3 Maanden geleden erachter gekomen dat m'n achternaaf doormidden was, dit verklaarde ook direct de tot dan toe onverklaarbare rare tik...
Doordat de snelspanner het geheel op z'n plek hield, de breuk netjes tegen elkaar drukte, heb ik er waarschijnlijk wel een poosje op kunnen fietsen.
Maar goed, misschien kan dit gebeuren na 3 jaar......
Contact gehad met Novatec.eu (Slowakije) en daar een nieuwe achteras kunnen kopen.
Deze is nu na 2.5 maanden gebruik ook doormidden.
Weet iemand oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat een achternaaf breekt.... ?
Is er een naven-dokter in de zaal? Achternaaf doormidden..
- heideveld
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
- Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem
Laatst gewijzigd door heideveld op di 4 oktober 2016, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
HARD, HARDER HARDST
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 497
- Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
- Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale
lijkt wel of er een mannetje met snij ijzer in je wiel zit
ergens worden de krachten van je aandrijving niet goed verdeeld , als dit al 2 keer gebeurd is er iets mis verderop waardoor dit gebeurt .
je body met cassette krijgen blijkbaar een hoop te verduren .
had je 2 x het zelfde merk ? of 2 verschillende ?
in het eerste geval zou ik eens een andere proberen . en vragen of de LBS dit wel eens gezien heeft , vind ie vast interessant
ergens worden de krachten van je aandrijving niet goed verdeeld , als dit al 2 keer gebeurd is er iets mis verderop waardoor dit gebeurt .
je body met cassette krijgen blijkbaar een hoop te verduren .
had je 2 x het zelfde merk ? of 2 verschillende ?
in het eerste geval zou ik eens een andere proberen . en vragen of de LBS dit wel eens gezien heeft , vind ie vast interessant
groetjes Marcel
- heideveld
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
- Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem
2x In dezelfde (Novatec) naaf, breuk op precies dezelfde plek.
Nu weet ik de discussies over kwaliteit van Novatec maar dit staat daar los van lijkt me.
Nu weet ik de discussies over kwaliteit van Novatec maar dit staat daar los van lijkt me.
HARD, HARDER HARDST
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 255
- Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03
sorry, maar op de foto's zie ik niet waar de scheur zit:-/ Kunnen jullie mij helpen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Na 2 en een halve maand? Dan is het nu toch wel garantie? Een as zou toch niet op zo'n korte termijn moeten breken. De krachten van de grote cassette?
De volgende keer een stalen as bestellen?
De volgende keer een stalen as bestellen?
Hoe dat komt?
Novatec stond er helaas bekend om, bij sommige series althans. Was iets met dat de as doorboog en de vrijloop hier op in gaat snijden (of de vrijloop en/of lagers met teveel tolerantie, iets in die geest, TSTM weet er wel meer van). Vandaar dat het lijkt alsof de as doorgesneden is, en als die op de foto verschoven is, precies op die plek.
Novatec stond er helaas bekend om, bij sommige series althans. Was iets met dat de as doorboog en de vrijloop hier op in gaat snijden (of de vrijloop en/of lagers met teveel tolerantie, iets in die geest, TSTM weet er wel meer van). Vandaar dat het lijkt alsof de as doorgesneden is, en als die op de foto verschoven is, precies op die plek.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
-
- Pro Biker
- Berichten: 914
- Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
- Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1
Toevallig afgelopen week een nieuwe body gemonteerd na 2,5 jaar rijden op mijn novatec achternaaf.
Deze was gescheurd waardoor hij doorsloeg. (Had eerder al minder tikkend geluid en af en toe een knak geluid)
Het single trailer eventueel in beek was de druppel.
Nu zit er een body met 4 palletjes i n plaats van 3 op
Dacht dat ik de nieuwere 712 sb nafhad,die zou beter zijn.
Voor de rest geen problemen met de wielset gehad
Deze was gescheurd waardoor hij doorsloeg. (Had eerder al minder tikkend geluid en af en toe een knak geluid)
Het single trailer eventueel in beek was de druppel.
Nu zit er een body met 4 palletjes i n plaats van 3 op
Dacht dat ik de nieuwere 712 sb nafhad,die zou beter zijn.
Voor de rest geen problemen met de wielset gehad
Zolang ze worden gecombineerd met grotere bladen voor valt dat wel mee. Een 22-36 combi zet evenveel kracht op de naaf als een 26-42. Met het tweede deel van de stelling ben ik het roerend eens.Beemer schreef:Die 40 of 44 tands tandwielen achter zorgen voor enorme krachten op de naaf, lichtgewicht en goedkoop zijn zelden een goede combinatie.
Give me little bits of / more than I can take
- heideveld
- Mountainbike Junk
- Berichten: 254
- Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
- Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem
Die 40 heb ik er op gezet voor MH2D onlangs maar niet gebruikt
Voorop zit een 34T.
En ja, de combi van lichtgewicht en goedkoop kan killing zijn.... maar waarom rij ik dan eerst 3 jaar lang zonder problemen....
Voorop zit een 34T.
En ja, de combi van lichtgewicht en goedkoop kan killing zijn.... maar waarom rij ik dan eerst 3 jaar lang zonder problemen....
HARD, HARDER HARDST
http://www.bikehub.co.za/forum/topic/15 ... n-1-month/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met name reactie #7.
Met name reactie #7.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ha, ik zie dat mijn naam genoemd wordt, waarvoor dank
Novatech en TSTM, da's idd geen match made in heaven, precies vanwege dit soort dingen.
Ik zie Novatech als een Aziatische Hope kloon.
Ook Hope kan kapot, maar iets namaken en dan lichter maken is natuurlijk zelden een goed idee, tenzij je alleen het gewicht belangrijk vindt.
Mijn conclusie is dat ik voortaan met een bochtje om Novatec heen rij.
Als 't weinig mag kosten (daarom had je Novatec) neem dan een SLX naafje, het verschil in gewicht voel je niet tijdens het fietsen.
Mag het iets meer kosten, pak dan Hope of DT240/350.
SLX en Hope/DT, daar tussen in zit een enorm gat, waar heel wat fabrikanten in springen, helaas met matig resultaat.
Gelet op prijs, levensduur en eenvoudig ombouwen gaat mijn voorkeur uit naar Hope, maar DT (240 en 350) zijn ook niet verkeerd, hooguit iets duurder.
Novatech en TSTM, da's idd geen match made in heaven, precies vanwege dit soort dingen.
Ik zie Novatech als een Aziatische Hope kloon.
Ook Hope kan kapot, maar iets namaken en dan lichter maken is natuurlijk zelden een goed idee, tenzij je alleen het gewicht belangrijk vindt.
Mijn conclusie is dat ik voortaan met een bochtje om Novatec heen rij.
Dream on...heideveld schreef:2x In dezelfde (Novatec) naaf, breuk op precies dezelfde plek.
Nu weet ik de discussies over kwaliteit van Novatec maar dit staat daar los van lijkt me.
Als 't weinig mag kosten (daarom had je Novatec) neem dan een SLX naafje, het verschil in gewicht voel je niet tijdens het fietsen.
Mag het iets meer kosten, pak dan Hope of DT240/350.
SLX en Hope/DT, daar tussen in zit een enorm gat, waar heel wat fabrikanten in springen, helaas met matig resultaat.
Gelet op prijs, levensduur en eenvoudig ombouwen gaat mijn voorkeur uit naar Hope, maar DT (240 en 350) zijn ook niet verkeerd, hooguit iets duurder.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.