Is er een naven-dokter in de zaal? Achternaaf doormidden..

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

3 Maanden geleden erachter gekomen dat m'n achternaaf doormidden was, dit verklaarde ook direct de tot dan toe onverklaarbare rare tik...
Doordat de snelspanner het geheel op z'n plek hield, de breuk netjes tegen elkaar drukte, heb ik er waarschijnlijk wel een poosje op kunnen fietsen.
Maar goed, misschien kan dit gebeuren na 3 jaar......

Contact gehad met Novatec.eu (Slowakije) en daar een nieuwe achteras kunnen kopen.

Deze is nu na 2.5 maanden gebruik ook doormidden.

Weet iemand oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat een achternaaf breekt.... ?

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door heideveld op di 4 oktober 2016, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
HARD, HARDER HARDST
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

lijkt wel of er een mannetje met snij ijzer in je wiel zit :o

ergens worden de krachten van je aandrijving niet goed verdeeld , als dit al 2 keer gebeurd is er iets mis verderop waardoor dit gebeurt .
je body met cassette krijgen blijkbaar een hoop te verduren .

had je 2 x het zelfde merk ? of 2 verschillende ?
in het eerste geval zou ik eens een andere proberen . en vragen of de LBS dit wel eens gezien heeft , vind ie vast interessant :wink:
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

2x In dezelfde (Novatec) naaf, breuk op precies dezelfde plek.
Nu weet ik de discussies over kwaliteit van Novatec maar dit staat daar los van lijkt me.
HARD, HARDER HARDST
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

sorry, maar op de foto's zie ik niet waar de scheur zit:-/ Kunnen jullie mij helpen.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

Het is een breuk
groetjes Marcel
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Na 2 en een halve maand? Dan is het nu toch wel garantie? Een as zou toch niet op zo'n korte termijn moeten breken. De krachten van de grote cassette?

De volgende keer een stalen as bestellen?
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Hoe dat komt?
Novatec stond er helaas bekend om, bij sommige series althans. Was iets met dat de as doorboog en de vrijloop hier op in gaat snijden (of de vrijloop en/of lagers met teveel tolerantie, iets in die geest, TSTM weet er wel meer van). Vandaar dat het lijkt alsof de as doorgesneden is, en als die op de foto verschoven is, precies op die plek.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Toevallig afgelopen week een nieuwe body gemonteerd na 2,5 jaar rijden op mijn novatec achternaaf.
Deze was gescheurd waardoor hij doorsloeg. (Had eerder al minder tikkend geluid en af en toe een knak geluid)
Het single trailer eventueel in beek was de druppel.

Nu zit er een body met 4 palletjes i n plaats van 3 op

Dacht dat ik de nieuwere 712 sb nafhad,die zou beter zijn.
Voor de rest geen problemen met de wielset gehad
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Advies van de navendokter: amputeren.

Succes.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Die 40 of 44 tands tandwielen achter zorgen voor enorme krachten op de naaf, lichtgewicht en goedkoop zijn zelden een goede combinatie.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Beemer schreef:Die 40 of 44 tands tandwielen achter zorgen voor enorme krachten op de naaf, lichtgewicht en goedkoop zijn zelden een goede combinatie.
Zolang ze worden gecombineerd met grotere bladen voor valt dat wel mee. Een 22-36 combi zet evenveel kracht op de naaf als een 26-42. Met het tweede deel van de stelling ben ik het roerend eens.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Die 40 heb ik er op gezet voor MH2D onlangs maar niet gebruikt :)
Voorop zit een 34T.

En ja, de combi van lichtgewicht en goedkoop kan killing zijn.... maar waarom rij ik dan eerst 3 jaar lang zonder problemen.... :~
HARD, HARDER HARDST
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

http://www.bikehub.co.za/forum/topic/15 ... n-1-month/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met name reactie #7.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, ik zie dat mijn naam genoemd wordt, waarvoor dank ;)
Novatech en TSTM, da's idd geen match made in heaven, precies vanwege dit soort dingen.
Ik zie Novatech als een Aziatische Hope kloon.
Ook Hope kan kapot, maar iets namaken en dan lichter maken is natuurlijk zelden een goed idee, tenzij je alleen het gewicht belangrijk vindt.
Mijn conclusie is dat ik voortaan met een bochtje om Novatec heen rij.
heideveld schreef:2x In dezelfde (Novatec) naaf, breuk op precies dezelfde plek.
Nu weet ik de discussies over kwaliteit van Novatec maar dit staat daar los van lijkt me.
Dream on...

Als 't weinig mag kosten (daarom had je Novatec) neem dan een SLX naafje, het verschil in gewicht voel je niet tijdens het fietsen.
Mag het iets meer kosten, pak dan Hope of DT240/350.
SLX en Hope/DT, daar tussen in zit een enorm gat, waar heel wat fabrikanten in springen, helaas met matig resultaat.
Gelet op prijs, levensduur en eenvoudig ombouwen gaat mijn voorkeur uit naar Hope, maar DT (240 en 350) zijn ook niet verkeerd, hooguit iets duurder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Persoonlijk vind ik Soul kozak beter dan dt, en net iets beterkoop.
Ook Trailmech is een aanrader, maarja wat als.... oekraine ligt niet om de hoek.
Plaats reactie