Ik heb een bijna twee jaar oude Trek X-Caliber 9 met standaard Bontrager wielset. Al vanaf het begin af aan heb ik last van spaakbreuk, inmiddels ruim 4000 km gefietst en 8 keer een spaak gebroken. Ze breken altijd af op de nippel, zodanig dat ik de nippel niet meer kan hergebruiken. Het is ook bijna altijd rechts (aan de cassette kant) maar daar staat waarschijnlijk ook de grootste kracht. Als ik op internet zoek, ben ik niet de enige met dit probleem bij Bontrager wielen. Ik ben niet overdreven zwaar (87 kg) en fiets ook bepaald niet extreem. Ze breken altijd op een moment dat er niets aan de hand is. Verschillende mensen zeggen tegen mij: "dan is het wiel niet goed gespaakt en moet je 'm opnieuw spaken". Kan iemand mij uitleggen wat er dan eigenlijk aan de hand is? Is dat het dan hetzelfde als alle spaken helemaal slap zetten en ze dan weer op spanning brengen? Of is het omdat ze bij oplevering niet goed op spanning gebracht zijn waardoor de spaken te zwaar belast zijn en daardoor verslijten en komt het er vooral op neer dat er andere spaken in moeten? Zou ik dan niet gewoon door kunnen gaan totdat ik alle 16 spaken van mijn achterwiel rechts heb vervangen? Helaas heb ik niet goed genoteerd of het telkens andere spaken zijn, maar ik vermoed dat het telkens een andere spaak is die kapot gaat.
Mijn fietsenwinkel en Trek reageren wat lauw als ik over garantie begin. Opnieuw spaken kost rond 90 euro, daar kan ik net zo goed een nieuw achterwiel voor kopen denk ik. Ik overweeg om een vervangende set te kopen maar ben nog aan het twijfelen wat een goede investering zou zijn voor een MTB van nog geen 1000 euro nieuwprijs.
Regelmatig spaakbreuk in Bontrager wiel, verkeerd gespaakt?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 417
- Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
- Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014
Komt me helaas ook bekend voor met wiel klachten en afwijzend gedrag. Wel een ander merk.
Heb toen maar besloten om de wielset te laten controleren bij het rijwielpaleis. Ja het koste me even wat geld maar met een half uur hadden ze m'n wielset hersteld. Gelukkig geen gebroken spaken gehad maar had volgens de monteur makkelijk gekund. Zo slecht waren de wielen gespannen (hoogteslag, zijwaardseslag en wisselende spaak spanning. niet de schuld van de fabrikant trouwens ).
Dat spaken breken is een teken dat er iets mis is, uitgaande van normaal gebruik.
Heb wel iets gelezen wat een reden kan zijn dat ze bij de nippel breken, zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Of mogelijk dat een meer ervaren lid dit natuurlijk zo weet.
Heb toen maar besloten om de wielset te laten controleren bij het rijwielpaleis. Ja het koste me even wat geld maar met een half uur hadden ze m'n wielset hersteld. Gelukkig geen gebroken spaken gehad maar had volgens de monteur makkelijk gekund. Zo slecht waren de wielen gespannen (hoogteslag, zijwaardseslag en wisselende spaak spanning. niet de schuld van de fabrikant trouwens ).
Dat spaken breken is een teken dat er iets mis is, uitgaande van normaal gebruik.
Heb wel iets gelezen wat een reden kan zijn dat ze bij de nippel breken, zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Of mogelijk dat een meer ervaren lid dit natuurlijk zo weet.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29979
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als ze breken bij de nippel, dan kan dat verschillende oorzaken hebben.
Maar dit (8x) is niet gebruikelijk en het is niet jouw schuld.
8 spaken in 4000km is heel veel.
Ik denk dat je recht hebt op garantie.
Maar als de fietsenmaker (en daardoor Trek) niet meedoen, dan kost het waarschijnlijk veel geld en moeite om je gelijk te halen.
Een nieuw achterwiel is dan goedkoper.
Maar dit (8x) is niet gebruikelijk en het is niet jouw schuld.
8 spaken in 4000km is heel veel.
Ik denk dat je recht hebt op garantie.
Maar als de fietsenmaker (en daardoor Trek) niet meedoen, dan kost het waarschijnlijk veel geld en moeite om je gelijk te halen.
Een nieuw achterwiel is dan goedkoper.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Zijn jouw wielen bij de na-stel beurt wel nagekeken?
Meestal heb je na ong. 500km een gratis beurt bij de fiets hierbij stellen ze alles ff opnieuw af vanwege de rek in het materiaal. Bij mij hebben ze toen ook de wielen nagespannen aangezien een fabrieksset meestal niet helemaal perfect is.
Meestal heb je na ong. 500km een gratis beurt bij de fiets hierbij stellen ze alles ff opnieuw af vanwege de rek in het materiaal. Bij mij hebben ze toen ook de wielen nagespannen aangezien een fabrieksset meestal niet helemaal perfect is.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 5 mei 2015, 23:03
- Mijn mountainbike: KTM Scarp Elite, Trek X-Caliber 9
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de fiets bij een gerenommeerde winkel gekocht en ook de servicebeurt laten uitvoeren na 500 km. Maar omdat het een klein half uurtje rijden hiervandaan is, is het niet praktisch om voor elke spaakbreuk twee keer heen en weer rijden. Ik zal nog een keer contact met ze opnemen en jullie op de hoogte houden.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 417
- Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
- Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014
Praktische nee, maar aan de andere kant wel handig voor garantie.
Zelf woon ik redelijk in de buurt van het rijwielpaleis maar ben er op de fiets toch even wat langer onderweg (30-45min).
Mogelijk kan je een afspraak maken dat je er op kunt wachten?
Zelf woon ik redelijk in de buurt van het rijwielpaleis maar ben er op de fiets toch even wat langer onderweg (30-45min).
Mogelijk kan je een afspraak maken dat je er op kunt wachten?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29979
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Goed plan, na 8x weten ze inmiddels wel welke spaaklengte je moet hebbenMdBruin schreef:Praktische nee, maar aan de andere kant wel handig voor garantie.
Zelf woon ik redelijk in de buurt van het rijwielpaleis maar ben er op de fiets toch even wat langer onderweg (30-45min).
Mogelijk kan je een afspraak maken dat je er op kunt wachten?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 5 mei 2015, 23:03
- Mijn mountainbike: KTM Scarp Elite, Trek X-Caliber 9
Goed nieuws! Vorige week, tijdens de sneeuw, heb ik een groot rondje Eindhoven gereden. Na 10 km brak de eerste spaak en na 70 km de tweede. Gelukkig nog wel thuis gekomen. Dus dat waren tien gebroken spaken in totaal. De volgende dag naar mijn LBS gegaan met mijn verhaal. Donderdag kon ik het wiel weer ophalen. Het is helemaal opnieuw gespaakt en binnen de garantie van Trek! Dus ik ben weer zeer tevreden over Trek en over mijn LSB Henk Baars! Over een paar weken gaan ze het wiel nog even natrekken maar ik heb alle vertrouwen in een handgespaakt wiel.
- Lizzyplace_Ruud
- Mountainbike Junk
- Berichten: 441
- Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33
Goed geregeld, zoveel spaakbreuk is natuurlijk van de gekke en herspaken lijkt mij normaal.
Enfin, veel fietsplezier.
Enfin, veel fietsplezier.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 417
- Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
- Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014
Netjes opgelost door je lbs, zoals goede service/garantie behoort te zijn.
Veel plezier toegewenst met je nieuw gespaakte wielset, zal waarschijnlijk ook een ander gevoel geven nu tijdens het fietsen.
Veel plezier toegewenst met je nieuw gespaakte wielset, zal waarschijnlijk ook een ander gevoel geven nu tijdens het fietsen.
afgezien van wel of geen garantie kan ik wel zeggen dat ook een te slappe(lichte) velg tot meer spaakbreuk leidt. Een wielset bij een echte wielbouwer laten maken blijft de mooiste optie. De prijs ten opzicht van fabriekswielen valt dan vaak wel mee, en je kan iets laten maken dat op jouw gewicht en rijstijl is aangepast. En die 100 gram meer weegt minder als al dat gezeik met kapotte wielen tijdens een lekkere tocht