Iemand ervaring met Shimano MW500 / MW5 Winterschoenen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Afbeelding

Ik zit erover te denken om een paar ervan te bestellen. Heeft iemand ze al? is namelijk het 2017 model en kan er weinig over vinden qua reviews.
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Ik heb een ouder model van Shimano. Opzich werken ze wel tegen de kou, maar in de regen loopt het water langs de bovenkant in de schoen. Aangezien de schoen zelf wel waterdicht is, blijft het water ook nog eens in de schoen staan... Niet echt prettig... Ik weet niet of Shimano dit inmiddels opgelost heeft met dit model. Volgens mij komt het doordat het elastische materiaal aan de bovenkant niet waterdicht is.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Elastische materiaal is neopreen en is gewoon waterdicht, als het niet goed genoeg aansluit op je been, omdat bijvoorbeeld je sokken er bovenuitkomen, dan loopt het water in je schoen. Dat "probleem" heeft iedere winterschoen.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Wilde hetzelfde al schrijven. Bedankt voor de info!

Ze zien er goed uit en de prijs is ook niet buitensporig. Ik bestel me een paar en goud jullie wel op de hoogte van mijn bevindingen. :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Neopreen is niet waterdicht, slechts spatwaterdicht. Een wetsuit heet niet voor niets wetsuit. Een drysuit is niet van neopreen...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Precies, voor een waterdichte schoen kun je kijken naar een schoen met goretex.
Bijvoorbeeld een Northwave Celcius.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Goretex is niet waterdicht, stoot water goed af, echter als de druk van het water te hoog wordt lekken ze ook gewoon.

De ultieme waterdichte schoen zal zeker bestaan, je voeten worden dan zeiknat van het zweten omdat het vocht dan niet weg kan. Winterschoenen blijven een fijn en noodzakelijk compromis.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dan heb ik toch echt andere ervaringen.
Mijn goretex jas is gewoon waterdicht en ik heb een paar goretex sokken waarmee ik in door beken heb gewandeld (in schoenen natuurlijk) volledig waterdicht.
Ik zal niet beweren dat goretex altijd fantastisch is maar in dit geval is een goretex schoen gewoon waterdichter dan een neopreen schoen.
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Beemer schreef:Elastische materiaal is neopreen en is gewoon waterdicht, als het niet goed genoeg aansluit op je been, omdat bijvoorbeeld je sokken er bovenuitkomen, dan loopt het water in je schoen. Dat "probleem" heeft iedere winterschoen.
Aangezien zo'n beetje iedereen dit soort winterschoenen zal gebruiken i.c.m. een lange fietsbroek, krijg je dit effect dus ook vrijwel altijd als je in de regen fietst. M.a.w. het werkt als het koud is, maar niet als het regent (wat dus ook mijn oorspronkelijke punt was...).
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Kapitein Iglo schreef:Neopreen is niet waterdicht, slechts spatwaterdicht. Een wetsuit heet niet voor niets wetsuit. Een drysuit is niet van neopreen...
Dit slaat helemaal nergens op. Neopreen is wel waterdicht. Een wetsuit is een wetsuit omdat er geen waterdichte rits en seals zijn aangebracht die het water bij o.a. de nek, polsen en enkels buiten houden. Er loopt dus water in het pak. Met een waterdichte rits en seals is ook een neopreen pak een drysuit (die zijn er dan dus ook volop, ga maar eens kijken bij een duikwinkel).

Ik heb zelf ook schoenen van Shimano (MW80) en ondanks dat er incidenteel water inloopt (bij rijden in continue regen) blijven mijn voeten ook dan nog warm: het water warmt dan zelfs op in de schoen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef:Precies, voor een waterdichte schoen kun je kijken naar een schoen met goretex.
Bijvoorbeeld een Northwave Celcius.
cvoc schreef:Ik heb een ouder model van Shimano. Opzich werken ze wel tegen de kou, maar in de regen loopt het water langs de bovenkant in de schoen. Aangezien de schoen zelf wel waterdicht is, blijft het water ook nog eens in de schoen staan... Niet echt prettig... Ik weet niet of Shimano dit inmiddels opgelost heeft met dit model. Volgens mij komt het doordat het elastische materiaal aan de bovenkant niet waterdicht is.
Dit dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Ik gebruik de Northwave Celsius, maar ook bij deze schoenen wil het water wel eens naar binnen sijpelen.
Zo ook vanmiddag bij het rijden door een diepere plas water. Maar dat is volgens mij inherent aan dit soort schoenen. Je krijgt de bovenkant niet helemaal dicht.
Verder zijn het prima schoenen. De schoen zelf is water- en winddicht, je krijgt voor een lange tijd geen verkleumde voeten. Op mijn racefiets heb ik weer SPD pedalen gemonteerd, zodat ik ze ook hier kan gebruiken.

Zoals @beemer aangeeft, is het een compromis
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Ik gebruik de Northwave Celsius, maar ook bij deze schoenen wil het water wel eens naar binnen sijpelen.
Zo ook vanmiddag bij het rijden door een diepere plas water. Maar dat is volgens mij inherent aan dit soort schoenen. Je krijgt de bovenkant niet helemaal dicht.
Verder zijn het prima schoenen. De schoen zelf is water- en winddicht, je krijgt voor een lange tijd geen verkleumde voeten. Op mijn racefiets heb ik weer SPD pedalen gemonteerd, zodat ik ze ook hier kan gebruiken.

Zoals @Beemer aangeeft, is het een compromis.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Water wat van boven in je schoenen sijpelt is haast niet te voorkomen als je in de stromende regen fietst. Om je voeten droog te houden kun je er sealskinz in dragen, bij voorkeur de mid lange. Persoonlijk heb ik er nooit last van omdat fietsen in de stromende regen niet echt iets is waar ik mijn bed voor uit kom.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Gisteren de eerste meters met de schoen gefietst.

De schoen laat zich makkelijk aantrekken door het speedlace systeem. Ik zou alleen de schoen voor op de voet wat strakker willen hebben. Dit moet ik nog ff een x goed bekijken.

Hoe de schoen zich onder natte omstandigheden houd weet ik nog niet, maar ze zijn iig lekker warm.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie