Probleem : Specialized achterwiel kan losraken

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Voor de Specialized riders onder ons:

http://www.nu.nl/lifestyle/4335711/wiel ... komen.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Bij een aantal sportfietsmodellen van het merk Specialized kan door een defect het achterwiel losraken, meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) donderdag. De fabrikant roept eigenaren op om er niet meer mee te fietsen en een dealer op te zoeken.
Volgens Specialized is het een aantal keren voorgekomen dat het wiel loskwam. ''Als dit gebeurt kan dit resulteren in letsel wanneer een rijder de controle verliest en valt'', aldus het bedrijf.

Het gaat om alle zogeheten MY16 Venge ViAS frames met velgremmen. Dit omvat alle 'S-Works en Pro niveau frames', die verkocht zijn als complete fiets en modules, alsmede alle garantieframes.

Hoeveel van de betreffende fietsen er in Nederland zijn verkocht is onbekend. Bij Specialized Europe BV in het Gelderse 's-Heerenberg wil niemand reageren.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, hoorde het vanmiddag op de radio bij Slam. Daar hadden ze het over enkele honderden.
Laatst gewijzigd door TenZNL op do 13 oktober 2016, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Zijn racefietsen
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1395
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Inderdaad, gaat om de Venge frames. Sworks typen dacht ik.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alleen de velgremversies... Ook een manier om schijfremmen er doorheen te drukken :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En dan vraag je je toch af, waarom zou je zo veel geld uitgeven aan een Specialized...
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

mud mate schreef:En dan vraag je je toch af, waarom zou je zo veel geld uitgeven aan een Specialized...
Zo maar een vraag, waarom heeft Specialized het altijd "gedaan" hier op het forum. Ja ze vragen veel voor hun producten. Misschien inderdaad wel teveel, veel te veel! Maar bij ieder merk gaat er wel eens wat fout. Achterbruggen van Scalpels die loslaten, Brains die stuk gaan, achterbruggen van Canyon die breken, etc, etc... Tuurlijk, gebeurt. Maar waarom altijd meer sneer naar Specialized terwijl het bij andere merken "kan gebeuren" is.

Gewoon nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja maar Specialized heeft wel eens de neiging hoog van de toren te blazen en dat soort dingen. Daarnaast zijn de prijzen ook wel enorm. Dan mag je toch verwachten dat het doordacht en getest is.
Zo riepen ze ook een poos dat 650b niets was. 29"zou de wiel maat zijn. Tja ook daar riepen ze wel erg hard. Geloof mij. Ik vind het een mooi merk. Ik heb er 2 gehad :wink:
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Akkoord, maar zal vast doordacht en getest zijn :wink:
Ging mij meer om de benadering. Die is bij ander merken vaak milder. Merken die ook wat "arrogant" en erg duur zijn.

Anyway, het gaat in ieder geval niet over mountainbikes :-)

Wat betreft 650b heb je natuurlijk gelijk! Tja, marketing hè. Zo waren er inderdaad meer merken. Giant kreeg een 29er niet aan het sturen. 29 schreven ze daarom af! 650B was het beste wat er was. Maken nu weer 29ers. En worden nu goed getest :-D
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Ik denk dat het ook wel te maken heeft met bepaalde Specialized rijders die wel eens wat arrogant over kwamen (ook hier op het forum). Als het geen Specialized was, dan was het bij voorbaat al minderwaardig, etc. Volgens mij is dat nu wel weer een beetje overgewaaid.

En over die wielmaten is er wel wat nuancering op zijn plaats: Specialized was van mening dat 650b overbodig was omdat 26" en 29" alles al zou afdekken. Een derde wielmaat ertussen voegde naar hun idee niet zo veel toe. In principe hadden ze daar ook wel gelijk in. Ze hadden toen alleen nog niet door dat 650b de 26" totaal uit de markt zou drukken als kleinste wielmaat. Maar uiteindelijk zijn we dus wel weer op 2 maten uitgekomen.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Beemer schreef:Zijn racefietsen
Passende foto erbij #kenners bij nu.nl :roll:
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

jernij schreef:Passende foto erbij #kenners bij nu.nl :roll:
Een mtb word op nu.nl ook vaak bmx genoemd.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

mud mate schreef:Ja maar Specialized heeft wel eens de neiging hoog van de toren te blazen en dat soort dingen. Daarnaast zijn de prijzen ook wel enorm. Dan mag je toch verwachten dat het doordacht en getest is.
Zo riepen ze ook een poos dat 650b niets was. 29"zou de wiel maat zijn. Tja ook daar riepen ze wel erg hard. Geloof mij. Ik vind het een mooi merk. Ik heb er 2 gehad :wink:
Je vraagt je af waarom mensen specialized kopen maar je hebt er zelf 2 gehad. :o
Plaats reactie