30 versnellingen maar hoe te gebruiken op singeltrack enz?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Goede avond!
Ik ben nu bijna een jaartje bezig met mijn mtb hobby.
Ga graag naar dorst en burghaamstede de singeltracks opzoeken. Nu had ik alleen is een vraag aan de ervaren rijders.
Ik heb voor 3 versnellingen en achter 10 maar wat is nu wijsheid?
Voor schakelen gaat niet zo snel als achter maar je blijft soms flink aan het schakelen.
Hoe gebruiken jullie de versnellingen?
Mvg maurice eijck
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik probeer het zo te doen dat ik een beetje met een constante cadans kan rijden.. Van 80 of zo.. Verder schakelen op punten dat er niet teveel kracht op komt dwz voor de heuvel niet er op etc. Dan moet je dus een beetje zoeken bij week voorblad je het minst hoeft te schakelen..
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja juist, maar ik weet wel ongeveer wanneer ik moet schakelen. Het is alleen dat ik nu steeds voor op de middenblad fiets en achter schakel omdat de ketting dan vaak recht ligt. Soms is een stap voor makkelijker maar komt de ketting scheef te liggen. Daarom ook een beetje de vraag wat doen jullie vooral. Ben ook aan het zoeken of ik hem misschien niet om moet ombouwen naar 2x10. Dan zal de ketting altijd wat beter in het midden liggen en kan ik hem voor lekker laten staan tenzij echt nodig (kracht tekort)
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

De meeste zullen op het middenblad rijden, en zeker de rijders op een 29er.
Als je het grootste blad niet gebruikt kun je deze er ook af halen, en effe je voorderrialleur zo laten afstellen dat ie ook niet meer verder kan schakelen dan het middenblad.
Zo spaar je wel geld uit, anders is het een ander crankstel, derrialleur en shifter kopen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je hebt eigenlijk geen 30 versnellingen, aangezien:
a) er gewoon veel overlap inzit, waardoor je met een standaard 3x10 setup ~16 effectief overhoudt,
b) je bijv. niet met klein-klein of groot-groot moet willen rijden (die dus ook niet toevoegen).

Wanneer je gewoon de overbrengingsverhoudingen in een tabelletje (tanden voor vs. tanden achter) zet dan zou je zo moeten kunnen zien welke dat zijn. Theoretisch wil je ook op die manier door je versnellingen, wat betekent dat je met voor schakelen tegelijkertijd achter 2x schakelt. Dat is IMHO ook eigenlijk het patroon dat je je wilt aanleren...

Edoch, in de praktijk wil je alleen niet altijd / is het niet altijd handig voor + achter schakelen wanneer je bijvoorbeeld net te kort komt voor die laatste 10m. Op die momenten kun je de overlap gebruiken alleen achter te schakelen wat sneller gaat. Dat moet je alleen uit ervaring a) op de desbetreffende trail weten of b) kunnen inschatten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

mauke schreef:Ja juist, maar ik weet wel ongeveer wanneer ik moet schakelen. Het is alleen dat ik nu steeds voor op de middenblad fiets en achter schakel omdat de ketting dan vaak recht ligt. Soms is een stap voor makkelijker maar komt de ketting scheef te liggen. Daarom ook een beetje de vraag wat doen jullie vooral. Ben ook aan het zoeken of ik hem misschien niet om moet ombouwen naar 2x10. Dan zal de ketting altijd wat beter in het midden liggen en kan ik hem voor lekker laten staan tenzij echt nodig (kracht tekort)
Je kan ook een andere cassette kopen achter met de tandenopvolging dichter op elkaar.
Heb er zelf nauwelijks last van dat de ketting scheef ligt, wat is jouw last hiervan? Dat je de ketting langs de derailleur hoort gaan? Kijken of de boel recht ligt, heb ik op singel tracks al helemaal geen tijd voor....
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik reed met de triple 80% van de tijd alles op het middenblad en ik gebruikte ook het hele blad.
Alleen als ik echt de allerlichtste of -zwaarste verzetten nodig had schakelde ik naar kleinste of grootste blad. En die gebruikte ik natuurlijk maar deels, omdat die een te schuine kettinglijn niet konden hebben.
Dat vond ik juist fijn van de triple: bijna altijd op het middenblad kunnen rijden.
Bereik: super.

Met mijn double schakel ik voor noodgedwongen vaker. Bereik goed.
Met een single hoef je niet te schakelen, maar dan kom ik persoonlijk weer verzetten te kort.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

[quote="cheeta"]Je hebt eigenlijk geen 30 versnellingen, aangezien:
a) er gewoon veel overlap inzit, waardoor je met een standaard 3x10 setup ~16 effectief overhoudt,
b) je bijv. niet met klein-klein of groot-groot moet willen rijden (die dus ook niet toevoegen).

Wanneer je gewoon de overbrengingsverhoudingen in een tabelletje (tanden voor vs. tanden achter) zet dan zou je zo moeten kunnen zien welke dat zijn. Theoretisch wil je ook op die manier door je versnellingen, wat betekent dat je met voor schakelen tegelijkertijd achter 2x schakelt. Dat is IMHO ook eigenlijk het patroon dat je je wilt aanleren...

Edoch, in de praktijk wil je alleen niet altijd / is het niet altijd handig voor + achter schakelen wanneer je bijvoorbeeld net te kort komt voor die laatste 10m. Op die momenten kun je de overlap gebruiken alleen achter te schakelen wat sneller gaat. Dat moet je alleen uit ervaring a) op de desbetreffende trail weten of b) kunnen inschatten.[/quote

Dit had ik even nodig! Wist indd dat er geen 30 versnellingen waren. Ik gebruikte mn grootste blad nu ook bijna niet. Deze kan ik voor nu dus ook eens even links laten liggen zoals ik van de meeste hier begrijp.
Singel speed zou voor mij voorlopig nog niet gaan! Ik kom op de heuvel vaak nog flink tekort en moet dan even voor naar het eerste blad om de top te halen :D
Het gaat hier trouwens om de acid van cube 29er.
Bedankt voor de reacties trouwens!! :-q
Merlijn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 14:23

Je zult merken Mauke dat je na verloop van tijd, als je meer kracht en snelheid hebt ontwikkelend, het binnenblad bijna nooit meer gebruikt, hele steile en technische klimmetjes in bv. omgeving Nijmegen of in Limburg daargelaten. Op het middenblad kun je alle kransjes van je cassette gebruiken. In de afdaling kun je dan even je je buitenblad erop zetten om klapperen van de ketting te voorkomen. Dit voorkomt dat je ketting eraf stuitert (en het is beter voor de lak op je liggende achtervork!).

Succes en veel plezier!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Handig tipje ook met de afdaling! Heb er wel een beschermend stofje overheen zitten maar dan vliegt in iedergeval de ketting er niet vanaf! Ik ga vrijdag naar burghaamstede als het weer niet TE slecht is en ga meteen is even wat proberen :-q
Marvel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 17:21
Mijn mountainbike: Scott Scale Expert 29er

2 bladen voor met bijvoorbeeld 34-24 is in Nederland een mooie oplossing. Zul je veelal op het 34 blad rijden en bij langer aanhoudende klimmen kun je dan naar het binnenblad.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Op Dorst hoef je nauwelijks te schakelen.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

mauke schreef: ...Ik gebruikte mn grootste blad nu ook bijna niet. Deze kan ik voor nu dus ook eens even links laten liggen ...
Je grootste blad links laten liggen? Dat lijkt me lastig, die zit toch het meest rechts... :wink:

OK da's misschien wat flauw, maar je grootste blad gebruik je inderdaad op de trails niet zo veel, tenzij in een afdaling, daar kan het wel ff lekker zijn om snelheid te maken, als je dat zou willen althans.

Ik ben zelf van triple naar double gegaan (2 x 11) en vind dat wel een verbetering. In tegenstelling tot wat Aurelius hier eerder postte, vind ik het juist rustiger schakelen met een double omdat je minder met wisselen van kettingblad bezig hoeft te zijn en dus wat minder schakelt met je voorderailleur.
Maar dat is op zich ook een kwestie van voorkeur.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Idem hier.. ik ben van 3x10 naar 2x10 gegaan.. omdat de 40 voor net te groot was..(is nu 38)
Voor word nu practisch niet meer geschakeld, hooguit met een vervelende lange klim.. De rest gaat allemaal op max 38x36
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hier 3x10. inderdaad ook minimaal 80% middenbladrijder. Ook op UHR. Alleen de echt steile klimmetjes pak ik met de kleine voor. Vooral op Bergschenhoek.
Voordeel van 3x10 is dat je dus nog een groot blad over hebt voor als je langs stukken asfalt moet overbruggen. Dat gebeurt mij nog wel eens, meestal bewust, soms onbewust.
Plaats reactie