Snel last van linkervoet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Hallo,

Tijdens het fietsen ervaar ik dat ik last krijg van mijn enkel mijn linkervoet na ongeveer anderhalf uur fietsen. Het is het soort gevoel dat je voet gaat slapen en gaat irriteren, niet perse een harde of stekende pijn, maar wel enorm irritant. Ik loop hier tegenaan met mtb'en en wielrennen met bijhorende schoenen. MTB'en doe ik met FiveTen freeriders en wielrennen met Mavic klikschoenen. Ik denk dat het veroorzaakt wordt door het feit dat mijn linkervoet een tikje kleiner is dan mijn rechtervoet en daardoor de schoen links altijd iets losser zit dan rechts.

Nou is het niet heel abnormaal dat de ene voet net iets groter is dan de andere, dus vroeg ik mij af of anderen hier ook last van hadden en wat hun oplossing hiervoor is.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Dit is waarschijnlijk op te lossen door een andere inlegzool in je fietsschoen.

Superfeet heeft fiets inlegzolen die je hiel iets hoger in de schoen zet en een goed voetbed biedt voor de boog van je voet, bij mij hielp dat prima ( 1/2 maat verschil tussen links en rechts).

https://www.superfeet.com/en-eu/insoles ... ndals/blue

Na verder onderzoek bleek ik ook doorgezakte voorvoeten te hebben dus voor hardlopen heb ik nu daar ook speciale inlegzolen voor.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Iets' knelt blijkbaar af, met dat slapend/tintelend gevoel.
De vraag is 'wat en waar'. Zenuw, vat? Welk deel van de voet/tenen precies verandert van gevoel? Daarmee herleidt je 'wat en waar'.
En dat brengt je dichterbij een gerichtere oplossing.

Je huisarts kan daarover meedenken, eventueel een podotherapeut.
Je kunt ook 'gewoon' een andere zool 'proberen', afhankelijk van dat wat en waar zal die wel of niet helpen. Proberen kan, maar dan is het een beetje 'trial and error'. Eerst gerichter nakijken is misschien toch de kortste en snelste weg?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Kan ook prima een lichte scheefstand in de heup zijn. Fysio/Manueel/Chiro kunnen dit zo verhelpen, ik zou die mogelijkheid eerst verkennen voor je met dure zooltjes aan het slepen gaat.
"Get lost in nature and you will find yourself"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

And everyone turns out to be a doctor...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Is ook een stap te ver. Eerst herleiden bij je huisarts. Wat kan het zijn en waar moet je precies (de oplossing) zoeken? Daarna gericht verder. Misschien is het helemaal geen Fysio/Manueel/Chriptraktisch oplosbaar probleem?
Je gaat nu 100 verschillende mogelijke oorzaken en oplossingen horen hier, allen even goed bedoeld, maar je weet niet wat precies op jou van toepassing is, en wij weten dat ook niet achter onze PC-schermpjes...
(In sommige uitspraken zit een kern van waarheid @kapiteinIglo :winkie:)...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:And everyone turns out to be a doctor...
Hé Waldorf, wij denken tenminste mee.
"Get lost in nature and you will find yourself"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mwah, komt misschien een beetje out of the blue, maar in mijn optiek zou je gewoon eerst naar eenhuisarts moeten gaan als je er last van hebt. TS vraagt om oplossingen van anderen. Het zijn natuurlijk allemaal losse flodders maar om direct te roepen om dat het een scheve heup kan zijn ging me net wat te ver. Dan kun je alles wel gaan roepen, ook al zit er een kern van waarheid is.

Meedenken wil ik best. Maar ik hou het bij mijn eerder opmerking waarbij ik TS poog te prikkelen tot het goed filteren van de gegeven antwoorden :bier: .

P.S. Zadelhoogte al eens wat veranderd? Potver, nou doe ik het toch :tong .
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Ik wilde met mijn opmerking vooral stellen dat er niet direct naar dure oplossingen als zooltjes gekeken moet worden, maar dat het net zo makkelijk iets eenvoudigs als een kleine scheefstand kan zijn. Anyway, ik pleit voor de fysio in plaats van de huisarts. De huisarts stuurt je waarschijnlijk ook gewoon door.
"Get lost in nature and you will find yourself"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed advies @Wulf, als je het over dure oplossingen hebt... consult huisarts is gratis, de fysiotherapeut niet :-).
Misschien stuurt 'ie je inderdaad door naar de fysiotherapeut, maar het zou ook zomaar de orthopaed, de podotherapeut, of wat dan ook kunnen wezen... hangt er maar vanaf waar het probleem waarschijnlijk door veroorzaakt wordt.
Advies van de huisarts heb je zo (gratis) ingewonnen, kans groot dat je dan een gerichtere oplossing vindt dan zomaar van alles proberen. Dat laatste kost ook maar tijd en geld.
Hup, recht op je doel af :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie