SFORZ Continental MTB Marathoncup 2016

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
nicoh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 januari 2009, 19:02
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0

Ben het helemaal met Yenssen eens nergens zo een groot verschil tussen licentie houders en niet licentie.
Ben sinds twee jaar ook helemaal klaar met de knwu en dus ook niet meer de bbc gereden.
Denk dat het grote succes van Groesbeek is geweest te breken met de knwu.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

aurelius schreef:Ik krijg altijd de indruk dat de SFORZ cup en de BBC elkaar niet zo liggen, maar de reden ken/begrijp ik niet zo goed. Kan ook een verkeel gevoel zijn dus.
Ligt het aan het feit dat de BBC vaker als NK verreden wordt, en dat NK/KNWU gevoelig liggen?
Ligt het aan onaantrekkelijke routes?
Ligt het aan de grootte van het evenement, de prijs, etc?
Ooit iets verkeerd gegaan in de samenwerking, of is die nooit van de grond gekomen?
Slecht weer, kans op modder?
Ik kan niet over de SFORZ cup spreken, maar wel van de periode daarvoor. Uitgangspunt was altijd wat kleinschaligere marathons te kiezen. Dus daarom zag je nooit bijvoorbeeld Willingen in de reeks.
Dan was het jaren lang een enorm drama mbt de uitslagen voor de niet licentiehouders. Misschien wel mede dankzij de KNWU. Voor licentiehouders was het wel een echte marathon en overige rijders waren een mooie veldvulling /toertocht.
Verder was het ten tijde van de RWP marathoncup een gewoonte om de prijsuitreiking gelijk met de BikeMotion te houden en volgens mij viel dat eerder wel eens samen of hooguit een weekje er tussen. Voor opmaken eindklassement/uitnodigingen winnaars te kort dag.
Maar............... Er gloort iets moois aan de horizon als ik begrijp dat de BCC geen NK meer zal zijn, dan misschien ook een "vrij" evenement zonder KNWU waarbij iedereen (wel/geen licentie) op gelijke wijze behandeld wordt.
In dat geval misschien een mooie afsluiter de SFORZ cup. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

aurelius schreef:Ik krijg altijd de indruk dat de SFORZ cup en de BBC elkaar niet zo liggen, maar de reden ken/begrijp ik niet zo goed. Kan ook een verkeel gevoel zijn dus.
Ligt het aan het feit dat de BBC vaker als NK verreden wordt, en dat NK/KNWU gevoelig liggen?
Ligt het aan onaantrekkelijke routes?
Ligt het aan de grootte van het evenement, de prijs, etc?
Ooit iets verkeerd gegaan in de samenwerking, of is die nooit van de grond gekomen?
Slecht weer, kans op modder?
Ik kan niet over de SFORZ cup spreken, maar wel van de periode daarvoor. Uitgangspunt was altijd wat kleinschaligere marathons te kiezen. Dus daarom zag je nooit bijvoorbeeld Willingen in de reeks.
Dan was het jaren lang een enorm drama mbt de uitslagen voor de niet licentiehouders. Misschien wel mede dankzij de KNWU. Voor licentiehouders was het wel een echte marathon en overige rijders waren een mooie veldvulling /toertocht.
Verder was het ten tijde van de RWP marathoncup een gewoonte om de prijsuitreiking gelijk met de BikeMotion te houden en volgens mij viel dat eerder wel eens samen of hooguit een weekje er tussen. Voor opmaken eindklassement/uitnodigingen winnaars te kort dag.
Maar............... Er gloort iets moois aan de horizon als ik begrijp dat de BCC geen NK meer zal zijn, dan misschien ook een "vrij" evenement zonder KNWU waarbij iedereen (wel/geen licentie) op gelijke wijze behandeld wordt.
In dat geval misschien een mooie afsluiter de SFORZ cup. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yenssen schreef:@Aurelius, ik kan mij vergissen, maar buiten het NK voor licentiehouders word de BBC verreden als toertocht meen ik toch? En aangezien er aan de sforz cup ook veel niet-licentiehouders meedoen is dit al één punt waar rekening mee gehouden moet worden. Daarbij is de BBC altijd (te) laat in het seizoen naar mijn mening, in ieder geval als serieuze wedstrijd. Ik snap dat men niet anders wil, omdat de men dan een grote bron aan inkomsten mist van toerrijders die oer-Hollands in de herfst/winter veldtoertochten willen fietsen... Bart heeft natuurlijk een grote vinger in de pap, ook bij de KNWU en bij 'zijn' tocht is het officiële NK een mooi uithangbord.
De routes zijn niet verkeerd, daar ligt het niet aan. Wel aan het feit dat aan het eind vd zomer / begin herfst de meidoorn net altijd in de weken voorafgaand aan de BBC wordt gesnoeid. Dit resulteert in een soort van loterij voor de wedstrijdrijders die met serieuze ambities aan de start staan. Zelfde geldt voor de grote kans op slecht weer in het naseizoen (gelukkig nu 2 jaar achter mekaar droge omstandigheden). Bij geringe neerslag veranderen de omstandigheden nogal snel in zuid-limburg en word het een glijbaan. Heeft ook zijn charmes natuurlijk ;)
Daarnaast zijn er tegenwoordig marathons in NL die in ieder geval qua aandeel off-road wegen / singletrack de BBC ver overschrijden. Ik noem bijvoorbeeld Groesbeek / Montferland / Amerongen.
@Yenssen, okay, begrijpelijk.
Veel niet-licentiehouders zul je inderdaad altijd houden, en tijdstip verplaatsen is lastig met alle andere grote evenementen hier in de buurt. Het onvoorspelbare weer (evt geglibber) en de meidoorn horen erbij... extra uitdaging, zullen we maar zeggen, en geen issue met de juiste banden met latex.
Technische singletrack die we als locals rijden is er zeker wel, maar... ongeschikt voor de breedtesport/massa, en we krijgen er vooral de vergunningen niet voor in de dun bezaaide bossen... Aandeel asfalt eruit halen streven we altijd naar, dat is ook weer gelukt voor 2017.
Maar ik snap de overwegingen :-q .

@Fred, ook als de BBC geen NK is zal het waarschijnlijk wel een 'gewone' wedstrijd zijn volgens KNWU regels, met daarbij de toertocht voor niet-wedstrijdrijders maar wel met tijdmeting. Dus dat is volgens mij geen oplossing voor het probleem dat jij aanstipt?

Hoe dan ook, ik zou als organisatie eventueel gewoon eens aftasten bij de BBC organisatie of de BBC kan voldoen aan de eisen die de SFORZ cup stelt aan de tochten die zij uitkiest, wie weet wat er mogelijk is? Onderzoeken kan altijd... En +100 km en +2000hm is altijd pittig... Met of zonder geglibber, met of zonder meidoorn...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Ik ben een fan van de BBC en rijd hem zondag voor de 8e keer. Groot nadeel vind ik inderdaad onderscheid tussen licentiehouders en toerrijders, zeker omdat het een NK is. Ik heb er wel eens voor gepleit om een aparte funklasse voor basisleden KNWU te organiseren, met start tussen licentiehouders en toertocht in (zelfde protocol dat heel succesvol bij de strandraces wordt toegepast). Ook Knwu hierover gemaild (geen reactie gehad overigens). Ondanks dat rijd ik hem toch en zorg ik dat ik vooraan in het startvak van de toertocht sta en is het net een echte wedstrijd.

In de huidige setting van de BBC zie ik wel een probleem voor samenwerking met de cup: hoe zorg je dat niet-licentiehouders op een eerlijke manier aan de wedstrijd deel kunnen nemen?

Als de oplossing wordt een apart startvak voor cupdeelnemers zonder licentie, na de wedstrijd maar vóór de toertocht, dan krijg je dat veel mensen zich inschrijven voor de cup maar alleen voor deelname aan de BBC denk ik.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

@aurelius
Er is geen strijd tussen BBC en SFORZ cup hoor, De reden dat BBC zowieso niet in aanmerking komt/kwam is op dat er onderscheid gemaakt wordt tussen licentie en niet licentie houders. LIcentie houders rijden het nk als wedstrijd en de basis en niet licentie als toertocht met een latere start.
Wij maken geen onderscheid tussen ELITE amateur, basis of geen licentie. Soms is er een licentie vak bij de wedstrijd, maar zolang het maar een massa start is dat geen probleem.

