Omslagpunt en hijgen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Even een kort door de bochtvraag.

Als een (dure) inspanningstest er even niet inzit kan je er dan vanuit gaan dat je omslagpunt ligt op het moment dat je gaat hijgen?
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Heel kort door de bocht: ja, enigszins.

Aan de andere kant, aangezien je blijkbaar al een hartslagmeter hebt: pas dit toe op de fiets en dan zit je een stuk dichter in de buurt:

http://www.prorun.nl/training/32023/de- ... -loopband/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Get lost in nature and you will find yourself"
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Al bij je ziektekostenverzekering geïnformeerd of de inspanningstest vergoed wordt? Bij veel verzekeraars is dit namelijk het geval.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Lewis
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 8 mei 2012, 12:57
Mijn mountainbike: CUBE Ltd Pro 29"

jimbo schreef:Even een kort door de bochtvraag.

Als een (dure) inspanningstest er even niet inzit kan je er dan vanuit gaan dat je omslagpunt ligt op het moment dat je gaat hijgen?
Iets te kort door de bocht :-D
Das waarschijnlijk te hoog. Volgens mij duurt het op je omslagpunt toch wel een aantal minuten voordat je echt gaat hijgen. Maar dat ligt er aan hoe goed je getraind bent.

Als je een hartslagmeter hebt kun je volgens mij het best een 20min test doen. Zoek een vlak rondje op waar je 30min kan rijden zonder te stoppen (min 15km, in de polder ofzo). Doe een goede warming up en rij dan dit rondje zo hard je kunt. Na 10min zet je de hartslagmeter aan. Je meet dus alleen de laatste 20min. Je gemiddelde hartslag doe je dan x .95 en dat is je omslagpunt.

@wulf Je kunt dit het beste doen op de fiets want bij hardlopen heb je een ander omslagpunt.
Luctor et Emergo - Ik worstel en kom boven
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Of doe een hartslagmeter om en ga een MTB ronde fietsen en zorg dat je een keer je absolute max aantikt. Zodra je weet wat je max is kan je ook uitrekenen wat je omslagpunt is.
#Skraleanjers
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Pro_Shifty schreef:Of doe een hartslagmeter om en ga een MTB ronde fietsen en zorg dat je een keer je absolute max aantikt. Zodra je weet wat je max is kan je ook uitrekenen wat je omslagpunt is.
Dan is een VIAD toch wat preciezer.
"Get lost in nature and you will find yourself"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Oke bedankt alvast.

Nee helaas is via de verzekering ook geen optie. dus ik moet het op een andere manier doen.
Ik wil eigenlijk alleen de tourritten van 25 a 30 km een beetje kunnen uitrijden zonder dat ik de rest van de dag op de bank snurk. Zeker nu mijn zoon van 13 meerijdt, haha
Ik doe inmiddels twee keer in de week aan krachtsport en ben 8 kilo afgevallen. Nu de winter komt kan ik eigenlijk alleen in de weekeinden rijden.

Al bij al ben ik al een stuk fitter dan de afgelopen jaren alleen de progressie in het mtb-en valt me tegen alleen wil ik het nu eens niet opgeven.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je kunt prima een veldtest doen, kost je een uur en levert bruikbare data op.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Uit doefiets.nl


Zoek een stuk weg waarop je onafgebroken een half uur kunt fietsen. In deze weg mogen wel bochten zitten, maar geen zaken die je tot (bijna) stoppen dwingen, zoals stoplichten e.d. Nadat je een half uur hebt warm gereden in je normale tempo, begin je aan de test.

Je begint met vijf minuten fietsen met een hartslag van ongeveer 80% van je maximumhartslag (dus niet je omslagpunt, die moet je immers nog bepalen!). Als je je maximumhartslag niet precies weet, dan kan je die schatten: 220 (als man) of 224 (als vrouw) minus je leeftijd.

Na vijf minuten verhoog je je hartslag met vijf slagen. Dit herhaal je elke vijf minuten, totdat je de vijf minuten echt met moeite kunt volbrengen: je benen lopen vol, je hebt je ademhaling niet meer onder controle. Je maakt deze vijf minuten nog vol en rijdt daarna rustig uit.

De laatste periode van vijf minuten die je nog fatsoenlijk uit kon rijden, verminderd met 8 hartslagen, is dan bij benadering je omslagpunt. Dit is dus niet de laatste periode die je hebt uitgereden, maar de voorlaatste.
maximum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 25 januari 2015, 17:55

superrob schreef:Uit doefiets.nl


Zoek een stuk weg waarop je onafgebroken een half uur kunt fietsen. In deze weg mogen wel bochten zitten, maar geen zaken die je tot (bijna) stoppen dwingen, zoals stoplichten e.d. Nadat je een half uur hebt warm gereden in je normale tempo, begin je aan de test.

Je begint met vijf minuten fietsen met een hartslag van ongeveer 80% van je maximumhartslag (dus niet je omslagpunt, die moet je immers nog bepalen!). Als je je maximumhartslag niet precies weet, dan kan je die schatten: 220 (als man) of 224 (als vrouw) minus je leeftijd.

Na vijf minuten verhoog je je hartslag met vijf slagen. Dit herhaal je elke vijf minuten, totdat je de vijf minuten echt met moeite kunt volbrengen: je benen lopen vol, je hebt je ademhaling niet meer onder controle. Je maakt deze vijf minuten nog vol en rijdt daarna rustig uit.

De laatste periode van vijf minuten die je nog fatsoenlijk uit kon rijden, verminderd met 8 hartslagen, is dan bij benadering je omslagpunt. Dit is dus niet de laatste periode die je hebt uitgereden, maar de voorlaatste.
Hoi..Vind ik persoonlijk een vrij omslachtige en onnauwkeurige manier met je hartslag schatten..Als voorbeeld mijn max is 204 en ik ben 40 jaar..Dus dan ga je al de mist in met 80%..Ik zou zeggen trap een keer echt tot je bijna van je fiets af valt en je weet je max..En rij geregeld met verschillende hartslagwaardes en je komt er dan snel genoeg achter wanneer je in het rood gaat en zo je omslagpunt cq anaorobegrens..Bij mij is die 168bpm..grt
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

maximum schreef:
superrob schreef:Uit doefiets.nl



De laatste periode van vijf minuten die je nog fatsoenlijk uit kon rijden, verminderd met 8 hartslagen, is dan bij benadering je omslagpunt. Dit is dus niet de laatste periode die je hebt uitgereden, maar de voorlaatste.
Hoi..Vind ik persoonlijk een vrij omslachtige en onnauwkeurige manier met je hartslag schatten..Als voorbeeld mijn max is 204 en ik ben 40 jaar..Dus dan ga je al de mist in met 80%..Ik zou zeggen trap een keer echt tot je bijna van je fiets af valt en je weet je max..En rij geregeld met verschillende hartslagwaardes en je komt er dan snel genoeg achter wanneer je in het rood gaat en zo je omslagpunt cq anaorobegrens..Bij mij is die 168bpm..grt
Als je max 204 is, dan lijkt me een omslagpunt van 168 wel erg laag.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Er zijn 2 omslagpunten.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

2?
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

uuh?
"Get lost in nature and you will find yourself"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ja 2.
1ste: Einde van de aerobe zone (einde D1)
2de: begin van verzuring (einde D3)

Afbeelding
Plaats reactie