Moeilijke klim voor beginners

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Justinmee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 5 oktober 2016, 17:37
Mijn mountainbike: Merida Big nine 2016

Hallo,

Ik ben deze week begonnen met MTBen en vind het onwijs leuk alleen heb ik een vraag over techniek en klimmen.
In zoetermeer is er een klim met veel kleine steentjes als ondergrond en ik kom daar maar niet omhoog :evil: , zittend val ik bijna stil en bij elke trap die ik doe komt het voorwiel een klein beetje van de grond (terwijl ik voorover gebogen hang) en schiet ik uit de lijn en kom ik dus niet verder en als ik staand omhoog wil gaan heb ik geen grip met mijn achterband en slipp ik steeds weg.

Iemand die dit herkent of tips heeft ? bepaalde houding ?

Weet niet of dit van belang is maar ik fiets op een nieuwe Merida Big nine 2016

:bier:
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Ken de klim zelf niet maar kom zelf wel veel steile klimmen boven waar veel andere wandelen. Het is denk ik een kwestie van de juiste balans vinden tussen voor en achter. Sowieso op het puntje van je zadel gaan zitten, zeker niet gaan staan! Goed naar voren leunen en je stuur omlaag drukken, als je merkt dat je achterwiel begint te slippen dan kan het zijn dat er iets meer gewicht aan de achter kant nodig is Kwestie van de juiste balans vinden tussen voor en achter. Met peddelen ook opletten dat je een goed constant ritme vasthoud.

Je kan ook eens op youtube zoeken daar staan genoeg filmpjes met goede tips. Maar vooral blijven oefenen voor je het weet kom je fietsend boven! :-q
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Justinmee schreef:geen grip met mijn achterband en slip ik steeds weg.
Bandenspanning?
Everybody bought a new bike!
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Cadans is king. Lichte versnelling en blijven peddelen. Zoals Koen zegt is balans belangrijk, kan je oefenen met trackstands en heeeel langzaam over een lijn fietsen. Bandenspanning omlaag kan helpen. Verder alles wat Koen zegt.

Dude was me voor met bandenspanning haha.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zeker die klim op de tweede berg waar je omhoog moet na een haakse bocht naar links net nadat je bent afgedaald? Probeer daar zoveel mogelijk snelheid vast te houden, niet té licht schakelen (maar da's voor iedereen anders) en niet te hoge bandenspanning. Zoek de kanten op, dat wil ook wel helpen.

Als het de eerste lange klim op die berg is: zéker de graskantjes opzoeken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Weet niet of het een lange klim is, maar zoveel mogelijk momentum meenemen helpt op kleine steile klimmetjes. Daarbij is de juiste versnelling kiezen erg van belang. Je wilt je niet op een klein verzetje al in het rood hebben gespind onderaan het klimmetje. Omgekeerd, je wil ook als je vaart verliest natuurlijk kunnen blijven trappen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als ik denk te weten welke het is, heb je verrekte weinig aan momentum, helaas. Je komt daar namelijk een vrij steile afdaling af, waarna er een haakse bocht naar links volgt waarvoor je flink moet remmen, Direct daarna: de klim.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Fatbike aanschaffen. Met een 26x4.7 op 0.3 bar kom je overal omhoog :D
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bandenspanning even checken.

Puntje van je zadel zitten idd.

Maar met de juiste techniek kun je zelfs uit het zadel (boven je zadel zwevend) boven komen.

Heb ooit een filmpje gezien waarin het werd uitgelegd wat betreft zwaartepunt van de fiets en de houding tijdens het klimmen, kan het helaas niet meer vinden.

EDIT: ik heb hem gevonden, kijk en huiver :) (vanaf 3min gaat het over klimmen (steep en loose))

https://www.youtube.com/watch?v=dnP079Fy3BA" onclick="window.open(this.href);return false;
pearle86
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 30 maart 2015, 23:05
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT 2017

Indd op het puntje van je zadel gaan zitten.. licht verzet en misschien heel licht je achter rem in houden maar wel laten "rollen" zodat je meer grip hebt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets..
Strava: Cornee Aschman..
Justinmee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 5 oktober 2016, 17:37
Mijn mountainbike: Merida Big nine 2016

Bedankt voor jullie reacties !!
Morgen ga ik weer fietsen dus kan ik het allemaal even proberen, ik dacht al dat ik gewoon de "ideale" houding moet uitzoeken maar wilde het voor de zekerheid vragen je weet het maar nooit natuurlijk.
Als ik na veel oefenen niet verder kom ga ik eens naar de bandenspanning kijken, fiets is nog geen week oud en is helemaal klaar gemaakt voor mij bij 12go biking dus ga ervan uit dat zij wel de juiste spanning hebben gehanteerd.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik zou MacReal even contacten hij kent Zoetermeer op zijn duimpje en geeft er ook goede trainingen voor elk niveau. MEER mountainbike.
:-q
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Justinmee schreef:fiets is nog geen week oud en is helemaal klaar gemaakt voor mij bij 12go biking dus ga ervan uit dat zij wel de juiste spanning hebben gehanteerd.
:bier: :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Justinmee schreef:...helemaal klaar gemaakt voor mij bij 12go biking dus ga ervan uit dat zij wel de juiste spanning hebben gehanteerd.
Dat betwijfel ik. Ze stellen de fiets globaal af zodat je een redelijke zit hebt en that`s it. De bandjes gaan volgens mij standaard op 2,5bar staan (was bij mij zo), da`s goed voor op de weg maar niet voor in het terrein.
Offroad- bandenspanning is een stuk lager, begin maar eens met 1,9 a 2bar. De banden moeten eigenlijk een klein stukje inveren als je erop zit, kort gezegd zorgt dat voor een groter contact oppervlak (meer grip), minder rolweerstand (sneller) en meer comfort (minder stuiteren).

*Edit*
Gezien de reactie van Asphaltdude ben ik niet de enige die `r zo over denkt :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Assumption is... Well. You know.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie