kortere stuurpen en een breder riser stuur te monteren. Dan kom je in een zithouding te zitten waarbij je meer controle over de fiets hebt.

Is zeker prettig, alleen natuurlijk even de vraag wat er nu al op de fiets zit...

Tegenwoordig is een stuurpen van 60 of nog minder al heel gewoon. En een stuur van 740 of meer al bijna standaard.
Dus mocht je echt smaller zitten kun je daar zeker nog winst behalen. :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Stuurpen is 9 cm, stuurbreedte is 72 cm.... dus ik ga daar niets aan veranderen denk ik, temeer omdat mijn overal reach al aan de korte kant is (71 cm ipv de gevonden 73 cm bij Wrenchescience).
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lars TB schreef:Misschien die Franziskaner voor de rit pakken. Dan gaan bochtjes nog veel beterderder... :bier:
Volgende rit vul ik mijn bidon ermee! :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik hoop dat je de afstand van je zadelpen naar je stuur bedoeld, want een reach van 71cm :o
Hoe lang moet je dan wel niet zijn?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gesloten