project12: patientZERO LTHT

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zal vanmiddag eens kijken of ik het aandurf om de onbewerkte fillets te laten zien. Mijn referentiekader bestaat uit mannen als Winter Cycles, die uit de losse pols bijna perfecte fillets leggen.....
Blanke lak is leuk, maar ik wil een mooie fiets bouwen en kleur is voor mij een belangrijk onderdeel daarin. Daarnaast is blanke lak toch wel kwetsbaar, de achterbrug van de Cyclo zit ook al voor streepjes roest. Maar wie weet wordt de volgende wel blank..
De X komt uit de Romeinse 12 (XII), en 12 is dan weer een belangrijk getal voor me blijkbaar. Ben de 12e jarig, woon op 12, enzovoort. Op zich geen hele goede argumentatie, maar na mijn burnout vorig jaar en de daarop volgende "ongezellige" werkbeeindiging had ik een 10 puntenlijst gemaakt van zaken die ik moest regelen/doen. Na wat goede gesprekken deze lijst uitgebreid met dingen die ik wilde gaan doen, zonder te denken in beperkingen. Nr11 was "epische fietstocht maken" (gelukt) en nr12 "leren zelf een frame te bouwen". Daarvoor had ik overigens nog nooit iets met metaalbewerking gedaan.....

@mda: helaas zit al mijn geld (en meer) in dit frame en de apparatuur, anders was ik komende weekend wel even langsgekomen (en volgende maand naar Italië gegaan met de baron)
Dat aanbod op pagina 1 slaat trouwens nogal aan geloof ik :o
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jan Willem schreef:Lijkt me geweldig om zelf een frame te ontwerpen en te bouwen. Klus geklaard in 1½ maand vanaf het definitief ontwerp?
Hardsolderen en spuiten heb je ook zelf gedaan?
suravida schreef:maar er zijn op dit stukje frame veel lessen geleerd
Welke lessen zoal?
Clearance achterbrug thv bracketpot lijkt op de foto nog wat aan de krappe kant maar dan kan ook aan de foto liggen.
Het definitief ontwerp lag in verschillende vormen al 2 jaar in de la, maar 1.5 maand vanaf de laatste wijziging in tekening. Alles heb ik zelf gedaan, van het uittekenen van de watersnijdelen, opzetten geometrie, testen in 3D of alles wel past, hardsolderen, lakken en decals. Uiteindelijk is alles in eigen hand houden gewoon het leukst :-)

Die lessen waren vooral over temperatuurcontrole. De zware HT heeft veel hitte nodig, de DT en TT veel minder, en wilde ik een forse fillet leggen terwijl er vlak naast kablenokken zitten die met zilver zijn gesoldeerd, wat veel eerder smelt dan brons. Mooie oefening in opwarmen, vlamgrootte en vooral ook de vlamrichting.
Clearance achterkant is idd niet enorm ruim op de foto, maar hier staan de dropouts maximaal naar voren (cs lengte van 415mm) en is de dikst mogelijk band/velgcombo waarvoor ik heb ontworpen. Als ik een RoRa op een Arch ex erin zetten heb ik weer bakken ruimte ipv van de Hans Dampf op P35. Maar een eventuele volgende versie krijgt een iets aangepast detail daar ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Wederom een erg mooi zelfbouw project met erg mooie detaillering in de gussets!
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Geweldig hoe jij (en bv ook Herman den Biker) zo'n beauty weet te creëren en alles aan te passen aan je eigen wensen.
Ik vraag me alleen af hoe de theoretische geometrie in de praktijk bevalt. Lijkt me nl best moeilijk. Ergens een cm/graad erbij, heeft vaak meerdere gevolgen. Maar goed, denk dat je praktijkervaring genoeg hebt om dit in te kunnen schatten :tong

Ook vind ik de details van het frame (yoke bv) en de kleurkeuze echt gaaf. Zou echt niet zeggen dat iemands 1e mtb frame is. Ziet er profi uit dus. Nu maar hopen dat ie ook zo rijd :bier:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

RaMoNNeKe schreef:Geweldig hoe jij (en bv ook Herman den Biker) zo'n beauty weet te creëren en alles aan te passen aan je eigen wensen.
Ik vraag me alleen af hoe de theoretische geometrie in de praktijk bevalt. Lijkt me nl best moeilijk. Ergens een cm/graad erbij, heeft vaak meerdere gevolgen. Maar goed, denk dat je praktijkervaring genoeg hebt om dit in te kunnen schatten :tong

Ook vind ik de details van het frame (yoke bv) en de kleurkeuze echt gaaf. Zou echt niet zeggen dat iemands 1e mtb frame is. Ziet er profi uit dus. Nu maar hopen dat ie ook zo rijd :bier:
+1 je hebt er goed over nagedacht en de tools (gekocht) zoals een deftige waterpas.
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Geometrie is idd een stuk ervaring, beetje afkijken bij andere merken en vervolgens maar hopen dat het werkt :lol: Gisteravond even een rondje door de buurt gedaan (zonder rem en versnelling) en dan lijkt hij toch wel precies te doen wat ik had gehoopt. Vork is duidelijk slacker dan op de Cyclo, maar hij heeft niet de wheelflop die ik bijvoorbeeld bij de Giant Trance en Reign ervoer. (en waar ik een hekel aan heb), Ondanks de langere wielbasis is hij nog steeds speels en goed te zetten. Krappe bochten lukt ook prima en hij trapt ook niet raar ofzo. Heb ook nog een poging gedaan om het achterwiel aan te laten lopen, maar dat is nog niet gelukt. Achterkant is dus stijf in ieder geval. Het is geen licht lopende XC fietsje. Je voelt zeker wel dat het allemaal wat weegt, maar het loopt niet zwaarder dan de Krampus in Trail uitvoering.

Speciaal voor Jamis een foto van een fillet nadat ik de flux deels eraf heb geweekt, maar voor dat er verder iets bewerkt is.
Afbeelding

En na een beetje bijwerken: (volgende aanschaf worden wat klein concave vijltjes, want ik kom nu niet goed bij de holte, en dat wil ik nog wat strakker)
Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heel mooi werk Michiel! :-q
Ik zie een carriereswitch aankomen, je orderboek is nu al zowat vol ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja wat wil je, als je frames tegen kostprijs aan gaat bieden :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

kermit schreef:Heel mooi werk Michiel! :-q
Ik zie een carriereswitch aankomen, je orderboek is nu al zowat vol ;-)
Dat wordt dringen :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Je hebt al genoeg veren gekregen, dus die laat ik maar even achterwege :-q
Maar ik wil deze t.z.t. graag in het eggie zien. let's ride home-made bikes. Dan kan Herman ook mee want zijn fiets moet ik ook nog steeds zien!
Respect voor je verhaal hoe je de bewuste keuzes hebt gemaakt om dit soort dingen te doen!

Wat is de top tube lengte en balhoofdshoek van dit monster?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan kan Vibemaker z'n Bamboo-project ook weer eens uitlaten:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Retep87 schreef:Maar ik wil deze t.z.t. graag in het eggie zien. let's ride home-made bikes.

Die Let's ride: wanneer?

Edit:

Draadje aangemaakt. Roept u maar!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Erg mooi geworden! Het is inderdaad altijd afwachten of wat je beoogd met het ontwerp er in de werkelijkheid ook uit komt.

We zien hem wel een keertje op de heuvelrug verschijnen?

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Alle onderdelen zitten er op en het eerste rondje is er mee gefietst! :-)

De verwachte rijeigenschappen lijken aanwezig, maar er is wat serieuzer terrein voor nodig om hem uit zijn schulp te krijgen denk ik. Mooie wortelafdaling afknallen, of de rockgarden achter de Hohneck ofzo.
Zat bij staand op de pedalen beuken wel een raar tikje in de drivetrain....Nadere inspectie wees uit dat het uiteinde van de crank nét de chainstay dan aantikt. :o Dat is het nadeel van ruimte voor brede banden, en vooral van de sliding dropouts, want hierdoor moet de chainstay verder naar buiten. Voor toekomstige versies gaan we de chainstays dus maar een tikje buigen. Nu was de oplossing ook redelijk eenvoudig: ringetje van 1mm achter de driveside kant van de BB en alles loopt weer tikvrij. Sowieso is de ambitie om ooit 170mm cranks te monteren (is het frame ook op getekend) en dan zal het helemaal geen issue meer zijn.
Maar dat is wel het fijne van meteen met moeilijke frames beginnen: je leert al vrij snel waar je op moet letten.

Wederom genoeg gel*lt, plaatjes! (en mocht iemand enorm veel zin hebben om me Fox Transfer stealth dropper kado te doen omdat die LEV kabel zo sneu is: geen probleem :winkie: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er goed uit :-q
En in dit stadium is een dropperkabeltje buitenom nog wel te verdedigen, toch ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie