Beginnen samen met vriendin

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Beste allemaal,

Na een hele tijd niks met fietsen gedaan te hebben wil ik toch graag weer wat gaan doen. Hiervoor heb ik altijd een racefiets gehad en mijn vriendin wel al mountainbikes. Ik heb zelf een downhill/enduro fiets qua model super gevonden. De grote voorvork met lange veerweg etc.

Maar welke fietsen zoeken wij dan? Wij willen geen echtw downhill gaan doen maar recreatief 1x per week door het bos gaan fietsen bij ons in de buurt(zuid limburg). Zijn er fietsen die deze looks hebben maar toch nog redelijk comfort bieden om langere tochten mee te maken?

Ik hoor graag tips en ervaringen!!

Gr

Michael
laatbloeier
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 10:53
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AM All Moumtain

Een all mountain
Die heeft kenmerken van een XC bike en hij heeft kenmerken van een downhill bike
Hij zit er een beetje tussenin.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat, maar ik zou eerder denken aan een Long Travel HardTail (LTHT). Aan een full on all mountain heb je niet zo heel veel extra.

Maar om eerlijk te zijn: als ik het zo inschat zijn jullie beginners. Ik zou dan gewoon een normale HT kiezen met 100 of 120mm veerweg. Daar kun je in Zuid-Limburg al prima mee uit de voeten en het is het meest onderhoudsarm.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou een Evil The Following adviseren! Maar misschien is het handig om eerst iets over je budget en precieze verwachte gebruik te zeggen? Als ik Aurelius hier op forum zo zie heb je aan een XC fully meer dan genoeg in Zuid Limburg.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Beste,

We zijn inderdaad beginners op het gebied. Ik moet natuurlijk 2 fietsen dan gaan kopen en wilde rond de €500-€600 per fiets uitgeven. Het hoeven geen nieuwe te zijn een goeie 2de handse is zeker prima. Ik zie fietsen van cube nieuw voor rond de 600 maar heb geen ervaring met het merk voor de rest. Zijn er modellen die jullie aanraden voor ons? Wat betreft dus die downhill setup kan ik dus maar beter achterwege laten omdat het niks toevoegd.

Framemaat voor mij zal ik denk ik op 21" uitkomen ( ben 1,90m)
Voor mijn vriendin stuk kleiner zij is namelijk iets onder de 1,70. Zij heeft wel eens last gehad van haar rug dus denk een iets comfortabele zitpositie is voor haar geen overbodige luxe.
Gr

Michael
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

1.70 kom overeen met een S ofwel 16" 17"
Een cube is een allemansvriend met een vrij rechte zit dus zeker wel geschikt voor je vriendin.

De fietsen van 600 euro zijn echt starters fietsen.
Ze functioneren en daar is alles mee gezegd. Als je daar een jaartje of 2 mee fietst ga je de beperkingen tegenkomen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En daar is niks mis mee: als je de beperkingen weet, kun je op basis daarvan wat anders gaan kiezen. Ook weet je dan of het een sport is die je echt ligt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Dat is inderdaad wat ik bedoel. We willen eerst eens goed proberen of we het ook blijven doen, een beter fiets hier a is zo weer gekocht. Wat ik zo zie is dat de cube fietsen van 2 a 3 jaar oud ook nog redelijk in waarde blijven dus dan krijg ik er ook nog wat voor terug. Voor mijn vriendin zal het wel een nieuwe gaan worden, omdat het aanbod in die maten gewoonweg nihil is. Voor mezelf moet ik gaan kijken wat er voor leuks te krijgen is. Zijn er nog andere instapmodellen die jullie adviseren?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

mwouters91 schreef:Dat is inderdaad wat ik bedoel. We willen eerst eens goed proberen of we het ook blijven doen, een beter fiets hier a is zo weer gekocht. Wat ik zo zie is dat de cube fietsen van 2 a 3 jaar oud ook nog redelijk in waarde blijven dus dan krijg ik er ook nog wat voor terug. Voor mijn vriendin zal het wel een nieuwe gaan worden, omdat het aanbod in die maten gewoonweg nihil is. Voor mezelf moet ik gaan kijken wat er voor leuks te krijgen is. Zijn er nog andere instapmodellen die jullie adviseren?
Er is zoveel te koop :-q cube is wel een veilige keus.
Wil je de fietsen bij een lbs (locale bike shop) kopen of mag het ook online..

In dat geval kijk ff bij canyon of radon
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Oke, voor de maat is denk ik passen bij een lbs wel verstandig. Van de andere kant 21 past altijd denk ik en voor mijn vriendin is 16 of 17. Is 17 voor meer rechtop te zitten dan? Of moet ze dit toch passen?

Online mag altijd onderhoud ga ik toch zelf doen
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

16 is wat korter.. Dus rechter op.. ik zou wel gaan passen
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Oke tegenovergestelde dus haha. Denk dat ik dan ga passen inderdaad. Onze lbs is dealer van cube, zie daar verschille de instapmodellen staan. Heb alleen even geen overzicht op wat precies de verschillen zijn
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Voornamelijk afmontage en vork.

De basis is gelijk tot +-1000 euro daarboven krijgen de modellen een eigen geometrie.
De analog. Of attention zijn leuke basisfietsen de AIM is eigenlijk een echte instapper. Daarboven ligt de attention sl. acid en de LTD.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

Ik had ook al ergens gelezen dat luchtvering beter is als met een stalen veer klopt dat of ga ik daar niet veel van merken?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

mwouters91 schreef:Ik had ook al ergens gelezen dat luchtvering beter is als met een stalen veer klopt dat of ga ik daar niet veel van merken?
Dat klopt. Het is beter in te stellen op je rijders gewicht.

Maar goed bij een nieuwe fiets ga je dan al naar 1000 euro
De instap luchtvorken zitten in fietsen van +/- 800
Plaats reactie