Kleding van andere sporten gebruiken?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Normaal gesproken ren ik naar Mantel of Rose of klik ik in de webshops meteen door naar de fietskleding. Maar een tijdje terug had ik een kleine discussie over het gebruik van skikleding. Er waren baselayer skishirts in de aanbieding bij Lidl. Naar mijn mening niet geschikt als fietskleding, maar een maatje van me dacht daar anders over. Hmm... zou het dan toch bruikbaar zijn? Oké, discussie overgewaaid en bijna vergeten. Totdat m'n herftsjasje wel heel erg krap bleek te zijn geworden :roll:
Een jas als de endura singletrack kost al gauw €130,- Dat is me te gortig voor een jas die ik hooguit een jaartje ga dragen, want die kilo's gaan er toch echt weer af. Op zoek naar alternatieven vond ik bij Decathlon een mooie softshell jasvoor €50,- , eigenlijk bedoeld voor de bergsport.

Wat denken jullie, is die jas geschikt? En welke kleding voor andere sporten is ook goed bruikbaar als fietskleding? Wat zijn jullie ervaringen?
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Afgezien van het feit dat bij fiets kleding het rugpand meestal wat langer is vanwege de voorovergebogen houding op de fiets, zou ik niet weten waarom kleding voor andere sporten niet geschikt zou zijn?
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Als het prettig zit is het geschikt. Fiets specifieke kleding is alleen wat meer geschikt.
"Get lost in nature and you will find yourself"
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

Tacoos schreef:Afgezien van het feit dat bij fiets kleding het rugpand meestal wat langer is vanwege de voorovergebogen houding op de fiets, zou ik niet weten waarom kleding voor andere sporten niet geschikt zou zijn?
Ik kan je vertellen dat je toch vreemd wordt aangekeken als je in een tutu je rondjes afwerkten.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

JanJanssen98765 schreef:Ik kan je vertellen dat je toch vreemd wordt aangekeken als je in een tutu je rondjes afwerkten.
:lol:
modder zuigt!
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ik gebruik al jaren hardloopshirts met lange mouwen van Asics, Nike en Craft, zit mij lekkerder als fietsshirts waarvan ik het lange achterpand onprettig vindt.
En wat is hier het praktisch nut van?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Een kledingstuk kan dan wel prettig zitten, maar als zweet niet snel genoeg wordt afgevoerd wordt het een klamme boel. Nogal belangrijk omdat ik behoorlijk kan zweten. Bij een kort ritje hoeft dat niet zo'n probleem te zijn, maar ga je een aantal uren op pad wordt het een ander verhaal.

Een mooi voorbeeld wat ik intussen hier op het forum heb gevonden: een ondershirt van Decathlon voor €4,99. Eigenlijk bedoeld voor teamsporten, maar ook geschikt als fietsshirt.
modder zuigt!
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Paul Rush schreef:Ik gebruik al jaren hardloopshirts met lange mouwen van Asics, Nike en Craft, zit mij lekkerder als fietsshirts waarvan ik het lange achterpand onprettig vindt.
Gebruik je aparte shirts voor zomer en winter of werk je met laagjes?
modder zuigt!
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Laagjes, de basis is vrijwel altijd een merinowolshirt van Icebreaker, afhankelijk van het weer dun, dik, lange, korte of geen mouw. Daarover een dun of dik hardloopshirt.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

er is bij softshells een groot verschil in dikte en daarmee warmte, zeker als je veel zweet kan een softshell al snel te warm zijn.
de ene persoon heeft het natuurlijk ook veel eerder warm/koud dan een ander.

ik gebruik mn fietsshirts juist vaak bij andere sporten, vanwege de langerits aan de voorkant, waardoor je meer ventilatiemogelijkheden hebt.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

lekker fietsen in wat je lekker vindt zitten :-q

Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Paul Rush schreef:Laagjes, de basis is vrijwel altijd een merinowolshirt van Icebreaker, afhankelijk van het weer dun, dik, lange, korte of geen mouw. Daarover een dun of dik hardloopshirt.
Ik doe het ongeveer hetzelfde alleen draag ik ondershirts van de Lidl. Met lange of zonder mouw. Daarover ook een hardloopshirt omdat deze mij gewoon prettiger zitten dan fietsshirts. Lekker loose fit.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Zelf gebruik ik mijn kleding van het hardlopen. Zowel lange broek als lange shirt (winter). Met de lange strakke broek een fitness broek waar een zitvlak voor spinning in zit. Werkt best goed.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

JanJanssen98765 schreef:
Tacoos schreef:Afgezien van het feit dat bij fiets kleding het rugpand meestal wat langer is vanwege de voorovergebogen houding op de fiets, zou ik niet weten waarom kleding voor andere sporten niet geschikt zou zijn?
Ik kan je vertellen dat je toch vreemd wordt aangekeken als je in een tutu je rondjes afwerkten.
En daar kwam je achter toen je na ballet les op je mtb naar huis ging? :winkie:
Paul Rush schreef:Ik gebruik al jaren hardloopshirts met lange mouwen van Asics, Nike en Craft, zit mij lekkerder als fietsshirts waarvan ik het lange achterpand onprettig vindt.
Veel fietsshirts hebben een rits aan de voorzijde, wat ik irritant vind aan mijn hals.
Daarom draag ik vaak hardloop shirts.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik hoor het al. Ik moet ook de andere schappen van de Decathlon gaan uitpluizen...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie