Ervaring gezocht: Tubeless conversie met gewone velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Over het converteren van gewone wielen naar tubeless (ready) banden is inmiddels een bibliotheek vol geschreven. Het probleem is dat er zoveel tegenstrijdige informatie gegeven wordt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Afgelopen zaterdag heb ik de volgende wielenset gekocht: Fulcrum Red Power HP MTB 29 inch. Volgens de informatie op de site van de handelaar voldeed deze aan al mijn wensen (QR/QR maar converteerbaar, Centerlock, betaalbaar etc.).
En vooral aan de wens dat mijn nieuwe wielen tubeless ready waren. Ik heb ervaring met tubeless rijden (huur mtb op curacao - nu al drie vakanties) en vind het ideaal. Het idee is om mijn nog nieuwe draadbandjes op te rijden en dan over te stappen op tubeless ready.

De nieuwe wielen zien er prima uit. De velgen zijn voorzien van een zwarte band met alleen een gat voor het ventiel. Zou volgens mij best wel eens luchtdicht kunnen zijn. Dus gemonteerd (met draadbanden) en blij met het resultaat. Tot ik de site van Fulcrum bezocht op zoek naar documentatie. Op deze site werd de set helemaal niet aangemerkt als tubeless ready. En inderdaad, de sets van Fulcrum die dat wel zijn hebben een blauw (siliconen achtig) breed velglint.

Teleurstelling dus. Inmiddels heeft de handelaar de fout op de site toegegeven en is bereid de wielenset kosteloos terug te nemen. Ik heb echter gemerkt dat het niet eens makkelijk is om een andere set te vinden die aan al mijn eisen voldoet (en ook nog eens uit voorraad geleverd kan worden). Dus voor ik de wielen terug stuur de volgende open vraag: Wie heeft er goede ervaringen met een conversie (met een betrouwbaar resultaat), hoe is het aangepakt en welke KIT/Materialen zijn daar bij gebruikt?

Als ik het idee heb dat conversie goed en betrouwbaar te doen is nodig ik de handelaar van harte uit mij de nodige spullen voor een vriendenprijs te leveren. Hoeft hij ook geen wielen met montage sporen in de vooraad terug te nemen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Volgens mij zou de set gewoon tubeless te maken zijn met yellowtape in de juiste breedte. Bij de ene set gaat het gemakkelijker dan bij de andere, maar bij mijzelf is het ook altijd gelukt, ook Fulcrum Red Power (nog in het 26" tijdperk). Yellowtape kost een tientje, 2 ventielen iets van 15 euro.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) De TESA variant (4289, is wel te vinden met de zoekfunctie) kost 15 EUR voor de rest van je fietscarriere zo ongeveer en ventielen kun je gewoon uit oude binnenband halen.
2) Ghetto tubeless door een binnenband open te knippen...

Beide zonder problemen toegepast...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Mijn advies: terugsturen !

Ik heb ervaring met niet-tubeless-ready tubeless maken met een Joe No Flat kit....dat is gelukt en werkte redelijk.
Maar.....wat een gedoe om alles precies goed te krijgen zodat de rubberstrip aan beide buitenkanten een beetje uitsteekt, een band wissel is een drama.

Een heel verschil met een ZTR crest/Arch of specialized roval, deze zijn tubeless ready.
Gewoon (eenmalig)een dun tapeje of lint erin , band erom en daarna oppompen, klaar !

Bij een wielset die je al hebt is er iets voor te zeggen, als je een nieuwe keus hebt dan is een tubeless ready velg verreweg de beste keus.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Feitelijk is het enige 'tubeless ready' aan velgen dat de bodem iets hoger ligt dan bij de industriestandaard. En zelfs dat gaat bij veel merken niet eens op voor velgen die ze als 'tubeless ready' labellen.

Dus kun je stellen dat alle velgen gewoon 'tubeless ready' zijn. Maar dat het bij de ene velg iets eenvoudiger is de band op druk te krijgen dan bij de andere.

