tik tijdens fietsen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Kan ook vuil (zand) tussen je zadelpen en frame zijn.
fmb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: za 2 mei 2009, 17:49
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc (2011)
Contacteer:

Bij mij heb ik een tijd geleden een tik opgelost door de quick release uit de naaf te halen en de quick release goed schoon te maken en te smeren. Ook de punten waar de naaf in het frame licht en waar de quick release tegenaan klemt goed schoonmaken (uiteraard niet invetten).
Gebruikersavatar
bianchi5555
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:16
Mijn mountainbike: 26 inch en 29 inch

het was de trapas die heb ik maar laten vervangen gelijk :) Maar dank voor alle tips
Regards Luke

Love to drive 26 inch, love to run, love old skool
but now also 29inch :)
Cavalier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 september 2012, 08:45
Mijn mountainbike: zelfbouw Xtrail Save 29-er

Ik heb het laatst ook gehad. alles binnenste buiten gekeerd om de tik te achterhalen en op te lossen. alles schoongemaakt en opnieuw gemonteerd.
Bleek uiteindelijk toch de trapas te zijn na zo'n 2000 km.
Niks zo frustrerend als een tik tijdens het fietsen. Gelukkig is een trapas makkelijk te vervangen en hoeft het niet duur te zijn.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Ik heb sinds een 2-tal weken ook een ongelovelijk irritante tik zodra ik kracht op de trappers zet.
Als ik heel rustig fiets dus niets maar zodra ik een beetje kracht/druk op de trappers zet hoor ik een constante tik. Echt op gek van te worden. Mijn inziens moet het idd wel in de trapas zitten, echter nog geen 500 kom oud.
Stumpjumper one
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 17:22

ik heb meerdere tikken, een trapper ruimte op de as vlak tegen de cranck en de zadelpen. zadelpen meerdere keren schoon gemaakt en licht gevet maar het kraakje blijft, vind het nu wel best. laat het niet tussen je oren gaan zitten.
vissie1991
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 22 november 2015, 23:59

Wellicht overbodig. Ook een tijdje gezocht naar een tik welke steeds heftiger leek te worden. Zat hem in de bidonhouder die ik bevestigd had aan de zadelpen. Door de spanning wat op de buis terecht komt, bracht spanning aan op de beugel van de bidonhouder.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Stumpjumper one schreef:ik heb meerdere tikken, een trapper ruimte op de as vlak tegen de cranck en de zadelpen. zadelpen meerdere keren schoon gemaakt en licht gevet maar het kraakje blijft, vind het nu wel best. laat het niet tussen je oren gaan zitten.
Das nou juist het probleem....het gaat tussen je oren zitten.
Enerzijds omdat het gewoon irritant is en anderzijds het idee kan niet goed zijn/maak ik niets kapot
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Bij mij was het de vervangbare achterpat...
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

De tik is er alleen als ik echt druk op de trappers zet. Dus als ik hard wil rijden/klimmen etc.
Bij heel rustig fietsen is er niets. Lijkt me dan toch dat ik zadelpen, achterpat etc uit kan sluiten en dat het haast wel aan de trapas moet liggen. Of kunnen jullie nog iets anders bedenken.
Betreft overigens een volledig 1x11 MT8000 groep welke nog geen 500 km in gebruik is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan kan het nog steeds de zadelpen zijn. Belasting is met hard rijden en kracht zetten mogelijk heel anders dan wanneer je rustig(er) op de fiets zitten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
v_schultinge

Ik heb nu ook een soortgelijk iets weer. Als ik kracht zet hoor ik een irritante constante tik. BB heb ik net vervangen door een Hope exemplaar, alle relevante contactpunten opnieuw in het vet of carbonpasta gezet. Maar het blijft. Het enige wat ik nog kan bedenken is, dat de tik uit de naaf komt en dat deze gesmeerd moet worden en/of lager vervangen moeten worden.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zadelpen is meestal wel uit te sluiten door op de trappers te gaan staan toch?
Give me little bits of / more than I can take
v_schultinge

ak-77 schreef:Zadelpen is meestal wel uit te sluiten door op de trappers te gaan staan toch?
Ik haal hem er altijd gewoon uit en rijdt dan een stukje staand.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Cassette vast genoeg op de body?
Of ingevreten op de body? *(Als ze op elkaar ingesleten zijn, kan het bij losse tandwielen gaan tikken)
Plaats reactie