Het OPen NK is door ons in leven geroepen, juist als tegen hanger vd BBC. Eenwedstrijd waar elke nederlander met MTB en Helm mag meedoen en meedingt voor ons Rood/wit/blauwe truitje. Hierbij is tot nu toe steeds gekozen voor parcoursen in het buiten land, (sharkattack, rursee, 3-taler). Wij heben altijd contact met de organisaties en zo is het parcours van bv rursee de laatste 2 jaar in overleg met ons aangepast, naar een cup waardige wedstrijd. (incl lange afstand)

Krijgt de BBC budget van de KNWU om daar het NK te houden? waarom een toertocht voor niet licentie houders, is bij Montferland ook niet het geval. KNWU snapt overigens zn eigen regels niet is al meerdere keren gebleken.

BBC is denk ik vooral een toertocht en daardoor minder geschikt als cup wedstrijd en te laat in het seizoen. Ik zou de BBC lekker laten bestaan als toertocht in oktober en aurelius willen uitnodigen een echt mtb marathon te organiseren, met meer trails en niet met de gem. toerrijder in gedachten maar met de sportievere MTB-er. Dan Kan je zeker steun en medewerking van Sforz Cup orga verwachten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

BBC is inderdaad een wedstrijd voor licentiehouders, en voor hen soms ook NK.
De rest van de deelnemers verrijden hem als toertocht met tijdmeting, waarbij je je daardoor wel kunt meten met wedstrijdrijders en overige deelnemers. En sommigen rijden hem sneller dan licentiehouders...

Voor de BBC is verder als enige een uitzondering gemaakt in Zuid Limburg, normaal mag er buiten wedstrijdverband niet meer met tijdmeting gereden worden, dan wordt er geen vergunning meer afgegeven.
Het feit dat je als BBC ook wedstrijd bent, maakt meteen dat SBB kleinere trails niet meer toestaat. Als we dan uitleggen dat het weinig verschil uitmaakt met welke snelheid je over een trail rijdt, maar dat aantallen eigenlijk veel belangrijker zijn voor een trail, dan krijgen we daar geen begrip voor. En worden veel trails meteen niet meer toegestaan, al verbetert dit zeker de afgelopen jaren.
Zo kan het dat 6000 MTB-ers die meedoen aan de MH2D kleinere paadjes op mogen dan de BBC deelnemers die 'maar' met een man of 2000 zijn... SBB is van mening dat wedstrijdrijders een groter risico vormen voor de natuur dan toerrijders.

De BBC zal naar ik verwacht wel in de huidige vorm blijven bestaan.
Beste compromis zou het idee van Lefty29 zijn, daar moest ik ook meteen aan denken: een apart startvak voor de SFORZ cup introduceren meteen achter de wedstrijdrijders, dat zou moeten kunnen lijkt me.

Wat ik niet weet is of dat de BBC geld krijgt of geld betaalt om het NK te organiseren. Ik dacht (!) dat iedereen die een NK wilde organiseren geld moest betalen 'om een NK binnen te slepen'? Nogmaals: geen idee. Wie weet het wel?

(En ik organiseer geen wedstrijd, hoogstens een let's ride voor de technischere rijder, waarbij we de meer onontgonnen stukjes in de streek aandoen. En dan doen we vooral lekker rustig aan, zonder tijdsmeting, je bent uitgenodigd :-q ... Daar zitten stukken bij die te tricky en te filegevoelig zijn voor wedstrijden met veel deelnemers).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

aurelius schreef:BBC is inderdaad een wedstrijd voor licentiehouders, en voor hen soms ook NK.
De rest van de deelnemers verrijden hem als toertocht met tijdmeting, waarbij je je daardoor wel kunt meten met wedstrijdrijders en overige deelnemers. En sommigen rijden hem sneller dan licentiehouders...

Voor de BBC is verder als enige een uitzondering gemaakt in Zuid Limburg, normaal mag er buiten wedstrijdverband niet meer met tijdmeting gereden worden, dan wordt er geen vergunning meer afgegeven.
Het feit dat je als BBC ook wedstrijd bent, maakt meteen dat SBB kleinere trails niet meer toestaat. Als we dan uitleggen dat het weinig verschil uitmaakt met welke snelheid je over een trail rijdt, maar dat aantallen eigenlijk veel belangrijker zijn voor een trail, dan krijgen we daar geen begrip voor. En worden veel trails meteen niet meer toegestaan, al verbetert dit zeker de afgelopen jaren.
Zo kan het dat 6000 MTB-ers die meedoen aan de MH2D kleinere paadjes op mogen dan de BBC deelnemers die 'maar' met een man of 2000 zijn... SBB is van mening dat wedstrijdrijders een groter risico vormen voor de natuur dan toerrijders.

De BBC zal naar ik verwacht wel in de huidige vorm blijven bestaan.
Beste compromis zou het idee van Lefty29 zijn, daar moest ik ook meteen aan denken: een apart startvak voor de SFORZ cup introduceren meteen achter de wedstrijdrijders, dat zou moeten kunnen lijkt me.

Wat ik niet weet is of dat de BBC geld krijgt of geld betaalt om het NK te organiseren. Ik dacht (!) dat iedereen die een NK wilde organiseren geld moest betalen 'om een NK binnen te slepen'? Nogmaals: geen idee. Wie weet het wel?

(En ik organiseer geen wedstrijd, hoogstens een let's ride voor de technischere rijder, waarbij we de meer onontgonnen stukjes in de streek aandoen. En dan doen we vooral lekker rustig aan, zonder tijdsmeting, je bent uitgenodigd :-q ... Daar zitten stukken bij die te tricky en te filegevoelig zijn voor wedstrijden met veel deelnemers).
Er wordt in ieder geval flink gereageerd op het opgegooide balletje :)

Een marathon kan alleen in de cup als alle deelnemers, met of zonder licentie mee kunnen doen met de wedstrijd. Als de niet licentierijders direct starten achter het wedstrijd vak dan kan het wel. Dat de wedstrijd in oktober is maakt voor de cup overigens niet super veel uit.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Interessante discussie, maar ik ga toch even een nieuw balletje opgooien.

Ik geloof heilig in het principe van de MTB Marathoncup. Het trekt soms honderden Nederlandse mtb'ers naar een Duitse marathon. De onderlinge strijd tussen landgenoten etcetera is leuk. Toch leeft het minder dan het gevoel dat je gedurende het seizoen hebt: Er zijn er per afstand/categorie soms maar vijf coureurs die er in totaal vier hebben gereden. Vind ik weinig en erg zonde.

Wat vinden we van het principe van pak 'm beet 20 geselecteerde 'topmarathons' (NL, Duitsland, België) waar je punten kan scoren aan de hand van de tijd van de winnaar (wie dat ook is). De vijf beste resultaten tellen mee, bij gelijke stand tellen het aantal deelnames (etc). Zou dat een voller klassement opleveren en daarbij een beter beeld van wie Nederlands beste en meest constante marathonbiker is?
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Juul schreef:Interessante discussie, maar ik ga toch even een nieuw balletje opgooien.

Ik geloof heilig in het principe van de MTB Marathoncup. Het trekt soms honderden Nederlandse mtb'ers naar een Duitse marathon. De onderlinge strijd tussen landgenoten etcetera is leuk. Toch leeft het minder dan het gevoel dat je gedurende het seizoen hebt: Er zijn er per afstand/categorie soms maar vijf coureurs die er in totaal vier hebben gereden. Vind ik weinig en erg zonde.

Wat vinden we van het principe van pak 'm beet 20 geselecteerde 'topmarathons' (NL, Duitsland, België) waar je punten kan scoren aan de hand van de tijd van de winnaar (wie dat ook is). De vijf beste resultaten tellen mee, bij gelijke stand tellen het aantal deelnames (etc). Zou dat een voller klassement opleveren en daarbij een beter beeld van wie Nederlands beste en meest constante marathonbiker is?
We moeten dan alleen nog iemand vinden die alle klassementen van die 20 wedstrijden gaat verwerken :) We blijven natuurlijk vrijwilligers, met een reguliere baan en gezinnen :windei: Ik vind de charme juist dat je steeds tegen je directe concurrenten rijdt en dat de richttijd alleen gezet kan worden door iemand uit de cup.

Wat je een beetje ziet is dat er heel veel nederlanders inschrijven voor de marathons die zitten in de cup,..maar dat heel veel van die nederlanders niet deelnemen aan het klassement. Daar is ook nog winst te behalen.

Ikzelf zit nog te denken aan meer nederlandse wedstrijden en bijv bonuspunten in buitenlandse wedstrijden of bij meer dan 6 deelnames oid.

Of een klassement voor Nederlandse wedstrijden en een klassement voor de buitenlandse wedstrijden. Misschien dat jij vanuit Bikesight nog een impuls kan geven aan het aantal rijders dat deelneemt aan de cup. Komende winter ook maar eens wat extra tijd gaan besteden aan het opzetten van wat samenwerkingen. We blijven in ieder geval lekker bezig zo:)
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ik sta absoluut open voor samenwerking, maar heb er zoals je lees zelf ook ideeën over. Misschien maar eens een keer sparren, maar ik begrijp dat jullie alweer een heel end op weg zijn voor 2017..
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Juul schreef:Ik sta absoluut open voor samenwerking, maar heb er zoals je lees zelf ook ideeën over. Misschien maar eens een keer sparren, maar ik begrijp dat jullie alweer een heel end op weg zijn voor 2017..
Op weg met ideeën en opties verzamelen zeker. Met de kalender nog niet want heel veel data zijn pas tegen het einde van het jaar bekend. Zodra we wat meer duidelijk hebben zoeken we jou wel even op om te kijken waar we elkaar kunnen versterken.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

schepp schreef:
Juul schreef:We moeten dan alleen nog iemand vinden die alle klassementen van die 20 wedstrijden gaat verwerken :) We blijven natuurlijk vrijwilligers, met een reguliere baan en gezinnen :windei:
Mag ik vragen hoe jullie op dit moment de uitslagen verwerken? Gewoon met een spreadsheet of iets dergelijks? Misschien is er iets handigs voor te verzinnen (of maken).
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

20 wedstrijden en daar dan de 5 beste resultaten van pakken lijkt me niet echt bij de cup passen. Dan is er niet of nauwelijks meer sprake van een competitie. Ik bedoel met 3 of 4 resultaten uit resp. 5 of 7 wedstrijden zal je vaker je tegenstander tegen komen en zo nu en dan het "gevecht" aankunnen.
Bij 20 verschillende wedstrijden zal het meer een loterij dan een competitie worden.

Samenwerking met een mediapartner zoals Bikesight.nl lijkt me een goed idee :-q . Daarbij dan misschien ook wat meer aandacht voor de site? Nu wordt die (ogenschijnlijk) 1x ingericht en daarna is het rustig.
Als je wat meer updates (report / foto's) plaatst dan wordt wellicht de binding met de cup wat groter.

Mbt licentie/niet licentie: Bij diverse marathons idd licentiehouders voorop en direct daarachter de niet-licentiehouders (bijvoorbeeld Saarschleifen, Sorpetal). Dus als dat bij BCC ook zo is en tijdsregistratie verder voor iedereen gelijk is, dan is het waarom niet?
edit 12:30u De eerste 7 bij de de BCC dit jaar zouden nog voor de de eerste Elite rijder "Jasper Ockeloen" geëindigd zijn, dus licentie/geen licentie maakt niet uit :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

[/quote]
Mag ik vragen hoe jullie op dit moment de uitslagen verwerken? Gewoon met een spreadsheet of iets dergelijks? Misschien is er iets handigs voor te verzinnen (of maken).[/quote]

nee via database die gesynchroniseerd wordt met de uitslag. Het gaat alleen niet goed als mensen niet in de uitslag staan of hun eigennaam niet goed of anders geschreven hebben dan hoe ze voor de cup ingeschreven staan.
Plaats reactie