Volledige spec-list maart 2017:
Updated 08-2018:
Frame : Stanton Sherpa NextGen (27.5+/29) maat M
Vork : RockShox Reba RL 29 - 100 mm veerweg - 100 mm (non-boost) naaf
Headset : Stanton Super Series 44 / 52 tapered
Wielen : SuperStar Switch Ultra naven 15x100 + 12x142 (XD body) met Stan's Notubes Flow MK3 velgen (29 mm intern) en Sapim double butted spaken
Cassette : SRAM XX1 10-42
Derailleur : SRAM X01
Shifter : SRAM X01
Ketting : SRAM XX1
Bracket : Rotor BB1 Hollow-Tech 24mm
Crankstel : Shimano SLX M7000
Tandwiel :
Remmen : Formula CR3 + matchmaker SRAM
Schijven : Clarks 180 + 160 mm
Adapters : Reverse
Zadelpen : Red Cycling PRO 3D II 2-bolt 30.9
Zadelpenklem : Stanton
Zadel :
Stuurpen : Fifty-Fifty AM 35mm
Stuur : Syntace Vector 780 mm
Handvaten :
Pedalen : Red Cycling DDD Pro BMX
Banden : Schwalbe Rocket Ron 27.5 x 2.6 tubeless gemonteerd
Tubeless set : Effetto Mariposa Caffélatex - ventielen, velgentape en latex
Bouten : Titanium
Bel : Knog Oi
Extra wielset zelf opgebouwd voor bergachtig gebied waar de Rocket Ron banden niet echt geschikt voor zijn:
ECC Tech E-601 naven 15x100 + 12x142 (XD body) met Mavic XM824 velgen (24 mm intern) en DT Swiss Competition double butted spaken
Schwalbe Nobby Nic 29 x 2.35 Addix Speedgrip (F) en 29 x 2.25 Evo Pacestar (R) tubeless gemonteerd
BBB BTI-159 tubeless ventielen, 3M tubeless tape 25mm en Joe's No Flats Super Sealant
Origineel start van dit topic op 7 november 2016:
Ik ben eind 2011 begonnen met mountainbiken en toen een Focus 26" MTB gekocht.
De 29" MTB's waren toen al behoorlijk in opkomst maar ook weer duurder.
Mijn twee fietsvrienden toen ook op 26" zijn ondertussen al weer minimaal 2 fietsen verder maar kan ze nog aardig bijhouden op mijn "kleine kinderfietsje"
Ik keek natuurlijk ook wel rond en nu dan de knoop doorgehakt en ga nu ook voor een nieuwe fiets.
Mijn interesse gaat uit naar een 27.5+ bike dus daarop geconcentreerd.
Ik wilde een frameset en zelf alles bij elkaar zoeken .. dat is ook een groot deel van de fun.
De fiets staat op de planning voor volgend jaar maar door nu gebruik te maken van de goedkope Engelse Pond toch al besloten om nu alvast het frame te bestellen.
Het is dus de Stanton Sherpa geworden, maat 19" in Emerald Green.
Omdat Stanton zijn frames in Taiwan laat bouwen en door de Brexit de GBP flink gekelderd is - ook t.o.v. de Taiwanese Dollar; meer dan 25% - is toch wel te verwachten dat Stanton toch zijn prijzen zal verhogen als hij zijn hogere productiekosten wil afdekken.
En dan is daarmee straks wellicht het prijsvoordeel van nu weer verdampt.
Waarom een Stanton ??
Ik heb het hele internet afgestruind en heel veel mooie fietsen gezien.
Het hoefde niet helemaal budget te zijn zoals Dartmoor, On-One en Commencal maar de high-eind custom frames van over de 1.000 Euro was ook weer teveel van het goede.
Dan kom je terecht bij merken zoals Cotic, Surly, Production Privee en Stanton
Stanton heeft in Augustus zijn nieuwe generatie "NextGen" frames geïntroduceerd waarvan de Sherpa nu als 27.5+/29 frame en de frames zijn gewoon erg mooi gemaakt met mooie details zoals de aansluiting van de liggende achtervork op de bracket, wisselbare dropouts en natuurlijk de schitterende headbadge.
Als je dan de nieuwe Surly Karate Monkey ziet dan is het gewoon jammer dat de montagepunten van de achterrem en dropouts mee gespoten zijn en je dus altijd de lak kapot draait bij bevestiging.
En je ziet ook regelmatig frames met complete verschuifbare dropouts ... ook potentiele lakbeschadigingen en vind het trouwens ook niet mooi staan.
Tevens hoeven van mij de extra oogjes niet zo want het wordt voor mij toch geen vakantiefiets waar allerlei extra dragers op moeten.
Deze foto's van de Surly zijn gemaakt op de BikeMotion, zie ook de rem montage:
De geometrie van de Stanton Sherpa is niet 100% op XC georiënteerd maar ook op Trail gebruik met een iets flauwere stuurhoek.
Ik ben al niet zo'n top afdaler en een beetje extra stabiliteit kan ik wel gebruiken.
Ik heb nu al genoeg geluld ... dit is dan het frame:
De dropperpost kabel gaat achter het balhoofd aan de bovenkant in de schuine buis en komt net voor de bracket weer aan de onderzijde naar buiten en kan onder de bracket door zo de zitbuis in:
Compleet besteld met balhoofdset en handvaten:
Mooi of niet ??
Wat moet het dan uiteindelijk worden ?
De onderstaande punten zijn ideeën waarvan nu nog niks vast ligt.
Geveerd 120 mm
1x 11 Group - misschien zelfs SRAM Eagle X1 als deze beschikbaar komt volgend jaar (trickle down) ... of toch Shimano XT (Di2) ??
2.6 / 2.8 plus banden 27.5"
Lichtgewicht alu wielen alhoewel 9th Wave carbon velgen erg aanlokkelijk is.
2e wielset voor 29" ?? .... komt als laatste en wellicht flink later.
Wat de +banden betreft heb ik begrepen dat tussen 2.8 en 3.0 eigenlijk amper verschil zit tussen de grip maar 2.8 wel iets lichter is en je ook een 5 mm smallere velg kunt rijden dus dan tikt het totaal wel door in je roterende massa.
Wellicht dat 2.6 zelfs het beste compromis blijkt in gewicht, massatraagheid en goede grip.
Komende maanden wordt alvast leuk om alles bij elkaar te zoeken en de webshop aanbiedingen en "Te Koop" hier op het forum goed in de gaten te houden.
Het grote dilemma wordt straks .. hoe lang wil ik nog doorsparen ... langer geeft meer financiële mogelijkheden maar kan ik daarvoor ook geduldig genoeg zijn.
Ik heb straks immers een mooi frame liggen wat schreeuwt om opgebouwd te worden
Ik laat het nog weten als er hopelijk snel zo'n mooie kartonnen doos in de kamer staat maar dan zal er daarna weer even een tijdje weinig nieuws te posten zijn.
Update 08-11:
Nu het frame eenmaal besteld is natuurlijk meteen gaan grasduinen in alle mogelijke onderdelen.
Hieronder een eerste opzetje en heb bewust gekeken naar de gewichten van de diverse delen.
Van de onderdelen waar ik geen gewicht van heb zoals de meegeleverde Stanton seatclamp, balhoofd en grips heb ik de gewichten erbij gezocht van vergelijkbare delen.
Het viel mij op dat een standaard 15x100 voorvork (29") ca. 1600 gram weegt maar een vergelijkbare Boost uitvoering (wordt dan Manitou Magnum 27+/29) weegt al 2 kg.
Het enige moeilijke is wat voor breedte banden ik kwijt kan in een standaard vork.
De Boost vork is gemaakt voor max. 3,25" terwijl ik toch niet breder ga dan 2.8. Het speurwerk tot nu toe heeft mij geleerd dat 2.6 breedte geen probleem geeft.
En op zich heb ik er geen moeite mee om bijv. voor 2.6 te rijden en achter 2.8.
Voor nu hou ik het dus nog wel op de 100mm voornaaf dus de Manitou Marvel.
De complete fiets weegt dan nog geen 12 kg en indien ik de dropperpost neem (+270 gram) en de carbon velgen (-220 gram) gaat mijn gewicht maar 50 gram omhoog maar het prijskaartje wel 900 Euro ... toch nog even paar nachtjes over slapen maar gelukkig heb ik nog een paar maanden
Update 14-11
Zonet het frame dus uitgepakt.
Het hele frame zat letterlijk ingepakt met allemaal buisisolatie en geheel nog in een bubbeltjes zak en die weer in een plastic zak.
Hier dus de foto's: