Hartslag lijkt steeds hoger te worden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Hoi,

ik lijk met een steeds hogere gemiddelde hartslag te fietsen. Ik ga wel steeds een beetje minder langzaam te gaan maar de hartslag wordt steeds hoger.
Vandaag bijvoorbeeld 70 minuten op een gemiddelde van 155.

Mijn rust hartslag smorgens is al zo lang als ik me kan herinneren ong 80 BPM. mijn max is 173.

Is die hartslag te hoog voor eens in de week fietsen of maakt dat niet uit.
Verder doe ik nog 2 maal in de week krachttraining om af te vallen.

PS. ik ben dan wel behoorlijk duf de rest van de dag.

Wat is nou slimmer. Zo door doen of mezelf te dwingen het rustiger aan te doen.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

jimbo schreef: Wat is nou slimmer.
Door een afspraak te maken bij je huisarts en laten controleren en bespreken ?
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
wwtan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 november 2016, 10:59

Hoe oud ben je? Ben je verder goed gezond? Rijd je sneller/harder dan normaal? Wat gebeurt er als je gewoon een rondje rustig aan rijdt (dus bijv over asfalt)? Rijd je op je MTB de dagen nadat je krachttraining hebt gedaan? Is die krachttraining nieuw voor je of doe je dat al veel langer?

Zoveel vragen bedenk ik in een halve minuut, je huisarts kent vast al een deel van die antwoorden daar hij ook je voorgeschiedenis kent; wellicht eens een keer een afspraak maken als je het niet vertrouwd? :bier:
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

denk dat de buitentemperatuur wat invloed heeft, in de zomer ga ik wat makkelijker hard dan nu,
ook raak je gewend aan een hogere hartslag wardoor je makkelijker met een hogere hartslag fietst
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Bijna 50 jaar. Ondanks wat er in mijn profiel staat is dit de eerste keer dat ik langer dan 6 maanden fiets. Sowieso de eerste keer dat ik het sporten langer dan y maanden volhoud. Dus een slechte basis conditie. Inmiddels is mijn gewicht van 100 naar 90 gegaan.

Al bij al een heel intensieve sportperiode achter de rug voor mijn doen
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

In de winter rijd ik ook 2km/u langzamer bij dezelfde hartslag, of duswel een hogere hartslag om snelheid te compenseren.

Tevens als je niet goed uitgerust, lees moe, bent kan je hartslag ook hoger zijn, dat begint al bij je rust hartslag.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Er zijn een heleboel factoren waardoor hartslag hoger kan zijn, lichamelijke opties zijn genoemd. Maar ook fiets omstandigheden kunnen een veroorzaker zijn.

Het hangt helemaal af van je doelstelling in welke zone je wilt trainen of gewoon bewegen.
Om conditie op te bouwen is de d1 zone een belangrijke bouwsteen, dit betekent rustiger aan doen en je niets van de rest aantrekken. Het is opzich niet verkeerd om in een hogere zone te fietsen, dit hoort ook bij de conditie opbouw. Dat je je daarna moe voelt kan een logisch gevolg zijn, zeg bewust kan. Vertrouw je het niet helemaal, overleg dan eens met je huisarts.
Laatst gewijzigd door MdBruin op ma 19 december 2016, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
wwtan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 november 2016, 10:59

jimbo schreef:Bijna 50 jaar. Ondanks wat er in mijn profiel staat is dit de eerste keer dat ik langer dan 6 maanden fiets. Sowieso de eerste keer dat ik het sporten langer dan y maanden volhoud. Dus een slechte basis conditie. Inmiddels is mijn gewicht van 100 naar 90 gegaan.

Al bij al een heel intensieve sportperiode achter de rug voor mijn doen
Dat laatste kan zeker een oorzaak zijn dat je nu wat hoger in je hartslagen zit. Sla eens een keer een training over en kijk of dat invloed heeft?
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

je lichaamsgewicht neemt weliswaar af, maar je spiermassa neemt toe.
dus is het best logisch dat je een iets hogere hartslag nodig hebt om de boel van zuurstof te voorzien.

of je rustiger aan moet doen is op basis van de cijfers niet te zeggen, heb je het gevoel "ik heb lekker gesport" of "ik ben verrot"?

wat eigenlijk belangrijker is dan die cijfers, is hoe snel je hartslag weer daalt na een interval.

ik weet niet wat je nu precies voor training doet, maar je zou ook eens naar bv. kettlebells kunnen kijken. elke vorm van krachttraining zal zich uiteindelijk vertalen naar meer kracht op de fiets, maar een training op basis van explosiviteit en intervallen zal directer resultaat geven.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Bedankt voir de reacties. De krachttraining is nu voornamelijk met losse gewichten geworden. Morgen ga ik bloedprikken maar ik voel me verder best goed.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Je hebt in principe niets aan de waarden van iemand anders maar de gemiddelde hartslag op mijn lokale rondje is rond de 159. En dan fiets ik op mijn manier redelijk door en zet ik wat aan op de singletracks en op de weg kom ik weer "bij" zeg maar. Mijn hartslag laat ik dan niet hoger oplopen dan ca 182. Als ik stil ga staan na die 182 is na ca 2 a 3 minuten (schat ik) mijn hartslag weer rond de 120. Dit ook voorgelegd aan de huisarts en die zegt ook dat als de hartslag na die inspanning vlot zakt er geen reden is voor vrees van iets afwijkends. Heb ook bloed laten prikken en waar ze op hebben gecontroleerd weet ik niet precies meer maar er was geen gekkigheid gevonden. Leeftijd is dan wel iets jonger, 46. Mijn rusthartslag is 's morgens tussen de 45 en 50. Mits niet grieperig, of iets anders.
aeroobsports
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 7 oktober 2016, 21:20
Mijn mountainbike: orbea alma m50
Contacteer:

jimbo schreef:Hoi,

ik lijk met een steeds hogere gemiddelde hartslag te fietsen. Ik ga wel steeds een beetje minder langzaam te gaan maar de hartslag wordt steeds hoger.
Vandaag bijvoorbeeld 70 minuten op een gemiddelde van 155.

Mijn rust hartslag smorgens is al zo lang als ik me kan herinneren ong 80 BPM. mijn max is 173.

Is die hartslag te hoog voor eens in de week fietsen of maakt dat niet uit.
Verder doe ik nog 2 maal in de week krachttraining om af te vallen.

PS. ik ben dan wel behoorlijk duf de rest van de dag.

Wat is nou slimmer. Zo door doen of mezelf te dwingen het rustiger aan te doen.
als ik dit verhaal lees, zou ik je tempo op de fiets wat naar beneden bij stellen waarom je fietst nu op een hartslag die redelijk dicht bij je maximale hartslag ligt. Lees mogelijk over het doel van het fietsen heen? Maar als dat vet verbranding is dan is je hartslag te hoog, je prikkelt op de fiets nu je suiker verbranding. Op suiker verbranding kan je lichaam maximaal maar een uurtje de prestatie volhouden afhankelijk van de getraind van de renner. Zou het fietsen juist meer oppakken maar met een veel lagere hartslag en een keer krachttraining in de week toepassen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat is de reden dat je fietst? Plezier? Waarom je dan druk maken over je hartslag?

Tip voor boven de 35 jaar:
Breng een bezoek aan een SMA en laat een keuring uitvoeren. Weet je zeker hoe je hart tikt.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Eigelijk ben ik een couch potato. Maar dat heeft me niks gebracht dus eens in de zoveel tijd moet ik van mezelf gaan sporten. Meestal loopt dat uit op een misslukking. Nu, na een diepe depressie, ben ik eerst gaan wandelen en vind nu het fietsen weer leuk. En voor het eerst voel ik wat anderen altijd roepen. Van spirten knap je op. Maar je slaat de spijker wel op zijn kop. Ik ben wel continue bezig met het meten van de vooruitgang, hartslag, tempo etc. Dat staat het fiets plezier wel in de weg. Aan de andere kant ben ik bang dat als ik die metingen schema.s en doelen achterwege laat ik de stok achter de deur mis. Lastig
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Zoek fietsmaten die een gemoedelijk tempo fietsen, wellicht ook iets langere afstand. Minder intensief 1x per week doet je conditie goed. En je hebt je stok achter de deur.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie