Techniek training

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Wat slalommen betreft, hou ook je ogen open en zoek de parkeerpaaltjes. Hoe dichter bij elkaar hoe moeilijker, en als je geluk hebt een beetje hellingshoek. Als zoiets te vinden is op een plek waar je vaak langs komt, dan kun je elke keer even proberen. Hetzelfde geldt voor randjes waar je op verschillende manieren bij op en af kunt. Ook doe ik ALTIJD een trackstand voor een stoplicht. Dat was trouwens mijn eerste "truuk" en heb ik ook op die manier geleerd. Voor de meeste van dit soort dingen hoef je trouwens helemaal geen angst te overwinnen. Bij bijvoorbeeld trappen afrijden speelt dit wel een rol, maar naar mijn bescheiden mening focussen de meeste mensen naar verhouding juist te veel op zaken waarbij je angst moet overwinnen (afdalingen, drops, etc) en hebben ze te weinig oog voor de vele anderere dingen die niet eng zijn maar wel moeilijk, en ook zeer de moeite waard om te leren.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

het falen van de goede bunny hop heeft vaak te maken met de angst voor het achterover slaan.. het leren bochtjes draaien is puur weten wat je houding moet zijn en dat dom uitvoeren.. wanneer je de houding onder de knie krijgt ga je van suffe pionnetjes naar het bos waar de angst je weer beperkt door met een lagere snelheid te rijden dan je kan... dus angst heeft zekers wel invloed op de "basis fiets technieken" aanleren.. zodra het zelfvertrouwen komt en de angst minder wordt ga je steeds harder/gekker.. daar we willen mountainbiken en niet alleen maar pionnetjes rijden is het een groot struikelblok voor veel mensen.. men gaat er ook minder ontspannen / stijver van op de fiets zitten waardoor simpele oefeningen weer lastiger zijn.. daarom is rijden met een meer ervaren rijder ook goed.. techniek en houding is te leren vanaf een youtube videootje, iemand die je kan vertellen wat je kan afhankelijk van je skills en je zo over je "angst" heen helpt om je te verbeteren is wellicht nog belangrijker dan de "juiste houding/techniek"..
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Toch zijn er ook veel dingen die nog steeds moeilijk zijn, ook nadat je de angst kwijt bent, en nadat iemand het perfect heeft uitgelegd/voorgedaan, Dat zijn de dingen waar je zelf (veel) voor moet oefenen. Dit geldt bijvoorbeeld voor wheelies denk ik. Op zich ben ik het wel 100% eens met alles wat je schrijft, maar ik probeer alleen maar de aandacht te vestigen op iets wat veel mensen volgens mij over het hoofd zien. Het heeft natuurlijk ook veel te maken met rijstijl waar iemand de accenten legt. Jij bezoekt regelmatig bikeparks, ik zelf probeer een beetje trial te leren.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

elke discipline heeft zo haar drempels.. bij wheelies is voor velen de angst/reflex knop in het hoofd de grootste vijand... ik ben zelf trainer bij een bmx club en doe zo'n beetje alle groepen en zie voornamelijk dat vanaf 13 jaar en ouder (en hoe ouder ze worden hoe erger het wordt) angst de grootste vijand is.. de kleintjes kennen geen angst en leren heel makkelijk technieken aan.. echter de ouderen verstijven van angst en daardoor kunnen ze de juiste technieken niet aanleren.. en ja, uiteraard moet je het veel doen om vertrouwen te krijgen.. die 2 dingen gaan hand in hand.. maar ik merk wel dat wanneer ik zie dat ze een bepaalde basis techniek wel beheersen ze het gewoon vertikken om zichzelf verder te ontwikkelen puur omdat ze niet durven en dat dan wat motiverende woorden om ze een vertrouwen boost te geven meer wonderen doet dan dat ik in detail vertel hoe ze het moeten doen.. eerst doen.. het perfect doen komt later..

zaterdag stukje met de Rabo toertocht meegereden hier in het bos.. ik fiets er dan een tijdje achter en zie dat ze de techniek keurig voor elkaar hebben... en dan verbaas ik me altijd dat men afstapt op sommige punten omdat ze het te eng vinden terwijl ze het makkelijk kunnen..

en ja, bij bikeparks is het helemaal van toepassing.. dat merk ik aan mezelf wel.. ik doe het nu een jaartje en merk dat de angst mij terug houd met veel dingen.. heb in dat jaar dat ik bikeparks doe meer leren angst overwinnen dan dat ik heb leren fietsen :lol:

dat je gewoon veel moet oefenen staat inderdaad als een huis boven water.. bij de KNWU trainers opleiding kregen we mee dat je dingen minimaal 21 keer moet herhalen wil het redelijk "vanzelfsprekend" worden.. simple gezegt; practice, practice, practice 8)

maar trail rijden? vet hoor! Heb wel eens wat demo's gezien.. echt respect :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ho eens even! Had je mij zien ploeteren i.p.v. die demo's, dan zou je misschien aanmerkelijk minder respect hebben ;) Want zo goed ben ik helaas niet. Maar die enkele (basis)technieken die ik inmiddels wel geleerd heb, daar ben ik toch best trots op, want die waren lastig genoeg, en heb ik ook flink voor moeten oefenen. Heel ver verwacht ik sowieso niet in deze tak van sport te komen, maar ik ben nu eenmaal gek op balansoefeningen, dus vandaar dat ik op dat vlak steeds nieuwe uitdagingen blijf zoeken: trackstand, bouncen, rocken, pivotten, wheelie, manual, rear wheel hops (niet allemaal goed genoeg). Nu nog pedalkicks en het begint misschien in de verte echt een beetje op trial te lijken ;)

Angst speelt af en toe een rol als ik aan wat nieuws begin of de eerste tijd na een harde val, maar slijt na verloop van tijd met blijven oefenen, is mijn ervaring.
Plaats reactie