Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hallo,
Zoals sommigen van jullie misschien al weten, ben ik pas begonnen met mtb-en. Ik heb nu net het 3e rondje Cadettenkamp er op zitten. Wat me opvalt is dat ik verschrikkelijk veel moeite heb met sturen. Op mijn racefiets knal ik met 40 km/uur een bocht door, maar op het Cadettenkamp durf ik de scherpe bochten niet harder dan stapvoets! Is dat normaal voor beginners?
Gewoon blijven proberen in mij eigen tempo en komt het dan vanzelf wel?
Ook de meeste oversteken waar je tussen liggende boomstammen door moet laveren, vind ik bloedeng. Daar gaat er meestal ook even een voetje aan de grond.
Nog tips voor deze sukkelende beginner?
Laatst gewijzigd door Ad58 op za 7 september 2019, 17:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Na drie ritjes is het misschien nog vooral wennen dat de ondergrond niet zo voorspelbaar is dan op je racefiets?
Rijd je op klikpedalen? Misschien geeft het wat vertrouwen als je het kliksysteem wat losser afstelt, zodat je sneller en makkelijker uitklikt.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik rijd niet op klikpedalen
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Blijf je net als op je racefiets altijd zitten? Uit het zadel komen (niet voorover gaan hangen!) en meer met je gewicht sturen doet wonderen. En die hekjes zijn ook gewoon kl*te, tikte er vorige week ook weer net 1 aan met een pedaal.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat is nu precies waar ik bang voor ben ja, dat ik met mijn pedaal achter zo'n boomstam blijf hangen! Dus in de bochten uit het zadel komen? Ik blijf idd gewoon zitten.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Niet perse alleen in de bochten uit het zadel komen, maar eigenlijk altijd proberen meer je lichaam te gebruiken om klappen op te vangen en de fiets te besturen. Zeker bij Dorst merk ik dat ik nauwelijks zit, maar voortdurend net boven mijn zadel hang, of als ik op mijn zadel zit ik constant naar voren of achteren schuif. Als een zoutzak blijven zitten werkt prima op de racefiets, maar op een mtb niet.
Ik merk ook op Dorst (en Zeist en dat soort slingerende routes) dat ik op mijn starre fiets nog wel een klem kom te zitten achter mannen op full suspensions. Op de rechte stukken kan ik ze niet bijhouden maar in de bochten loop ik dan weer in, en dat is puur omdat ze (waarschijnlijk) van mening zijn dat ze lekker kunnen blijven zitten. En zo ben ik ook wel eens enorm opgejaagd op Dorst door een kerel op een cyclocrosser die zo goed op zijn fiets zat dat ik ook in de bochten met mijn dikke banden hem niet kon bijhouden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Veel bochten kan je gewoon bijna vol door, je heb niet voor nix grotere noppen aan de zijkant.
Je moet je fiets schuin de bocht in gooien net als op een motor. Gewoon proberen steeds iets schuiner en harder nartuurlijk
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Voor mezelf geldt dat als de bochten niet lekker lopen, ik geheid niet ver genoeg vooruit kijk. Kijk bij het ingaan van de bocht niet vlak voor je voorwiel, maar voorbij het einde van de bocht. Verder is het na 3 ritten niet gek dat je nog niet de bochten door drift. Leer de grip van je fiets kennen, ga gewoon eens een tijdje oefenen. Zoek een set bochtjes op, en doe ze 10 keer.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als op een motor de bocht nemen moet je dus net niet doen. Prima om je fiets schuin te zetten maar probeer juist je lichaam zo recht mogelijk te houden, anders zal je op pijnlijke wijze merken dat de ondergrond en grip van een motor anders zijn dan op de mtb. Voor de kombochten van Dorst is het natuurlijk wel mogelijk om zelf schuiner te gaan hangen, maar dan is de hoek die je banden maken met de ondergrond natuurlijk ook anders.

Voorbeeld van hoe je netjes een vlakke bocht neemt, fiets schuin, lichaam rechtop om grip en controle te houden:
Afbeelding

Leerzaam zijn de Howto's van GMBN: Hoe normale bochten te nemen:
https://www.youtube.com/watch?v=qKZhe49 ... uq8x9tO_9j" onclick="window.open(this.href);return false;

En hoe kombochten te nemen:
https://www.youtube.com/watch?annotatio ... 5kpBqP3_Sc" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ach, het zal ook gewoon wennen zijn natuurlijk. Op de racefiets heb ik om te beginnen veel bredere wegen en zie ik een bocht al ruim vantevoren aankomen. Ook is er wat meer ruimte voor eventuele correctie
In het bos raak ik een beetje in de war, totaal anders dan zo'n weidse polder! J moet heel anders leren kijken en wennen aan die smallere paadjes en die bomen waar je zo vlak langs rijdt. Ook een aantal bochten vlak na elkaar ben ik niet gewend. En zandgrond of klinkers/asfalt is ook een heel verschil natuurlijk.
Maar ik denk dat het grootste probleem in anders leren kijken zit inderdaad.
Bedankt tot zover!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Idd, als je een vlakke bocht probeert op de "motor-manier" te nemen, maak je geheid een keer een flinke schuiver.
Net wat Suravida zegt; je moet de fiets kantelen, niet je lichaam. Je drukt als het ware de fiets door de bocht en de mate van kantelen bepaalt hoe scherp je stuurt. En wellicht ten overvloede maar je remt voor een bocht, niet erin ;)

Bestudeer die filmpjes, die leggen het echt goed uit. Op Dorst heb je een paar mooie stukjes om die bochtentechniek te oefenen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zoals eerder gezegd is de kijktechniek belangrijk. Kijk waar je naar toe moet en dus niet waar je niet naar toe moet.(die boom die langs de kant naast de bocht staat)
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik val wat in herhaling volgens mij, maar het het aller belangrijkste is je kijk techniek. Pas daarna komen dingen als gewichtsverplaatsing en welke voet je naar beneden hebt.
Dat zie je al in de foto die suravida plaatst, de rijder kijkt netjes waar hij naartoe wil en niet naar zijn voorwiel. Zeker als je meerdere bochten na elkaar hebt wordt dat extra belangrijk.
Anders kun je je niet voorbereiden op de volgende bocht.

Je ziet het ook in onderstaande foto, mijn gezicht wijst duidelijk al naar links, ver naar voren.
Afbeelding

En hier nog duidelijker:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MacReal op vr 10 maart 2017, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

bedankt allemaal, hier kan ik wel wat mee denk ik. Het viel mezelf eigenlijk ook al op dat ik alles eigenlijk te laat zie ahw.
Maar ik ga ook een beetje oefenen met de fiets naar links en rechts te kantelen tussen mijn benen en mijn lijf recht houden.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nog een tip: Boek een clinic. Bijvoorbeeld bij je bovenbuurman (Macreal) maar er zijn er nog veel meer. Die kan je 1 op 1 heel veel leren.
Gesloten