gekraak of kraken tijdens kracht zetten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Mede forummers ,

ik heb een volgend probleem , waar ik niet zo uit kom .
Een tijdje geleden heb ik mijn shimano ketting vervangen voor een KMC exemplaar omdat ik op bepaald verzet ,voelde alsof er zand of iets dergelijks inzat , voelde ook zodanig aan .
Nu was de shimano ketting behoorlijk versleten en met de nieuwe KMC was het weg , echter na twee ritjes kwam het weer terug en na inspectie bleek dat het 4 en en vijfde blad van de cassette versleten was.

Hiervoor een nieuwe cassete gemonteerd , alleen na montage heb ik gekraak op alle tandwielen , bij normaal fietsen niet te horen bij kracht zetten wel , ook " voelde" het ook alsof het lijkt dat de ketting en tandwielen erg " rauw" lopen .

Dus ketting demonteerd , deze gereinigd in de diesel , cassette schoon gemaakt , tandbladen voor schoongemaakt en gevoel of er miscchien spelling op de crank zit door deze te bewegen , ook draait deze soepel, er is er geen schurend of droogloop geluiden te horen .
Wat wel opvalt als ik de ketting over de voorste bladen beweeg lijkt het erop dat er "zand" tussen zit of iets schuurt

Wat kan het nu zijn ?, moeten de ketting en cassette nog op elkaar inslijten ?, of is er meer aan de hand , dat bv de voorste tandbladen ook aan vervanging toe zijn ? , Dat laatste zou ik wel erg snel vinden na een jaar fietsen ,maar kan natuurlijk altijd .

Gaat om Shimano Deore XT M771 10 Speed Cassette,KMC X10SL 10sketting , Shimano XT crankset

Afbeelding
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Wat voor smeermiddel gebruik je op je ketting ...
Ik denk dat er zand in je schakels zit
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

De Ketting is gereinigd met Diesel dwz : los gehaald en een nachtje in de diesel laten staan ,daarna veelvuldig de kettingschakels heen en weer gedaan in de diesel , daarna oude diesel eruit en wederom met schone diesel de ketting gereingd .Nog niet gesmeerd ...

maar misschien is er nog een betere methode voor het reinigen van de ketting ?
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Als je voorste blad net zo oud is als het vierde en het vijfde blad van je cassette zal die ook wel versleten zijn.
Dus ik zou daar eerst even naar kijken voordat je verder gaat.

Een nieuwe ketting op een versleten blad gaat inderdaad knarsen.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

De voorste bladen zien er uit zoals op de foto , en is regelmatig ,ik vindt dat niet extreme slijtage , of ?
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

RubbereMTBRobbie schreef:De Ketting is gereinigd met Diesel dwz : los gehaald en een nachtje in de diesel laten staan ,daarna veelvuldig de kettingschakels heen en weer gedaan in de diesel , daarna oude diesel eruit en wederom met schone diesel de ketting gereingd .Nog niet gesmeerd ...

maar misschien is er nog een betere methode voor het reinigen van de ketting ?
Reinigen is het probleem niet.. gebrek aan smering wel.

Er hoeft maar een korreltje zand tussen de ketting en je voorblad te zitten en hij kraakt al :-q
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Ik vermoed dat je kettingbladen versleten zijn.
Ik heb het ook is gehad toen ik een nieuwe cassette en Ketting monteerde en deze ook een schurende/kraak geluid gaf. Nieuw kettingblad erop en het was opgelost. Nu slijten ketting bladen ook minder snel dan een cassette omdat ze groter zijn. Kleine kettingbladen/kransjes slijten sneller omdat deze meer omwentelingen
maken dan t.o.v. een grotere variant.
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Je mag er van uit gaan dat de bladen aan de voorkant langer meegaan dan de cassette?, voorop zit een XT groep , achterop de veel goedkopere variant , daar zit nu een wat betere op .

Maar het is "bijna" opgelost , de DT body voor de cassette had wat slijtage , waardoor vermoedelijk deze speling had,nu heb ik er een nieuwe body opgezet en is het "gekraak" voor 90% weg , vervolgens de ketting gesmeerd met Muc-off wet olie en naar een paar rondjes rondom het huis en voldoende op en neerschakelen ,haast geen gekraak meer , af en toe een kleintje maar dat verwijt ik dat de olie nog goed tussen de schakels moet gaan zitten en zal bij langere gebruik moeten verdwijnen ,ieder bedankt voor de tips !

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Typische slijtage aan een DT body. Kan inderdaad voor een beetje speling zorgen. Via wheel-tec heb ik laatst een stalen body voor een DT naaf besteld waardoor dit 'invreten' van de cassette verleden tijd zou moeten zijn. (en meteen de 36 tandjes ratchets geplaatst ipv de 18)

Iets om nog in overweging te nemen zou zijn om 2 kettingen te gaan gebruiken, en deze om de paar ritten om te wisselen. (dan heb je 1 ketting op de fiets, en de andere kan lekker gereiningd worden).
Mijn ervaringen zijn dat als je ketting begint te slijten, dan ook je voorblad en cassette snel minder worden. Gebruik je 2 kettingen, dan verleng (verdubbel) je de levensduur van je blad en cassette.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Men vertelde dat het invreten van de cassette komt doordat het niet goed is vast gezet met de "lockring" cassette ..

Gelukkig viel de prijs nog wel mee, maar om dit nu elke 1,5 jaar te gaan vervangen?.
Stalen uitvoering zou ook een optie zijn , netzoals de twee ketting .Eerst maar eens kijken hoeveel Km 's dit mee gaat ...
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Scalpelhhw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:27

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en heb eigenlijk gelijk een vraag.

Ik heb een Cannondale scalpel fully uit 2013 en daar zit een vervelende kraak in.

Ik heb nieuwe derailleurwieltjes geplaatst (deze waren versleten). Ketting zoals gewoonlijk gereinigd en ingevet met ssquirt dry lube. Dag er na ketting afgenomen en rondje Rondje Schoorl gereden. Daarna weer gereinigd en ketting behandeld. De rit daarna heeft de fiets last van een kraak bij het aanzetten.

Wat ik tot nu toe allemaal heb gedaan en gecheckt:
Ketting gewisseld (rij met 2 kettingen).
Voor- en achterderailleur fijner afgesteld.
Alles gereinigd.
Steekas gereinigd ingevet en vastgezet met 20nm.
Cassette gereinigd, de body van de cassette is iets ingeslagen maar dat valt mee vergeleken met hier boven. Ik zal binnenkort een foto plaatsen.
De steun van de derailleur gedemonteerd schoongemaakt en ligt ingevet.
Spaken gecontroleerd en van elkaar gescheiden met dun karton. Het lijkt een beetje op dat geluid.

Meetrappen zonder al te veel kracht is geen kraken. Fietsen in de grootste 6 achterbladen veroorzaakt het kraken. Zowel op het met de ketting op de kleine en grote voor blad. Het geluid is vooral te horen bij de cassette en as. En duidelijk voelbaar op de bovenste buis van de achterbrug boven de ketting. Langzaam fietsen met remmen aangeknepen is het ook duidelijk hoorbaar. Ook al kom ik van het zadel af kraakt het. Bij de cranck is het stil.

XTR derailleur
Stans notube ZTR arch ex velgen
BB30 cranck
Sram voor derailleur en voorbladen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Wat ik vaak doe is de zadelpen verwijderen en de trapas van binnen uit smeren. Dan hoor je vrij snel of je probleem daar vandaan komt.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Cannondale is ofwel BB30 lagers óf je SI headset. Neem aan dat de recall van die laatste al wel gedaan is?
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 1 augustus 2023, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie