Loslopende honden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ik heb zelf 4 honden , probeer ze in het gareel te houden , maar er zijn stukken waar voetgangers en fietsen elkaar moeten tolereren , wandelroutes over fietspaden bv .
nu houd ik ze wel aan de lijn .
maar als ik dan zie dat ik daar loop op een pad zo breed , en de fietsers er zo vlak langs gaan , dan schrik ik altijd wel even want de hond haalt dan uit .
gelukkig gaat het goed, want het is volgens de wet dan mijn en de hond zijn schuld.
maar als de fietser meer ruimte gunt dan is er niks aan de hand .

en een bel is ook bij wet verplicht op de fiets ................
geef een seintje vante voren , en nee niet 1 of 2 meter , maar een afstand waar hond en baas wat aan hebben , als ik zo'n seintje krijg ga ik even aan de kant en sta stil , zo is het relaxt hond zit , brok in z'n waffel en de fiets is dan leuk ipv aanvallend
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
RonaldH76
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: di 23 september 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Cube Limited Race 29"

Het is niet alleen dat ze kunnen bijten,maar ze lopen los,van links naar rechts,steken opeens over.

Als je moet uitwijken of je raakt hem,jij gaat op je plaat.

Gewoon aan de lijn houden daar waar het hoort.

In het bos niet nee,maar wel op het fietspad
-----__o
---_\ <,
--(_)/(_)
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Stephen schreef: Bij deze een linkje: https://www.cesarsway.com/dog-behavior/ ... ogs-attack" onclick="window.open(this.href);return false; (deze link van onze hondenheld, die ander was zoals Bergbike terecht opmerkte nogal onzinnig)
Ook nog even de wikihow: http://www.wikihow.com/React-if-a-Mean-Dog-Chases-You" onclick="window.open(this.href);return false;
En nu maar hopen dat de honden deze sites ook hebben gelezen. :D

Ik heb beide links gelezen en zou wel van pas kunnen komen.

Ik bel altijd ruim van te voren en als mensen dan gezien hebben dat ik er aan kom dan roepen de meeste mensen de hond wel bij zich. En dan passeer ik met gepaste snelheid. Als je dan zelf natuurlijk lomp en onbenullig doorfietst denken hun bij de volgende mtb'er, "stik jij maar, ik roep mijn hond niet, zoek het maar uit".
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ik als hondeneigenaar zie ook een hoop baasjes die geen benul hebben hoe een hond denkt of werkt .

maar daar doe je niks aan .
ff leuk voorbeeld , wij hebben 1 hond die ik niet loslaat met vreemde honden of kinderen , heeft hij slechte ervaringen mee , dus tja vast is beter .
iemand die die snapt dat een hond niet altijd los laat ,laat zijn hond dan gewoon op de mijne afstormen .

als wij de hond dan afhouden worden ze boos en vinden ze dat onze hond ook los moet , tja .......... wil je gaatjes in je hond ? dat begrijpen ze niet , mensen die wel snappen hoe de honden wereld werkt begrijpen het heel goed . gelukkig komen we die vaker tegen :winkie:

maar nu fiets je op het strand , daar mogen ze los , als je daar gewoon lomp het gas er op houd en de hond schrikt , dan heb je een probleem ,en jouw schade is dan ook de schuld van de hondeneigenaar .

dus als iedereen iig een beetje rekening met elkaar houd komt het wel goed in de meeste gevallen . :-q
groetjes Marcel
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Laatst op de route van exloo twee keer aangevallen door de zelfde hond baasje haalde alleen schouders op en deed of het onze schuld was ( stomme fietsers ) was wel een spannend moment vooral voor mijn vriendin
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

zo'n baasje is gewoon dom .

tot z'n hond een keer in de kreukels ligt door een aanrijding , dierenarts rekening en schade aan fiets op z'n bord , wel zielig voor de hond , die heeft geen goede leidende baas en kan er eigenlijk niks aan doen .

best jammer dat het zo wel eens gaat .

ik reed eens op het strand met wat vrienden , lekker eb dus veel hard zand , stuurde een baasje de hond op ons af (hond deed dat net wel net niet) tja lekker bezig , terwijl wij toch wel afremde en er met een weide boog omheen gingen .

ff een tip nog , als je door een hond opgejaagd wordt , gewoon afstappen en stil achter je fiets staan en hond negeren , hij gaat dan gewoon weg want je bent niet meer interessant.
maak wat je ook doet zeker geen oogcontact .
groetjes Marcel
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

In de tijd dat ik postbode was, heeft die truc me niet altijd geholpen ;)

Gisteren zag ik een hond los, die achter twee mountainbikers aan het rennen was. De baas probeerde de hond tevergeefs te roepen. Ik stopte waarop de baas zei dat de hond niets doet. Die smoes ken ik dacht ik. Maar heb liever geen rennende hond achter me aan, gevaar op een val is te groot. De hond kwam na een tijdje terug gerend en negeerde mij volledig gelukkig.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Het is altijd een samenspel tussen de fietsers/honden en hondenbezitters , zo zijn er negatieve dingen te vermelden over de fietsers viceversa over de hondenbezitters .

De hond is nieuwsgierig en lopen los in de natuur/trails, ect , opzicht niks mee , maar als de eigenaar een commando roept naar de hond is vaak de hond al bezig met zijn aktie . En dan kan in 1 á 2 seconden iets gebeuren .Weet ik uit eigen ervaring , laatst ook zoiets meegemaakt buiten de lichamelijke schade , fysio nog steeds naar 3 maanden en de financiële schade, ruim 600 euro, is de " angst " wel een beetje in gaan zitten .
Maar goed het is een samenspel tussen de biker en hondebezitter .
greetz Robbie
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een spel... maar van vrijwilligheid bij één van de deelnemers is wat mij betreft geen sprake. Ik vind je standpunt lovenswaardig Robbie, maar ik sta er toch wat anders in. Ongelukken kunnen gebeuren en anticiperen blijft een must, maar niemand zit erop te wachten. Geen spelletje wat mij betreft, maar een uitkomst van onvrijwillige interactie tussen twee gebruikersgroepen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Volgens mij vinden sommige hondenbezitters, dat je alleen maar rekening moet houden met hun en niet andersom. Zoals vandaag was ik rustig onderweg op de stadsfiets naar een afspraak. Besluit ineens een dame met twee honden die op het voetpad liep de lange riem voor een deel los te laten (terwijl ze me wel gezien had). Waardoor er eentje ineens dwars over het fietspad heen schoot en ik flink moest uitwijken. Het ging allemaal maar net goed, helaas is dit niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Vorige week kwam ik uit t bos en zag 30 meter verderop een vrouw met een loslopende herder.
Zij zag mij ook vrijwel meteen en begon haastig die hond aan te lijnen.
De snelheid waarmee ze op die hond dook en em aan de riem hing, gaf mij al geen fijn gevoel. Blijkbaar was het nodig.
Duidelijk was ook dat ze de hond maar net kon houden. Dat beest ging behoorlijk tekeer!

Zoals hier getipt heb ik ze rustig rijdend en op zo groot mogelijke afstand gepasserd.
Helaas liep de route daar tussen een visvijver en een spoorlijn, dus t duurde lang voor ik een bocht om kon.
Ik kan je zeggen dat ik dat stuk met dichtgeknepen billen heb gereden :(

Ik denk dan: die hond hoort niet los aangezien je em blijkbaar niet vertrouwt.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Kapitein Iglo schreef:Een spel... maar van vrijwilligheid bij één van de deelnemers is wat mij betreft geen sprake. Ik vind je standpunt lovenswaardig Robbie, maar ik sta er toch wat anders in. Ongelukken kunnen gebeuren en anticiperen blijft een must, maar niemand zit erop te wachten. Geen spelletje wat mij betreft, maar een uitkomst van onvrijwillige interactie tussen twee gebruikersgroepen.
Ik kan me wel vinden in de redenering , had misschien "spel" moeten schrijven .Was ook meer bedoelt als interactie tussen de hondenbezitter en de biker. :)
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

In de meeste gevallen gaat het vooral mis bij de baas waardoor de hond huftergedrag gaat vertonen en vervolgens, eigenlijk onterecht, de schuld krijgt van alles.
Maar wij hebben in het bos dan toch wel, vooral met die hond te maken :((

Even ter illustratie een voorval waaruit blijkt wat een doodkalme, zelfverzekerde en vooral dominante houding kan doen met een schurkachtige hond;
Mijn zoon Kees traint Mechelse herders voor politiehond en doet daarnaast ook wat pakwerk.
Hij liep laatst in Arnhem en zag daar een man lopen met een kruising Argentijnse dog-bulldog, zo'n bleekwit monster.
De hond hapte voortdurend grommend naar zijn begeleider die wanhopig probeerde dat beest een beetje van zich af te houden.
Kees vroeg aan die man wat er aan de hand was en of hij even kon helpen; het bleek dat die onfortuinlijke begeleider wel even de hond van een vriend uit zou laten.
'we kunnen het ook anders doen, ik breng die hond wel thuis'; Kees neemt de lijn van de begeleider over, geeft de hond bij de eerste grom meteen een kort maar duidelijk standje, beloont de hond direct nadat deze gehoorzaam reageert en brengt de hond zonder problemen thuis.
De verbouwereerde sportschool model kleerkast eigenaar wist even niet hoe hij een bedankje moest uitspreken, het liefst had hij Kees even tegen de vlakte geslagen.
Voelde zich beledigd of zo, ging af als een gieter omdat een wildvreemde even zijn ego stimulerende vleeseter thuis kwam brengen.
Dit type eigenaren krijgen een kick van bange voorbijgangers, samen met je anabole spiermassa geeft dat zo'n lekker machtsgevoel en als het dan totaal anders loopt is dat een afgang.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Mooi verhaal, alleen plaats je wel een bepaalde groep in een hokje , daarbij:
Jan Willem schreef: De verbouwereerde sportschool model kleerkast eigenaar wist even niet hoe hij een bedankje moest uitspreken, het liefst had hij Kees even tegen de vlakte geslagen.
, mooie en gedurfde uitspraak ,en :
Jan Willem schreef:... krijgen een kick van bange voorbijgangers, samen met je anabole spiermassa geeft dat zo'n lekker machtsgevoel en als het dan totaal anders loopt is dat een afgang.

Er zijn ook mensen die spiermassa kweken als een sport zien , zonder daar nu gelijk met machtsgevoel te worden geassocieerd, of iemand tegen de vlakte willen slaan ...

In elke tak van sport /beroep/maatschappij ect zijn er altijd een paar die het voor de rest " verzieken". Dit geval slaat dat ook bv bikers, die asociaal gedrag tonen, ongeduldig zijn en je "de huid" volschelden ,als je niet op tijd , in hun ogen, van de trail afgaat, omdat zij sneller/beter ect zijn . Legio voorbeelden te noemen .....

Zo ook met de hondenbezitters , en hun" training" met de hond en leren gehoorzamen van de hond op hun commando's, maar zoals met alles , zit een ongeluk in een klein hoekje , en is er wat gebeurd in een split second .
Als iedereen perfect is , wordt het een saaie wereld :winkie:
Laatst gewijzigd door RubbereMTBRobbie op do 20 oktober 2016, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Net zoals dat er eigenaren zijn van honden die het oprecht vervelend vinden als hun hond uitvalt ;)
(en daar dan ook wat aan willen doen)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie