Zweten in een softshell fietsjack

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb een rogelli softshell.
Wat een ranzig ding is dat.
Lucht niet door, zweten dus, en stinken !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik heb laatst n Vaude wintry gekocht. Niet goedkoop maar wel super. Een soort softshell, winddicht en houd je lekker warm, maar ik zweet er niet overmatig in. Tot nu toe gezien de temp. alleen nog met 1 onderlaag gedragen; craft met lange mouw (idd erg fijn zoals hier al geschreven werd) of datzelfde shirt van tenson.

Voor mij een goeie combi. Als t echt koud gaat worden draag ik nog n 2e onderlaag in de vorm van n fietsshirt korte mouw. Meer heb ik niet nodig.

Ik denk ook wat hier al gezegd wordt dat t wel de moeite loont om n wat duurdere bovenlaag aan te schaffen, de kwaliteit ervan is wel echt beter over t algemeen.

@Awinkel: Misschien zweet jij überhaupt al meer dan gemiddeld? Of was het n relatief warme dag (avond) bv...
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Castelli Gabba. Niet goedkoop, wel heerlijk warm.

Gisteren was het niet echt warm (6 graden). Thermoshirt met daarover windstopper als onderlagen. Daaroverheen de Castelli Gabba en dat was eigenlijk al te warm :oops:
De Gabba is wel niet echt regenbestendig; beetje regen is geen probleem maar bij echt flinke regen...

Wat mij betreft is met sportkleding goedkoop-duurkoop. Goede spullen gaan echt heel lang mee én doen wat ze moeten doen.
StAlTiCa
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb het inderdaad wel vrij snel warm. Uiteraard niet het 1ste kwartiertje, maar daarna wel. Ik hou ook wel van doortrappen en vind al snel dat het te langzaam gaat. :-D
Als ik de vele reacties zo lees concludeer ik in ieder geval al dat mijn Lidl jas waardeloos is en dat ik mij veel te warm kleed.
De achterkant van mijn fietsbroek loopt aardig hoog door en daarnaast heb ik behalve een thermohemd (korte mouw) ook nog een fietsshirt met lange mouwen aan.
Als ik het goed begrijp zou ik dat fietsshirt uit kunnen laten als het niet al te koud is. Zeg boven de 5 graden.
Ik ga er de komende dagen eens mee experimenteren. Blijft best lastig om te kiezen welke kleding je aan moet doen. :-)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Bedoelen jullie dit Craft thermoshirt?
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

awinkel schreef:Bedoelen jullie dit Craft thermoshirt?
Zoiets is indd prima.

Ik heb ook een Softshell van de Lidl en die ademt voor mij ook te weinig. De thermo shirts/hemden van de Lidl zijn daarintegen wel erg goed vind ik. Die draag ik eigenlijk het hele jaar door als onderste laag.
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

Blijft inderdaad lastig om te bepalen wat je aan moet doen. De valkuil is meestal ook te warm te kleden. Dat is het eerste kwartiertje wel lekker maar daarna ga je zweten en koel je te veel af. Het is daarom beter om het eerst kwartiertje een beetje kou te hebben en daarna gewoon kunnen fietsen.

Als je trouwens toch wat budget kleding zoekt, kijk dan ook eens bij Decathlon. Niet de goedkoopste jasjes nemen maar de 'top' jasjes zijn nog steeds minder dan de helft van de duurdere merken. En een heel stuk beter dan van de Lidl (vind ik).
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

@wvbd, de naam gabba wordt alleen nog gehanteerd voor de mouwloze variant.
De perfetto, iedere biker vindt m perfect vandaar de naam, voor degene met mouw en convertible waarbij je de mouwen af kunt ritsen.

En ik fiets al jaren met de ondershirts van craft zowel lange als korte mouw. Wel in de kleur zwart, is minder besmettelijk.
Ook ik ontplof meestal al na een kwartier als ik mij te warm aankleed en dat is experimenteren omdat dat van persoon tot persoon anders is.
Wat voor mij goed werkt: bij vertek moet je het niet comfortabel warm hebben, eigenlijk net iets te koud...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Inmiddels heb ik een Craft Be Active ondershirt gekocht. Dit is al een hele verbetering t.o.v. de Craft mouwloze ondershirt die ik tot nu toe gebruikte.
Van Decathlon (jazeker Lewis :-)) heb ik inmiddels de b'twin 900 binnen. Gisterenavond even gebruikt en is al een verbetering t.o.v. de Lidl jas.
Helaas is de pasvorm niet ideaal. De mouwen zijn naar verhouding aan de korte kant. :-(
Met 86 euro is de jas ook niet de goedkoopste, dus ik ben nog aan het verder kijken.
De Pearl Izumi Elite Escape ziet er ook interessant uit.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De vraag is ook nog af je een winddicht of windafstotend jack moet hebben...
Winddicht zal altijd meer zweten dan windafstotend.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Softshell met dit weer? De Vaude die ik heb nodigt mij niet uit om het jack nu al aan te doen.

Echter kleding is minstens zo persoonlijk als een zadel. Ik had vandaag genoeg aan een baselayer en een windstopper jack. De winddichte nekwarmer die ik droog was eigenlijk al te veel. Evenals de winddichte handschoenen. Enkel de Noordooster gaf weinig andere keuze. (ik fietste in open gebied)

Uiteraard hangt het sterk af van hoeveel inspanning je levert. Ik was bezig met intervallen.
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

Toch interessant,... ik had vorige week ongeveer al het Lidl blaadje klaarliggen met het softshelljack als doel..
Maar aangezien het te warm worden echt funest is,.. zo te lezen dus geen Lidl softshell jack. Dan doet mijn jaren 90 jack het nog steeds goed of het moet een duurdere worden.
Ach, ik zit nu toch recent helaas met een gratis uitgedeelde blessure dus volgende winter beter.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Duizend bikers duizend meningen. Ik draag al zo'n 6 jaar een €15 kostend softshell jack van de Lidl. Perfect ding, nagenoeg geen slijtage oid. :bier:
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

Maar,..fiets je er ook in :D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Oh is hij daar voor. Ik vond het al irritant dat er een zakje met rits op mijn rug zat ipv voren.
Plaats reactie