Welk maat

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Dice Oldskool schreef:
Niet alleen voor meisjes is het te koud, ik heb ook niets met temperaturen <5 graden. :-D Mooi dat je enthousiast wordt, des te leuker is het als je straks een mooie fiets hebt en de zon weer gaat schijnen.

Welke maat heb je gepast van de Giant? Ter ref: Ik meet 1.65 en heb een Giant maatje S.
Als ik het goed heb opgezocht is de bovenbuis van jou fiets 57.5 cm
De M Liv Tempt 2 LTD 2016 heeft een bovenbuis van 58.9 bij maat S is dit 56.8.

Bij de Scott in maat S was het 56,5 en die zat toch ook echt te klein/kort.


Ik wil absoluut niet alleswetend/eigenwijs overkomen, bij de Giantstore zeiden ze dat zowel S als M kon, ik zit er tussenin, maar met het fietsen beviel de M me wel beter.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

M is bij Giant een 18" frame (= 46 cm). Dat is ook de hoogte die ik heb met mijn 180 cm...

Nu rijdt mijn vriendin op een 17" (= 43 cm) met haar 167 cm. Maar die 17" heeft een bovenbuis van 565 mm. De Giant M dus 589 mm, 24 mm meer. Dat kan, mijn vriendin heeft een 80 mm stuurpen, jij zou dus met 50 mm een gelijke zithouding krijgen.

Voordeel van de M is dan wel dat de voorkant veel hoger zit en dat je om die reden al rechter zit.

Met de grote maat heb je alleen het probleem dat als je in het terrein van de fiets af moet dat de bovenbuis eerder in de weg zit. En als je deze fiets op wilt waarderen met een dropper post (zadelpen die je met een knop op het stuur naar beneden kunt laten zakken om het zadel uit de weg te hebben bij een steile afdaling) dat je geen ruimte hebt om zo een pen kwijt te kunnen.

Het nadeel van de S in standaard uitvoering (ook of juist bij de Scott) is dat deze kort en diep zit. Dat is een vreemde en verkeerde houding. Kort zou hoog moeten zijn en diep dan in combinatie met lang. Zowel bij de Giant als de Scott moet er dus een stuurpen op die wat omhoog wijst of een stuur dat meer omhoog gebogen staat. Dan kom je precies zo te zitten als op de M met een kortere stuurpen.

Zo op papier vind ik de S dus de mooiere oplossing, maar het is iets lastiger de zithouding voor elkaar te krijgen. Maar ik kan je niet op de fiets zien zitten, dus je moet wel af gaan op wat je zelf voelt en de winkel zegt. Maar zoals je het vertelt is de M niet fout.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Dankjewel voor je reactie en uitleg!

Ik vermoed dat ik zaterdag samen met vriendlief ga en die laat ik dan een foto maken zodat 'jullie' mee kunnen kijken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Savanne schreef:Ik vermoed dat ik zaterdag samen met vriendlief ga en die laat ik dan een foto maken zodat 'jullie' mee kunnen kijken.
:-q

Wel netjes vanaf de zijkant, liefst terwijl je rijdt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto's vd zijkant zodat de houding (en de verhouding) te zien zijn = Goed plan.
Ik vermoed dat Scott wat rare dingen heeft uitgehaald bij de afmontage van dat damesmodel maat S.
Voorbeeld:
Mijn vrouw is 1,72m en voelt zich op een S beter thuis dan op een M.
(en met 1,72 kom je volgens de tabellen van de fabrikanten vaak tussen S en M in, of zelfs compleet in M).
Uiteraard hebben we dan een flinke zadelpen nodig, maar ze heeft op de S meer het gevoel dat ze de fiets de baas is ipv andersom.
En ja, ze heeft eerst precies hetzelfde frame in M gehad.

Nu is niet iedereen hetzelfde, en ook de ene fiets is de andere niet, maar zo groot zijn de verschillen nu ook weer niet.
Mijn idee: Jij bent 6 cm korter, het zou een klein wonder zijn als jij op een M beter zit dan op een S.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Kan het zijn dat het damesmodel van Giant, de Liv dus, een andere geometrie heeft!? Dat ik daarom goed op de M pas (naar mijn idee).

Afbeelding


Zoals Lars TB het uitlegde zou het dus wel kunnen passen met een kortere stuurpen (dat was dus ook wat ik bedoelde en heb aangegeven, iets bij het stuur moet net iets kortere, de stuurpen dus, dan zit ik gevoelsmatig wel goed).


Ik vind het heel fijn dat jullie met me meedenken en tips geven!
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Wat je bij het passen misschien niet helemaal merkt is dat fietsen in het terrein (wat je met een mountainbike toch uiteindelijk wilt) net iets anders is dan statisch op een fiets zitten. Persoonlijk wil ik net iets korter zitten (ipv uitgestrekt dus), zodat je in het terrein wat meer 'ruimte' hebt om te spelen met je positie op de fiets. En dan met name bij berg af naar achteren kunnen bewegen door de fiets wat van je af te duwen. Als de fiets relatief lang is heb je het risico dat de fiets bepaalt waar je naar toe gaat ipv jij.

Een deel valt idd op te lossen met een kortere stuurpen, maar ik ben het met sommige anderen hiervoor eens dat ik me ook moeilijk kan voorstellen dat een M beter past dan een S. De Liv's zijn idd wat korter dan de mannen modellen, omdat vrouwen gemiddeld langere benen hebben. Dat zou wel deels kunnen verklaren waardoor een M ook goed past (lijkt te passen :-q ).
Laatst gewijzigd door jankoets op vr 10 februari 2017, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt te passen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ook ik blijf erbij dat jij met jouw maten op een S beter tot je recht komt dan een M. Ik heb nagenoeg dezelfde maten en ben bij 3 verschillende Giants met verschillende geo's telkens op S uitgekomen.

Savanne schreef: De andere verwacht dat ik echt een M nodig heb en anders kan er wel wat aangepast worden zodat het wel gaat passen.
Iets gaan aanpassen zodat het past zegt eigenlijk wel genoeg.
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Morgen naar fietswinkel nummer 3 :) (en misschien ook nummer 4) vriendlief gaat mee om te kijken en foto's te maken.

Maar op een S zat ik te kort voor mij gevoel, moet er dan een langere stuurpen op? Om beter te zitten?
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Of kunnen jullie me misschien tips geven waar ik morgen op kan letten als ik weer op de Tempt zit? Of een andere bike in S of M?


Het advies van jankoets neem ik mee , iets korter zitten ivm ruimte op de fiets hebben om met je positie te spelen. En dat het in het terrein net iets anders is dan de fiets zo te passen.
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Hoe lijkt dit? Ff linkjes imv grote afbeelding.

https://www.mupload.nl/img/cc3ietko641vr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.mupload.nl/img/kbla4r4oofnsk.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is dat een S, hij lijkt vrij klein? Was de zadelhoogte ingesteld?
Savanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 13:38

Dit is de M Liv Tempt 2 LTD 2016, ik dacht dat ik mijn benen vrij gestrekt had (gevoel), maar zag dat het toch iets meer kan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat ik zei: de M is aan de voorkant hoger, aanzienlijk hoger: ruim 2 cm. Zorgt voor meer comfort dan een kortere zit!

Probleem is dat je met heel dikke zolen bent gaan testen (altijd lastig, zoveel variabelen) en dat je dus wel pakweg 2 cm hoger zit met deze schoenen. Tenzij je met deze schoenen altijd gaat biken, dan klopt het natuurlijk, maar anders zou je dus op de S met 'plattere' schoenen op dezelfde verhouding uitkomen als nu met deze proefrit. En dan is de S korter en hoef je de stuurpen niet te wisselen.


Maar je zit nu niet slecht op de fiets. Neigt iets naar sportiever, is wennen en als je wat vaker gefietst hebt, dan lijkt mij dit geen foute houding. Als je je goed voelt bij deze fiets en maat ga je niet echt fout. Met een S waarschijnlijk ook niet.

(ik heb hier ook 17", 18" en 19" fietsen staan en voel me op eigenlijk allemaal prima. Zithouding dus aangepast met stuur en stuurpen en aan de rijstijl die bij de fiets hoort. Hier en daar moet ik zelf even iets anders gaan rijden om de fiets op de limiet te krijgen, maar dat ligt niet per definitie aan de maatvoering...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie