Dochter van 7 wil gaan mountainbiken

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
pgielen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 september 2016, 14:50

Goedemiddag,

M'n dochter van 7 wil heel graag gaan mountainbiken.
Ze is inmiddels 3x bij de loklae mountainbike vereniging mee wezen fietsen in de jeugd groep en ze vind het erg leuk.
Alleen het vinden van een passende fiets blijkt lastig. Ze heeft zelf (had ze al) een Cube 200, daar zit ze best goed op maar met haar 20inch wielen kan ze de rest niet bij houden en omdat ze maar 7 versnellingen heeft komt ze de heuveltjes niet op. Daarna even een 26inch leenfiets geprobeerd maar dat is veel te groot. Toen een 24 inch cube, daar fiets ze goed op en ze kan bijhouden alleen staat het stuur eigenlijk net iets te ver van het zadel wardoor ze niet de juiste controle over het stuur heeft. Haar instructrice zei misschien nog een jaartje wachten tot ze wat groter is maar daar wil ze niets van weten. Ze wil zo graag en ze is zo enthousiast.
Hebben jullie tips over wat een goede fiets voor haar zou zijn? Ze is ongeveer 1m25.

Alvast bedankt!
mosselmania
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 7 september 2013, 20:01

Mijn zoontje is nu 128 cm en daar heb ik pas geleden een Scott 24" voor gekocht. Dat gaat prima moet ik zeggen, hoewel die voor het mooie nog iets te groot is eigenlijk. Er zit wel veel verschil tussen de verschillende merken qua zithouding zie ik op de club

Het valt mij op dat er op de club van hem veel kinderen al op een 26" fietsen wat gewoon te groot is. die hebben dan minder controle bij korte bochten e.d.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Is het niet mogelijk de stuurpen van de Cube te vervangen voor een korter exemplaar? Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoeveel je wil compenseren maar vaak zit er al een 60mm stuurpen op terwijl Ritchey een redelijk betaalbare 45mm voorbouw heeft. Kán misschien net het verschil maken?
pgielen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 22 september 2016, 14:50

Op de club stelden ze al voor om de stuurpen om te draaien maar weet niet of dat aan te raden is. Dan zou je stuur achter ipv voor het draaipunt zitten
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Ik ben nu een DirtJumper frame aan het ombouwen naar mountainbike voor mijn 9-jarige zoon maar de 7-jarige dochter past er ook op (die heeft nu ook een 24" Decathlon fiets. Die nu ook met voorderrie te krijgen is voor de steil bergen)

De Dirtjumper wordt een 26" 1x11 met 32T voor.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

pgielen schreef:Op de club stelden ze al voor om de stuurpen om te draaien maar weet niet of dat aan te raden is. Dan zou je stuur achter ipv voor het draaipunt zitten
De stuurpen omdraaien bedoelen ze waarschijnlijk anders dan je begrepen hebt.
Je kunt m ondersteboven plaatsen waardoor de stuurpen niet naar beneden wijst maar naar boven.

:lol: Vind het wel mooi hoe je denkt. :lol:

Mijn zoon is 5 en ongeveer 1.25 en rijdt perfect op een 20" Natuurlijk mist ie wel eens een klimmetje maar op het vlakke haalt ie gemakkelijk 30 km/u.

Zou het kunnen dat ze de rest niet bijhoud door gebrek aan ervaring? Een 24" of een 26" is heel simpel VEEL TE GROOT. :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vooral geen fiets op de groei/te groot kopen! Dan is de lol ook zo over. Zwaar, onhandelbaar, etc, dat lost niets op.
Dus laat haar vooral lekker met deze 20" wielen aanklooien. Is ze groter, dan pas 24".
Deze fiets wat fijntunen, that's all.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik heb voor mijn zoon een tweede hands Trek MT220 gekocht die hij naast mtb als schoolfiets gebruikte.
Spatbordjes, bel en verlichting erop en gaan met die banaan..

Kwam toevallige deze meisjesvariant tegen op dit forum:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=125907
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Kortere stuurpen, eventueel een riser handlebar.
“Old, not obsolete”
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Bowiex schreef:
Mijn zoon is 5 en ongeveer 1.25 en rijdt perfect op een 20" Natuurlijk mist ie wel eens een klimmetje maar op het vlakke haalt ie gemakkelijk 30 km/u.
Als je 5 jarige zoon inderdaad gemakkelijk 30km/u trapt op een 20" MTB, dan zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met Team SKY. (of je fietscomputer controleren :wink: )
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Edit: In een sprintje trekt ie zo door naar de 30 idd. Hij houdt het natuurlijk niet erg lang vol op 20" wielen en een cadans van 110.

Zojuist Sir Dave Brailsford gebeld en hij mag morgen al komen.
Jammer dat ie naar School moet. :-{

Een indruk van zijn skills. https://www.youtube.com/watch?v=klnKcKHrEpQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik train m zolang mijn skills het aankunnen.
Daarna mag ie gaan trainen met zijn oom, die kan een "ietsiepietsie :roll: " beter biken dan ik. :lol:
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Manneke gaat goed!

Dit is wat ik voor de mijne geknutseld heb:
Afbeelding
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Die gaat gelijk op 1x10/11 rijden.
Mooie bike. :-q
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

1x11 met X01 shifter/derrie en een SLX 7000 11-42 cassette
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Mikki
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 5 oktober 2016, 10:44

Wow... Je zoontje gaat lekker zeg! Ik zal dat filmpje straks eens aan mijn zoontje van zes laten zien, dat zal hij leuk vinden. Mijn zoontje van zes (1.22) fietst op een 20 inch. Dochter van 8 (1.30) op een bulls tokee 24 inch. Deze heeft ze al een jaar, maar was toen eigenlijk te groot. Ze zit er nu pas echt goed op.

Zonder het topic te willen kapen... Maar bij welke clubs kunnen kinderen vanaf 7 al mbt-en? Bij ons is het vanaf 8/9 en clinics die ik zie zijn vanaf een lengte 1.34.
Plaats reactie