MTB en ziekte van Crohn

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
sweppes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 20:25
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson C & chameleon

Haha Klopt.
Alleen met deze weersomstandigheden valt er weinig te riden. :-(
TonnieHavik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 7 december 2011, 16:05

Ik heb een vriend met PDS. Dat is ook een soort darmontsteking, alleen hij kan/mag soms helemaal niet meer sporten. Hij is helaas ook al meer dan 6 jaar niet echt meer actief geweest met mountain biken. Hij heeft gelukkig wel een vriendin via een hete flirt chat heeft hij die gevonden!
Laatst gewijzigd door TonnieHavik op di 17 januari 2012, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Arnold_1975
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 11:35

Oh mijn god dat klinkt nog veel erger!
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Heejheej, ik zie dat dit topic al 4 jaar buiten gebruik is maar zal alsnog mijn verhaal hier doen misschien heeft de volgende met crohn of cu er iets aan. Ik ben 24 jaar en heb nu 7 jaar crohn en daarbij pds. Ik heb vanaf 4 jaar oud een motocrossen gedaan ben nu 6 operaties aan de darmen verder best een stukje darm weg gehaald. Daarnaast met een paar motocross crashes alles gebroken darm geperforeerd, abces, buikvliesontsteking dus ook daarmee wat operaties (niet alleen vanwege de crohn). Anyways bij de laatste operatie 50cm darm weg gehaald vanaf dat moment ernstige buik krampen tijdens het motocrossen dus heb dat op moeten geven, mijn passie. Hierna meerdere sporten geprobeerd terwijl de crohn actief was hardlopen kickboksen boksen maar werd mij toch telkens verteld door de internist en de mdl verpleegkundige dat mijn lichaam alle kracht nodig heeft om te herstellen en ik het met mijn idiote gesport het alleenmaar erger maak (ik wil presteren daar train ik ook naar dat is met actieve crohn een no go). Maar ontspannen fietsen of elke andere sport moet gewoon kunnen. Mits je niet 30 x per dag op de wc zit...

Ik gebruik verder redelijk zware medicijnen vedolizumab (entyvio) infuus elke 8 weken. Maar goed ik voel me sterk en op dit moment geeft de arts mij dan ook de vrijheid zo hard te trainen als ik zelf wil. Ik voel me alleenmaar beter, sterker. Heb wel beloofd op het moment dat ik merk dat het met de crohn weer minder lekker gaat, ik direct gas terug neem in mijn training. Ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat mountainbiken zo leuk zou zijn. Ik dacht dat het te weinig actie was doe het nu 2 maanden en ben er helemaal zot van. Zolang ik de crohn stabiel kan houden weet ik zeker dat ik met de maand telkens weer een stapje voorruit ga. En mocht de crohn weer opvlammen wat de reden daarvoor dan ook is zal ik het ook melden. Maar voor nu geloof ik dat zolang je de ziekte onder controlle hebt, je er ook net zo hard tegen aan kan als ieder ander.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Dan doe ik ook maar een duit in het zakje.

Zelf heb ik CU sinds '08. Plots erg ziek, in een maand of twee tussen de 20 en 30 kilo verloren, ondervoed (door slechte opname van voeding) en veel bloed verloren. In het begin op het randje gezeten van verwijdering dikke darm, met stoma en eventueel pouch als gevolg. Gelukkig sloeg uiteindelijk Remicade aan en kon ik aan een lange weg terug beginnen.
Ik was voordien fervent toerkajakvaarder, maar vast zitten in zo'n kuipje is geen optie als je om de haverklap naar de toilet moet en ophouden gewoon geen optie is. Daarbij was de conditie zo ver heen dat ik niet genoeg vertrouwen had in mijn lichaam om mezelf in veiligheid te brengen bij veranderende weersomstandigheden.

Eerst conditie opbouwen dus. Veel lopen, beginnen met een letterlijk blokje om na maanden na ziekenhuisontslag nog aan huis gebonden te zijn geweest. Daarna ook fietsen, toen de houding op het zadel niet meer leidde tot directe aandrang. Steeds langer, steeds verder. Bezig zijn in de natuur maakte dat ik gemakkelijker de deur uit kon. Je hoeft in het bos namelijk nooit te zoeken naar een wc.

Twee jaar na de diagnose was ik fysiek weer op peil. Kajakken ging zelfs weer, op vakantie werden weer bergen bewandeld. Natuurlijk bleven darmklachten snel komen, zeker als ik 'gezond en regelmatig leven' af en toe wat los liet.
Helaas na de geboorte van mijn eerste dochter weer een flinke opvlamming. Weer maanden thuis, wel fijn met de kleine. Daarna weer hetzelfde stramien om de conditie weer op te bouwen toen de ontstekingen weer onder controle waren.

Het is frustrerend om je zorgvuldig opgebouwde conditie bij elke flinke opvlamming weer tot niveautje hoogbejaard terug te zien zakken in een mum van tijd. Gezond en regelmatig leven houdt de opvlammingen wel beter buiten de deur, merk ik. Dat betekent grenzen stellen aan wat jij en je omgeving van je verlangen. Tijd maken voor sport en beweging hoort daar ook bij.

In mijn geval is het maandag mountainbikedag en vrijdag vaardag. Op de MTB doe ik minimaal een rondje Cadettenkamp en Dorst, in de kajak minimaal 13 kilometer Amer en Biesbosch. Alles wat ik er verder extra aan beweging bij kan plannen, doe ik. Een keer extra op de mountainbike, al dan niet voor mijn werk. Werkafspraken fietsend in plaats van met de auto (dus meer reistijd inplannen, dus minder afspraken). En altijd wc-papier mee. En een auto waarin ruimte is voor een chemisch toiletje, als heb ik dat nooit (meer) nodig. Geeft rust tussen de oren. Rust tussen de oren geeft rust in de buik.

Samenvattend: lekker sporten als het goed genoeg gaat. Bij een opvlamming een tandje terug. Of noodgedwongen helemaal terug naar af, maar daarna kun je weer goed opbouwen op de ruïnes.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Wat goed dat de Remicade aansloeg! Heb daar zelf ook heel veel baat bij gehad. En inderdaad rust tussen de oren geeft rust in de buik. En telkens alles waar je zo hard voor gewerkt hebt bij een opvlamming weer kwijt te raken, zo frustrerend...
Ooit kon ik een halve marrathon boven de 13km/u lopen niet de kans gekregen hem ook daadwerkelijk mee te lopen aangezien ik een aantal weken later net van het ziekenhuisbed naar de toiletten kon lopen.
Fijn dat je nu kan doen wat je leuk vindt, geniet er van!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Nare verhalen, maar mooi jullie in staat zijn er mee om te gaan. Zelf ken ik "zoiets" alleen van mijn hond, maar moet toch wat anders zijn want met een sterke antibioticakuur en ander soort voer is het nu weg, maar het scheelde niet veel.

PS. CU als ziekte, zeg dat maar niet tegen een atheist.....
Larsf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 14:47

hoi! hier ook een CU patient :-)
Wat " leuk " om te lezen dat er meer mountainbikers zijn die CU of crohn hebben. schept toch een band..
Ik ben 26 en Ik heb sinds 4 jaar CU, begonnen met ernstig ziek worden, bloed etc, Ook ik ben vaak moe maar probeer toch regelmatig te sporten.
Ik probeer 2x per week naar de sportschool te gaan en 2x per week te fietsen in en rondom het gooi.
Ik gebruik op het moment Mezavant 1200mg en heb daar redelijk baat bij.
Wel merk ik dat ik vaak humeurig of zelf chagrijnig ben zonder dat ik hier echt een reden voor kan verzinnen voor mezelf.
Kan met de ziekte te maken hebben heb ik gelezen.

Ik ben zelfstandig ondernemer ( ik heb een fotografie & film studio ) en heb gemerkt dat ik met netwerken wel hinder heb van CU, dit wil zeggen dat ik voor bijvoorbeeld presentaties mijzelf zo druk maak dat het een opvlamming tot gevolg heeft.

Maar zoals mijn wijze opa altijd zei: Dom deur doen!
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Heej larsf. Wat je zegt schept toch gelijk een band. Ben al jaren op zoek naar sporters met cu/crohn ook om te horen hoe zij hier allemaal mee om gaan. Ben 24, kom uit soest net buiten het gooi. Misschien kunnen we een keer samen fietsen.
Ruutjer
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 27 september 2011, 13:41
Mijn mountainbike: Sunn Tox Single Speed
Contacteer:

Allemaal bekende verhalen! Ikzelf heb al vanaf mijn 14de crohn en ben nu 33. Sinds 2008 heb ik na een heleboel onrustige jaren en operaties toch nog een blijvende stoma gekregen. 6jaar geleden ben ik gestart met mountainbike en ik kan het iedereen aanraden! Op enkele opvlammingen na ben ik al heel wat jaren klachten vrij en sinds 2 jaar ook medicatie vrij.
Gewoon goed naar je lijf luisteren en accepteren dat het zo nu en dan "bagger" gaat.
Plaats reactie