project12 - Hg revisited

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tussen alle andere frames door zowaar eindelijk de tijd gehad om mijn eigen nieuwe speeltje af te bouwen en op de foto te zetten: de Project12 Cycleworks Hg
De naam verwijst zowel naar mijn favoriete rondje (Hoge Ginkel) als naar het element kwik (ook wel quicksilver genoemd in het engels)
Ik kwam tot de conclusie dat ik mijn Krampus met een lichtere smallere wielset eigenlijk wel erg leuk vond rijden op de Heuvelrug (waar ik toch de meeste mtb meters maak) Na het succes van mijn groene monster en frame nr3 (die ongetwijfeld ook binnenkort hier op het forum zal verschijnen :winkie: ) dus maar besloten om voor mezelf een lichte, snelle doch speelse knalbak te maken. Uiteraard star en staal, en ik wilde graag eens met Reynolds 853 werken. Qua geometrie ben ik meer uitgegaan van een trailbike dan een starre XCer. De balhoofdhoek is met 67 graden slacker dan gebruikelijk, en ook de reach is groter. Ik heb op de patientZERO gemerkt dat zelfs nog langer en slacker ook prima rijdt in NL en slacker geeft extra vertrouwen op snelle hobbelige afdalingen. (zoals die van de Hoge Ginkel ;-) ) Ik heb bij dit frame ook eigen dropouts ontworpen, laten watersnijden en opgebouwd. Erg mooi om te zien (ook voor eventuele toekomstige projecten) dat ik nu niet alleen een gepersonaliseerde sticker op het frame kan plakken, maar zelfs onderdelen van het frame kan personaliseren. Al is dat wat mij betreft eigenlijk ook wel de essentie van custom frames bouwen. :)
De dikke banden van de Krampus waren welliswaar wat te zwaar, maar ik ergens wilde ik toch ook wel de voordelen enigszins behouden, maar zonder in te boeten aan gewicht. Dus dit wordt mijn eerste 27.5 fiets, en dan met 2.6 Rocket Rons. Ik kon met mijn vaste wielenbouwer Mago Wheelworks (FAK hier op het forum) een deal maken dat ik een prachtige DT350/Arch Mk3 wielset kreeg en hij een nieuw fixieframe. Arch Mk3 zijn niet superbreed, maar voor mij ideaal voor 2.6 zonder te zwaar te worden.
Ik was ook altijd al een groot fan van de looks van de carbon Niner vork, en dankzij Fonzie kon er 1 voor een redelijk bedrag bemachtigen. Houdt het gewicht ook mooi laag en de hele fiets weegt een mooie ronde 10kg en voelt verrekte snel aan.

Genoeg gel*ld! Tijd voor plaatjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat bouwstappen:

Yoke en BB voor solderen
Afbeelding

Dropout
Afbeelding

Serieus trots op deze aansluiting :D
Afbeelding

Tapered headtube
Afbeelding

Shiny!
Afbeelding

Nu weer verder met frame nr6: patientZERO.one :winkie:
Laatst gewijzigd door suravida op zo 10 september 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Gaat lekker daar met bouwen! Weer een mooie daarom :-q
Veel oog voor detail, super gewoon. :bier:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Super! :o
Ik had de sneakpreview gezien maar hed er geen idee van dat deze al af was. Mooie details ook!
Fraai lakwerk, heb je dat weer zelf gedaan?

Dat wordt weer een nieuwe BOTY-titel :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Super! Ook deze ziet er weer heel strak uit. Kudos.

Ik snap ook het concept wel, XC in NL is nou eenmaal quick/snel. Veel starre vorken kunnen 650b plus wel aan, en het voordeel van je eigen custom frame zelf ontwerpen is dat je de geometrie ook rond de vork van je keuze kunt optimaliseren. Voor mij is dit de eerste 650b-plus Niner die ik zie. En ook mooi dat een aantal herkenbare details terugkomen, we zien hier een eigen stijl ontstaan?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Van de week al in real life mogen bewonderen, echt een gaaf ding!! Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen op je favoriete rondje :wink:
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

TenZNL schreef:Super! :o
Ik had de sneakpreview gezien maar hed er geen idee van dat deze al af was. Mooie details ook!
Fraai lakwerk, heb je dat weer zelf gedaan?

Dat wordt weer een nieuwe BOTY-titel :winkie:
Lakwerk heb ik idd weer zelf gedaan maar ben daar eigenlijk niet helemaal happy mee, niet strak en glad genoeg naar mijn zin. Merk ook dat ik eigenlijk niet de ruimte heb om het echt goed te doen, en ik kan óf bouwen óf spuiten en er moest de afgelopen weken ook wel gebouwd worden.
Qua BOTY is het jaar nog lang en weet ik nu in ieder geval al 1 geduchte concurrent waar ik graag van verlies.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heckler40 schreef:Super! Ook deze ziet er weer heel strak uit. Kudos.

Ik snap ook het concept wel, XC in NL is nou eenmaal quick/snel. Veel starre vorken kunnen 650b plus wel aan, en het voordeel van je eigen custom frame zelf ontwerpen is dat je de geometrie ook rond de vork van je keuze kunt optimaliseren. Voor mij is dit de eerste 650b-plus Niner die ik zie. En ook mooi dat een aantal herkenbare details terugkomen, we zien hier een eigen stijl ontstaan?

Enjoy!!
Ik vermoed dat deze fiets (of deze opzet) ideaal gaat zijn in NL, zeker voor de mensen die graag star rijden. En ik probeer inderdaad een eigen stijl neer te zetten/door te ontwikkelen, is voor als ontwerper een groot deel van de lol en een meerwaarde van custom bouw.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Die vork... ik kan er echt niet aan wennen. Verder een strakke bak! Nu nog een fototje van de kleur in zonlicht :)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik realiseerde bij het ontwerp al dat er hier mensen zouden vallen over een carbon vork in een stalen frame, maar ik maar besloten me daar niks van aan te trekken. :tong Overigens wilde ik wel specifiek een Niner carbon vork, omdat alle andere carbonvorken inderdaad echt te lomp zijn, de Niner heeft nog een mooi scherp gesneden profiel en sluit mooi aan op het balhoofd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Heel mooi! En vakwerk :-q zou 'm graag eens in het echt zien. Het lijkt me zelf ook wel wat om ooit eens een eigen frame te bouwen. Is wel bijna 30 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gehardsoldeerd :roll: :D

Ik vind die Niner vork wel gaaf in een stalen frame, zie dat ook wel zitten in m'n Unit eigenlijk 8)

Vraagtje, de draad in het BB, snij/draai je dat zelf of gebruik je een bestaand BB?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

suravida schreef:Ik realiseerde bij het ontwerp al dat er hier mensen zouden vallen over een carbon vork in een stalen frame, maar ik maar besloten me daar niks van aan te trekken.
Ik heb jaren met de Niner carbon vork in mijn stalen IF gereden en de combinatie is helemaal top.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi hoor! Aansluiting bij de pat is mooi gelukt. Gussets ook. Haal je die nu uit plaat?

Ging je nu nog een gasfluxer kopen?
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Wauw. Supergaaf zeg!!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@ertje: de bb koop ik al met draad, voor die paar euro ga ik daar zelf niet voor aanmodderen. ;-)

@baron: die gusset haal ik uit buis, met de hand ( en bloed, zweet en tranen..) De kromming is erg lastig goed te krijgen uit vlakke plaat. Gasfluxer staat nog steeds op het verlanglijstje, maar die is erg lang ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooi ontworpen Suravida, petje af. Vind het altijd mooi om te zien hoe vakmensen met ruw materiaal iets moois kunnen maken. Of het nu een framebouwer is of een meubelmaker. Hoeveel uur steek je nu in zo'n project?
Plaats reactie