Sporthorloge EN navigatie

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Wie kan mij adviseren met degelijk advies.

Ik zoek een sporthorloge met HR functie, stappenteller en eventueel opnemen van ritten. Verder zoek ik een navigatiesysteem om vooral via gpx ritten na te kunnen rijden en met een cadansmeter. Voorkeur voor hr rate en cadans op het scherm van de navigatie.

Een Garmin 820 en een Garmin Vivoactive kunnen dit natuurlijk, maar zijn samen best prijzig en overlappen ook veel in functionaliteit. Ideaal zoek ik de volgende setup

- horloge met minimaal hr zodat ik deze ook voor andere sporten kan gebruiken
- hr horloge gegevens via Bluetooth (of ant +) naar navigatie
- cadans op navigatie
- rit registratie op horloge of navigatie die alle gegevens zoals hr, cadans, route etc. gecombineerd opslaat
- dus de apparaten moeten echt samenwerken

Heb het nog niet kunnen vinden. Of is er een horloge die dit allemaal kan en op het stuur te monteren is?

Alle suggesties welkom. Heb ook de setup van Opperhoofd gezien met een Garmin Vivoactive en een Android telefoon als navigatie. Erg gaaf, echter batterijduur lijkt hier nog wel een uitdaging.
RickHavinga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 9 januari 2017, 15:01
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp

Voor alles in 1 apparaat, dus een horloge waarmee je ook goed kan navigeren, is denk ik alleen de net aangekondigde Garmin Fenix 5X echt goed geschikt. Maar als je die om je stuur doet zal je voor de hartslag natuurlijk nog weer een aparte hartslag band moeten dragen.

Verder denk ik dat je toch op Edge 820 uit zal komen in combinatie met een garmin HR horloge zoals de Forerunner 35 of de VivoActive HR.
Voor zover ik weet is Garmin namelijk het enige merk dat de hartslagmeting van zijn horloges ook kan uitzenden naar andere (Garmin) apparaten. Misschien kan je nog wel proberen om wat korting te krijgen als je die 2 toestellen tegelijkertijd koopt.

Of je moet ze helemaal los van elkaar zien en een horloge kopen voor andere sporten en voor het fietsen een navigatie met losse hartslagband.
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Voor je hartslag inspanning zou ik sowieso voor een losse hartslagband gaan. De optische meting van bv. de VAHR zijn niet nauwkeurig bij grotere inspanning. Dagelijks gebruik ik altijd de VAHR, maar bij sporten gaat de band om.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik heb de Garmin Epix. Voor meer info lees: https://www.hrdlpn.nl/hartslagmeter/garmin/epix/" onclick="window.open(this.href);return false;

:-q
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Ik heb zelf een Garmin Etrex 25 voor navigatie en een Suunto Ambit2 die alle details registreert (ook cadans). Ondanks dat beide apparaten niet met elkaar verbonden zijn, werkt het voor mij perfect. Als ik een trainingsrondje doe en op hartslag fiets, dan maak ik mijn horloge vast aan het stuur zodat ik precies kan zien wat ik doe. Dit is een simpelere constructie dan uit te vinden welke apparaten allemaal met elkaar compatibel zijn.

Of zoals RickHavinga al aangaf, wachten tot de Garmin Fenix 5X uitkomt (in maart geloof ik). Maar dan ben je een paar honderd euro lichter en dan is het nog maar de vraag of navigeren vanaf een klein horloge scherm wel zo makkelijk is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

SenV2312, een Etrex 35t zou dit voor je kunnen doen, scheelt 1 apparaat op je stuur en alles in 1 file.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Kijk eens of een Sony Smartwatch 3 aan je eisen voldoet. Mij bevalt hij erg goed, navigeren gaat goed met komoot of google maps, als fietscomputer gebruik ik de app ghostracer.
Navigeren gaat prima, maar niet zo mooi als bij een echt navigatiesysteem. Het scherm is hier voor aan de kleine kant.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:SenV2312, een Etrex 35t zou dit voor je kunnen doen, scheelt 1 apparaat op je stuur en alles in 1 file.
Klopt. Alleen wil ik niet alleen afhankelijk zijn van een Garmin. Heb verschillende apparaten van ze gehad, en ze hebben allemaal de vervelende eigenschap om zomaar opeens te "bevriezen". Mijn Suunto heeft daar geen last van. Daarnaast gebruik ik hem ook om te zwemmen en joggen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, daar heb je een punt, Garmin gebruikt z'n klanten wel eens als Beta testers.

De truc lijkt te zijn om een stabiele firmware versie te vinden die doet waar jij de gps voor hebt aangeschaft.
Bij mijn Etrex 30 is dat bijvoorbeeld v2.80 (met dank aan Javawa voor de tip).
Garmin is inmiddels al bij v4.50. Wnneer je de change history bekijkt lijkt het alsof v2.80 gewoon bagger is, terwijl die prima werkt.
Veel problemen die in latere versies zijn opgelost, zijn in een voorgaande versie door Garmin zelf geïntroduceerd !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Als sporthorloge heb ik een Polar M400, bij het mountainbiken gebruik ik de Garmin GPSmap64st. Als hartslagband maak ik gebruik van een Wahoo Tickr, deze heeft Bluetooth en ANT+ waardoor hij gelijktijdig is te koppelen met het horloge en de Garmin.
Aan de Garmin zou je ook nog een cadansmeter kunnen koppelen. Volgens mij is de Wahoo Tickr en een cadansmeter ook aan andere Garmin outdoor toestellen met ANT+ te koppelen.
Bovenstaande heb ik nooit bewust aangeschaft om te combineren, de Wahoo Tickr had ik al voor de Garmin. De Polar M400 heb ik gekocht voor het hardlopen, toen ik de Polar hartslagband een keer te goed had opgeborgen waardoor ik hem niet kon vinden heb ik geprobeerd de Tickr te koppelen. Dit bleek ook prima te werken.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Polar V800. Moet wel toegeven dat ik de navigatie (via pijlen) nog niet heb geprobeerd. Heb nog een Polar V650 voor op de fiets :-)

Zeker de V650 biedt goede waarde voor het geld en is heel eenvoudig in bediening
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

Ik heb recent een fitbit Surge gekocht. Ik wilde graag polsmeting voor het biken maar ook interesse om spinning e.d. temonitoren. Hij heeft ook gps en synct met strava.
Deze oogt nog een beetje ok om hele dag te dragen. Voor 100 euries via mp leuk om te proberen.
... Je zult er maar wonen! ...
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Iw@n schreef:Alle suggesties welkom. Heb ook de setup van Opperhoofd gezien met een Garmin Vivoactive en een Android telefoon als navigatie. Erg gaaf, echter batterijduur lijkt hier nog wel een uitdaging.
De laatste tijd heb ik het topic niet geupdate. Wel heel veel meer ideeen uitgeprobeerd.

de smartphone als navigatie oplossing is zinvol als je geen gebruik maakt van de trainingsmogelijkheden die dedicated fietsnavigatie als de Garmin Edge je geeft.

Als je handig bent met smartphones zou ik iets als een Sony Z3 compact scoren voor < 100 euro. Deze heeft ANT+ en bluetooth. Batterijduur kan je verlengen door het apparaat te rooten en een custom kernel te flashen. Hiermee kan je als het ware het energieverbruik tunen. Zie het als van een snelle auto tijdelijk een aantal cilinders uitschakelen en de maximale snelheid te begrenzen.
Even een vraag, wat is de batterijduur die je zou willen?

Sinds ik een horloge heb met optische hartslagmeting gebruik in nooit meer de hartslagband. Ja het is minder nauwkeurig. Maar dat neem ik voor lief door het gemak wat de optische hartslag me geeft.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Ik heb de Garmin 820 explore, en gebruik deze tijdens fietsen in combinatie met de Vivoactive HR. Dit gaat uitstekend.
Wil er alleen maar even mee aangeven dat het prima werkt. Bij elkaar opgeteld is het een dure oplossing, maar in mijn geval had ik de vivoactive hr al een tijdje. Ik heb er nu de 820 bijgekocht.
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik gebruik ook de Garmin 820 in combinatie met de Vivoactive HR.
Werkt prima samen, hoewel het misschien een beetje dubbelop is wat betreft functionaliteit.
Plaats reactie