Boek trainingsleer.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Ik ben onlangs begonnen met fietsen.(+zwemmen +lopen) Lekker elke dag volgas trainen en je raad het al overtraind geraakt binnen 4 maanden, netjes. Ben goed aan het herstellen nu moet ik nog eventjes mijn gemak houden. Heb een aantal boeken gelezen. Trainen met de hartslagmeter, basisboek triathlon, mentale begeleiding in de sport en ben nu bezig met "inspanningsfysiologie, oefentherapie en training". Anyways mijn periode van volledige rust zit er op en ben weer op lage intensiteit aan het trainen. En eerdaars gaan we het volume/ de intensiteit weer ietskes opvoeren. Ik ben opzoek naar een boek trainingsleer gericht op fietsen. Met daarin trainingsmethoden. Er is zoveel keuze misschien kan iemand hier mij het juiste boek aanbevelen. Ik zou dalijk weer lekker willen trainen zonder dat mijn lichaam er na een aantal maanden mee stopt :lol: .
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Is het wellicht een idee om eens trainingsbegeleiding te nemen voor bijv een jaartje met een daarbij behorende inspanningstest? Dan weet je ook wat je trainingzones zijn en hoe een goede opbouw eruit ziet? Na een jaartje weet je ongeveer zelf wel wat je kunt of niet. En het hoeft niet belachelijk duur te zijn....Zelf schema's/trainingen maken is uiteraard prima, maar als je niet weet bij welke hartslag je wat moet doen gaat het zo weer mis.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

joe friel mountainbike training bible

+1 voor de begeleiding
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Voske8x
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 juni 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, ProPain Hugene 2021, NS Bikes Zircus en Kuota Kharma
Contacteer:

tiewrap schreef:joe friel mountainbike training bible

+1 voor de begeleiding
Volledig mee eens, heb het boek ook liggen en gelezen uiteraard. Zit heel veel goede informatie in. Zowel praktisch en wetenschap.
Om te vliegen: Niner AIR9 RDO
Om te spelend te vliegen: ProPain Hugene 2021
Om te pompen: NS Bikes Zircus
Om te racen: Kuota Kharma Race (oei mag dat wel op het mtb forum?...)
MellowBikers.nl
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Thx voor de reacties. Heb het boek gister besteld hopelijk ligt hij thuis op me te wachten dalijk. Ik heb verder een aantal mensen die me aardig op weg helpen. Begeleiding I don't know ik heb niet zulke wilde plannen. Mn eerste wedstrijdjes rijden. Veel plezier beleven aan het fietsen. Wat zou een beetje begeiding kosten?
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Ik heb diverse trainers gehad, de laatste was TopVorm in Gemert. Koste me om en nabij de 27 euro per maand, plus dan 70 euro voor de inspanningstest geloof ik. Schema's waren relatief simpel (sommige zouden misschien zeggen wat ouderwets, maar zeker om mee te beginnen waren ze duidelijk en goed genoeg om iig ervaring op te doen. En overtraining te vermijden ;-)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Trainingsbegeleiding verschilt bijvoorbeeld hoe vaak je contact hebt.
Voordeel van trainingsbegeleiding is bijvoorbeeld dat je het wiel niet zelf hoeft uit te vinden. Ook heb je een stok achter de deur. Voor jezelf wil je nog wel eens een training over slaan. Voor een trainer doe je dat meestal niet. Ook de data analyse doet de trainer evenals het aanpassen van je persoonlijke schema.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Weer bedankt allen. Het boek is uit erg veel nuttige info uit gehaald. Zal m vaak nog eens open slaan om een stukje terug te lezen. Anyways ik denk dus een redelijk idee te hebben wat te doen nu en toch blijf ik me afvragen doe ik dit wel goed? Ben ik uren voor niets aan het trainen? Maar ook wat wil je nou eigenlijk man. Xc? Marathons? Triathlons? Duathlon? Offroad of ook opt asvalt? Het is allemaal zo leuk. Nja uiteindelijk wil ik alleenmaar fietsen al blijft het wel lekker eens per week te zwemmen en een keertje rustig hard te lopen. Contact met keiveel sporters van ieder kan ik weer wat leren al spreken ze elkaar allen tegen. Een trainer die mij niet kent nooit met me gefietst heeft zit ik ook niet zo op te wachten. En nu is er iemand zo tof een beetje met me te fietsen en te doen beschikt over alle kennis mja hij moet ook geen dagtaak aan me krijgen. Ik heb 100.000 vragen elke dag weer, ben al snel 2 much voor wie dan ook.
Zou eventueel zelf een schema kunnen maken voor dit jaar en hem er even naar laten kijken. Dat klinkt wel oke zou altijd nog eegens anders begeleising kunnen zoeken.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Haha, geweldig & herkenbaar, succes ermee.
Het belangrijkste is om een doel te hebben, en te weten wat je er voor over heb.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MrGoon22 schreef:Weer bedankt allen. Het boek is uit erg veel nuttige info uit gehaald. Zal m vaak nog eens open slaan om een stukje terug te lezen. Anyways ik denk dus een redelijk idee te hebben wat te doen nu en toch blijf ik me afvragen doe ik dit wel goed? Ben ik uren voor niets aan het trainen? Maar ook wat wil je nou eigenlijk man. Xc? Marathons? Triathlons? Duathlon? Offroad of ook opt asvalt? Het is allemaal zo leuk. Nja uiteindelijk wil ik alleenmaar fietsen al blijft het wel lekker eens per week te zwemmen en een keertje rustig hard te lopen. Contact met keiveel sporters van ieder kan ik weer wat leren al spreken ze elkaar allen tegen. Een trainer die mij niet kent nooit met me gefietst heeft zit ik ook niet zo op te wachten. En nu is er iemand zo tof een beetje met me te fietsen en te doen beschikt over alle kennis mja hij moet ook geen dagtaak aan me krijgen. Ik heb 100.000 vragen elke dag weer, ben al snel 2 much voor wie dan ook.
Zou eventueel zelf een schema kunnen maken voor dit jaar en hem er even naar laten kijken. Dat klinkt wel oke zou altijd nog eegens anders begeleising kunnen zoeken.
Wiel zelf uit vinden of gebruik maken van de kennis van iemand anders, that's the question.

Succes en veel plezier met trainen & fietsen.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Komt goed denk ik. Bedankt voor de tips iig. Mijn doel staat ik wil mijn wedstrijden finishen, me niet in een uurtje helemaal leeg rijden. Ingeschreven voor mn eerste wedstrijdje heb nog ruim de tijd lekker te trainen. Zin an
Plaats reactie