Drinken tijdens winterrit

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

d2d schreef:Mijn motivatie om dit te proberen is eigenlijk meer het afkoelen van mijn lichaam bij lange afstanden (>2uur). Ik heb het idee dat er veel afkoeling (geleiding) is daar waar de rugzak tegen het lichaam geplakt zit door het zweet wat op een gegeven moment ontstaat.
Nou, ik zweet ook zonder rugzak wel als ik een beetje serieus aan het fietsen ben. Bovendien lijkt een bidon voor een rit van >2 uur me ook erg weinig om te drinken.
Een bidon heeft veel nadelen bij gebruik bij mountainbiken imo, dat je drank erg koud wordt is er slechts een van.

Die enkele keer dat ik nog geprobeerd heb met een bidonnetje te biken was geen succes. Je drinkt snel te weinig omdat het niet handig is om 'm te pakken, in de winter wordt dat nog erger omdat die steenkoude drank ook niet echt uitnodigt om te drinken.
Nee, in de nadelen-voordelen tabel wint de drinkrugzak het glansrijk van de bidon imo. Zomer en winter...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Meegs schreef:Ook niet echt last gehad dat de drinkzak leeg was. met 3 liter kom je een heel eind, zelfs op warme dagen.
Pcies ik heb 2 liter. En met warme dagen is die zo weg.. dan heb ik altijd nog een bidon of 2 achter de hand :-q [
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Zelf gebruik ik een Camelback. In de koude periode gebruik ik lauw water om de poeder op te lossen.
Fijner dan ijskoud water te drinken. Vroeger zelfs citroen thee(lauw) met druivensuiker in de bidon.
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

kermit schreef:
d2d schreef:Mijn motivatie om dit te proberen is eigenlijk meer het afkoelen van mijn lichaam bij lange afstanden (>2uur). Ik heb het idee dat er veel afkoeling (geleiding) is daar waar de rugzak tegen het lichaam geplakt zit door het zweet wat op een gegeven moment ontstaat.
Nou, ik zweet ook zonder rugzak wel als ik een beetje serieus aan het fietsen ben. Bovendien lijkt een bidon voor een rit van >2 uur me ook erg weinig om te drinken.
Een bidon heeft veel nadelen bij gebruik bij mountainbiken imo, dat je drank erg koud wordt is er slechts een van.

Die enkele keer dat ik nog geprobeerd heb met een bidonnetje te biken was geen succes. Je drinkt snel te weinig omdat het niet handig is om 'm te pakken, in de winter wordt dat nog erger omdat die steenkoude drank ook niet echt uitnodigt om te drinken.
Nee, in de nadelen-voordelen tabel wint de drinkrugzak het glansrijk van de bidon imo. Zomer en winter...
Je vergeet nog dat als het een beetje modderig is dat heel je bidon onder de zooi zit.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lauw water lijkt me niet prettig ivm bacteriën.

Een bidon die bevriest gebeurt mij ook wel op de racefiets als het vriest.
Op de MTB zal dit niet gebeuren lijkt me aangezien het water continu wordt geschud.

En anders een camelbak of een thermobidon.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Rayb81 schreef:Lauw water lijkt me niet prettig ivm bacteriën.

Een bidon die bevriest gebeurt mij ook wel op de racefiets als het vriest.
Op de MTB zal dit niet gebeuren lijkt me aangezien het water continu wordt geschud.

En anders een camelbak of een thermobidon.
Met die bacteriën in dat lauwe water zal het wel meevallen. Dat gaat pas echt spelen als dat water dagen achtereen in je bidon heeft gezeten, wat hier niet het geval zal zijn.

De camelbak is idd n prima oplossing, met terugblazen van t water tegen bevriezing.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Ik gebruikte in het verleden een thermobidon, met gewoon drinken, of als het echt heel koud was met warme bouillon. Grootste nadeel was de beperkte inhoud van 0.5 liter. Daarnaast werd de inhoud na 45/60 min. evengoed koud. Nu dus maar gewoon de Camelbak. Terug blazen doe ik het hele jaar (zonder de hele zak op te blazen) dus isolatie heb ik niet nodig. De warmte ontwikkeling onder de rugzak neem ik gewoon voor lief.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
erikleene
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 november 2016, 08:00
Mijn mountainbike: Specialized EPIC

Heel simpel, het water wat ik er in doe is redelijk warm. Het eerste uur is je bidon wat lauwer en pas aan het eind is het drinken koud.
Plaats reactie