Bandgevoel om hoofd na (wat langere) MTB rit...oorzaak?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Strak plan... Hahahaha :lol:

Ik zou een normale rit waarbij je normaliter last krijgt met bijna irritant losse helm proberen. En dan vooral de omtrek instellingen. Chinstrap moet uiteraard zodanig dat hij iig niet af valt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb idd ook af en toe hoofdpijnklachten naast het fietsen, maar met name intensief fietsen triggert het wel. Net als jij heb ik ook niet het idee verkrampt op de fiets te zitten, maar ongemerkt is dat misschien toch het geval. Zodra het tempo omhoog gaat of de trail technischer wordt gaat je aandacht daarnaar uit en ik kan dan niet tegelijkertijd in de gaten houden of ik wel helemaal ontspannen zit.

Uiteraard moet je een goed passende en niet knellende helm hebben, dat heeft verder niet zoveel met de prijs te maken. In mijn geval treed het met verschillende helmen op dus ik denk dat ik die wel kan uitsluiten als oorzaak ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja inderdaad let je wat minder op je houding enz als het technischer wordt he. En het fenomeen ademen is misschien ook wel een factor.
Want wat ik in dat kader nog bedacht: ik draag altijd een camelbak waarvan de riempjes vaak losser gaan zitten bij de meer technische stukken van een trail, waardoor ik de rugzak vrij strak aansnoer. Niet zodanig dat het een korset wordt, maar toch zo dat hij stevig zit waardoor hij zo min mogelijk schudt (wat ik altijd irritant vind). Zou misschien kunnen dat je ademweg daardoor toch wat minder vrij is en je ongemerkt net te weinig zuurstof krijgt, wat het bandgevoel (mede) kan veroorzaken?

Ik was sowieso al van plan eens langs de winkel te gaan met die camelbak of ze iets met die losse bandjes kunnen. Ik zet ze wel vast met die velcro strapjes maar toch helpt dat niet en verschuiven ze weer.

@BB; de losser zittende helm ga ik ook es proberen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Voor de camelbak is een simpelere oplossing om hem uit te sluiten natuurlijk.
Rijd eens een keer zonder!

Als je (bijvoorbeeld) naar Schoorl gaat, kun je een bidonnetje meenemen die je elke ronde even bijvult.
En op de UH kun je bijvoorbeeld een aantal bidonnetjes in je auto zetten om ze te wisselen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hoe zit je met je ademhaling als het inspannender wordt? Blijf je goed doorademen of bouw je als het ware druk op in je hoofd door te wachten met uitademen? Je kent het wel, zoals je je adem in kunt houden als je kracht zet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De factor haar is ook nog niet besproken. Die bos met weelderige krullen kunnen natuurlijk ook beklemmend werken. Tondeuse erover zodat je dat ook kunt uitsluiten. :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dice Oldskool schreef:De factor haar is ook nog niet besproken. Die bos met weelderige krullen kunnen natuurlijk ook beklemmend werken. Tondeuse erover zodat je dat ook kunt uitsluiten. :winkie:
Pardon?
Kapiteintje op de vorige pagina schreef:Nou zit er bij jou nog wel een aardige dos haar onder die pet... niet dat je die direct moet afknippen maar misschien zorgt dat wel voor een iets minder goede passing van de helm?

Ofzo?

Misschien?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
ger--nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 21:12

Misschien zit de helm toch net te strak ?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kapitein Iglo schreef:
Dice Oldskool schreef:De factor haar is ook nog niet besproken. Die bos met weelderige krullen kunnen natuurlijk ook beklemmend werken. Tondeuse erover zodat je dat ook kunt uitsluiten. :winkie:
Pardon?
Kapiteintje op de vorige pagina schreef:Nou zit er bij jou nog wel een aardige dos haar onder die pet... niet dat je die direct moet afknippen maar misschien zorgt dat wel voor een iets minder goede passing van de helm?

Ofzo?

Misschien?
Haha, totaal overheen gelezen Iglo. Wat was dat ook alweer met great minds? :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Touché!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ja, als de koppen tegen elkaar komen krijg je hoofdpijn. Dat snap zelfs ik nog!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

:lol: ...het wordt hier nog gezellig! :D

@Mac: wat een geniale oplossing, dat ik daar nog niet aan dacht :wink:
Uiteraard had ik dat al in overweging, maar ik neem graag toch ook m'n tools enz. mee en heb geen zadeltasje (past écht niet bij die Polygon) dus ja, je moet je spulletjes érgens kwijt. Maar voor een lokale ronde in bv Noordwijk zou dat wel een idee zijn idd, dan ben je nooit ver van je auto (als je die meeneemt, wat ik soms wel doe). Ook iets om uit te sluiten dus.

@Iglo: de ademhaling bij de meer inspannende momenten is niet heel krampachtig; ik adem wel door, maar zoals ik al eerder aanstipte is het niet meer met de flow die ik bij rustigere stukken kan aanhouden. Toch blijf ik er wel bewust van, tot op zekere hoogte, en het is niet zo dat m'n adem bv helemaal hoog gaat zitten op dergelijke momenten.

Tja en wat betreft dat haar, Dice....ik weet het nog niet hoor. Zal m'n kapper es om advies vragen. :winkie:
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Je mag altijd een berichtje plaatsen als je niet zonder tools wilt rijden, maar wel zonder camelenzak; dan doen we samen eens een rondje, dan kun je tas laten en ben ik de mobiele service.

En toch voor wat betreft de ademhaling: Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat de oorzaak is. Je gaf aan dat je na de trailride van Zoetermeer ook last had van dat bandgevoel. En dit was voor mij toch echt geen rit waar je je bovenmatig voor moest inspannen (niet qua concentratie bij de verschillende obstakels bedoel ik, maar puur lichaamlijk) en dus je ademhaling je in de weg ging zitten.

Heb je dat bandgevoel ook wel eens gehad los van het fietsen? Dus bij het doen van een andere sport of inspanning (lange stevige wandeling, fysiek inspannend werk, bij het klussen, een straatje leggen.... enz)?
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een ritje voor pech hulp spelen vind ik ook niet erg hoor :-q

De trail ride was misschien fysiek niet super uitdagend. Maar als juist in de ademhaling het probleem zit, dan is het logisch dat je met een mentaal vermoeiende rit als de trail ride last krijgt.
Voor mezelf moet ik er (soms) ook nog aan denken om ontspannen op de fiets te blijven en door te ademen als de trail uitdagend wordt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

OK wat een genereus aanbod Mac en Drutz, dat is tof. :-q Zeker wel een idee.

Ik ga eerst zelf in Noordwijk eens kijken hoe dat werkt zonder camelbak en met een losser zittende helm (of misschien wel ff een stukje zonder helm). Dat is een rondje dat ik ook met alleen een bidon wel afkan, en met wat reseverewater in de auto heb ik dan bijvulmogelijkheid. Qua panne is het daar ook een kwestie van hooguit een lekkere wandeling terug naar de auto als er iets gebeurt, dat kan nooit heeeel ver zijn. Maar mocht ik het nog eens wat langer willen testen, dan denk ik zeker ff aan jullie aanbod, super!

Denk dat ik toch ook ff langs de LBS ga voor het idee, eens horen wat hij m.b.t. de helm er over te zeggen heeft.
Plaats reactie