In jouw geval precies doen wat Jan zegt: tape en een ventiel. Misschien 3 laagjes tape om de bodem iets omhoog te krijgen. En dan met een compressor de band op druk brengen. Zelfs bij veel echte 'tubeless ready' velgen heb je een compressor of aangepaste pomp nodig om de band te laten zetten. Hoort nu eenmaal bij tubeless rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Pak de vittoria reaxcion set bij rcz. Mooi spul, lichter, net wat breder (fijner ivm burpen) en tubeless ready. Zijn echt de meerprijs waard en baal dat ze niet in nwe frame pasten.
Super afgewerkt, keurig gespaakt (zeker ivm fulcrum, maar ook echt ivm sets van wielbouwers)en gewoon een veel hoogwaardiger set. Adviesprijs is 475.

Daar 275 oid.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

cheeta schreef:1) De TESA variant (4289, is wel te vinden met de zoekfunctie) kost 15 EUR voor de rest van je fietscarriere zo ongeveer
Bij R2 in Duitsland te koop in 5 breedtes: van 19 tot 30mm, dus daar zit altijd een passende tussen. Is niet gelijk aan Notubes, lijkt iets dunner, maar werkt wel gewoon goed. In m'n Ryde en E13 TRS+ velgen was 1 keer tapen ook genoeg, en direct luchtdicht. Volgens mij zijn beide ook niet tubeless specifieke velgen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Ryde Trace is extreem tubeless ready. Die kun je nog met een minipompje oppompen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik rij met Red Power XL (voorloper) al jaren tubeless mbv ghetto methode. 24" biba met autoventiel erin, openknippen, buba erop, met compressor oppompen en daarna met stanley mesje nauwkeurig uitstekende bibastroken afsnijden. Eenmalig klusje, de "rimstrips" gebruik je gewoon opnieuw bij bandenwissels. Binnendopjes ventielgaten kun je bij mijn Fulcrum wielen eruit wippen, dan past autoventiel gewoon.
Verder ben ik (tegen 95kg) gewoon erg tevreden met Fulcrum. Ik had liever wat bredere velgen gehad, maar voor standaard wielen blijven ze probleemloos heel en lichtlopend.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

MonkeyRider schreef:Ik rij met Red Power XL (voorloper) al jaren tubeless mbv ghetto methode. 24" biba met autoventiel erin, openknippen, buba erop, met compressor oppompen en daarna met stanley mesje nauwkeurig uitstekende bibastroken afsnijden. Eenmalig klusje, de "rimstrips" gebruik je gewoon opnieuw bij bandenwissels. Binnendopjes ventielgaten kun je bij mijn Fulcrum wielen eruit wippen, dan past autoventiel gewoon.
Verder ben ik (tegen 95kg) gewoon erg tevreden met Fulcrum. Ik had liever wat bredere velgen gehad, maar voor standaard wielen blijven ze probleemloos heel en lichtlopend.
Ik rij dezelfde wielen maar dan met yellow tapen en tubeless ventielen, werkt perfect.
Moet toegeven dat mn nieuwe wielen (Flow ex mk3) wel veel makkelijker tubeless te maken waren.
Deze gingen heel eenvoudig met de vloerpomp, waar ik bij de fulcrums echt de compressor nodig heb.

Tips: -verwijder de kern uit je ventiel krijg je snel meer lucht in je band.
-Leg je band er eerst op met een biba er in en laat hem ploppen. Maak daarna 1 kant los en haal de biba er uit.
Ventiel er in en band terug op de velg en pompen maar.
-Eerst de band ploppen en dan pas de latex er in doen via het ventiel (speciaal flesje of spuit)
Als je de latex eerst in de band doet en hem dan laat ploppen heb je kans dat er van alles mis gaat (spreek uit ervaring :oops: )

Prima wiel set voor het geld trouwens :-q
Na 4 jaar intensief gebruik nog altijd prima. 1 keer de lagers van de body vervangen en die zijn nu bijna weer aan de beurt.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Heb een wiel dat op de lasnaad lucht lekt toen ik deze tubeless probeerde te maken. Ja doet mij ook vraagtekens zetten bij de kwaliteit en sterkte van het wiel. Heb er weer een binnenbandje in gedaan...
Plaats reactie