Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 9 okt 2016

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

aurelius schreef:
v_schultinge schreef:Het lijkt mij een super evenement. Helaas zijn de vorige 2 marathons in Nederland mij qua start heel slecht bevallen. Veel asociaal gedrag en gedrang. Volgens mij is dat bij zo'n reuzeevenement nog veel erger.
Het parcours is in het begin er juist op ingesteld om de deelnemers uit elkaar te trekken. Voor de eerste versmalling komt zijn de veldwegen breed, zijn er al een paar pittige klimmen geweest, is de schifting voorbij. Dus don't worry!
Eerste, en tevens enige problematische versmalling vind ik nog altijd het inrijden van dat weiland vlak buiten Eijsden.. Daar is het echt wringen of anders wachten als je niet helemaal voorin zit. :(
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat is na een km of 3. Dus dan heb je wel nog 107km de tijd om de rest weer in te halen :winkie: .
Ik geef het door aan de organisatie, wie weet is daar nog wat aan te doen. Alle tips zijn welkom! -> Done...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Ik vond het de laatste keer ook prima gaan, het is nu eenmaal altijd zo dat na de brede heuvel in het weiland er genoeg ruimte is ontstaan voor inhalen. Met duizende deelnemers zal toch altijd "snel" en "minder snel" rekening met elkaar moeten houden.
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Deze versmalling (net voor de voor iedereen bekende "strontwei") zit er helaas altijd in en zorgt ook elk jaar voor een hoop problemen. Is al meerdere keren aangegeven maar helaas is er nog steeds geen actie op ondernomen.
Dit mag eigelijk niet gebeuren in een wedstrijd waar (helaas elk jaar weer) het nederlands kampioenschap wordt beslecht.
Dat er nog 107km achteraan komen is inderdaad zo. Maar leuk is het zeker niet als je met ambities mee doet.. Misschien moet er eens iemand van de organisatie (proberen) voorraan meerijden, en zien hoe het er aan toe gaat voor deze flessenhals. (met daaropvolgend weinig toevoegende koeienstront ontwijk acties in een grasklimmetje van een paar meter)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd zelf vaker mee en vertrek vooraan, daar zelf nog nooit in een file gestaan. Maar ik weet dat men met de boer gaat praten, eens zien of die in is voor het verwijderen van een paal bijvoorbeeld, voor een bredere toegang.
En die stront valt reuzemee, overdrijven is ook een kunst...
Maar een nauwe doorgang: goed punt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Zojuist toch weer ingeschreven, ditmaal voor de 75km, na deze vorig jaar door een gemiste pijl op de 55km al zo goed als helemaal te hebben gefietst. Vorig jaar erg goed bevallen dus nu vol erin voor een goed resultaat! Zin in en hopen op goed weer!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Is het parcours makkelijk op een hardtail te rijden of kan ik beter de fully pakken voor het comfort?

Aurelius jij hebt laatst op de Heuvelrug gefietst, dat is een parcours wat ik liever op de fully rijdt (vanwege de vele hobbels en remkuilen) om een voorbeeld te nemen.

Maar als het niet technisch is en lange klimmen, brede paden dan prefereer ik de hardtail.
Laatst gewijzigd door Rayb81 op zo 14 augustus 2016, 04:25, 1 keer totaal gewijzigd.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Ik heb geen fully als vergelijking maar in mijn ogen is dit typisch HT terrein. Vorig jaar iig zonder problemen op een HT gefietst, en dat zonder veel ervaring in de heuvels/bergen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Heuvelrug vind ik een parcours met zeer veel flow, en een zeer vriendelijke vlakke prima verzorgde ondergrond.
De Voerstreek is bezaaid met losse stenen (de eersten rijden die wel de tracks af voor je), vaste vuursteen, enkele geulen, wortels, puur natuur, niets aangelegd, onverzorgd. Als er dus ergens een fully meerwaarde heeft...
Het Limburgse Heuvelland is weer vriendelijker qua ondergrond.

De wedstrijdrijders zie je vaak op hardtails, en die kiezen met enig lekrisico voor snelle tubeless banden.
De vlot toerende meerderheid, waar ik mezelf toe reken, zou ik, als je de keuze hebt, een marathon-race fully aanbevelen of een toer-tralfully, 100-120 mm is meer dan zat. Met lekbestendige banden met voldoende grip, zeker als het parcours wat nat en modderig zou zijn. Meidoorn en vuursteen zijn gemeen!

Zeker op de lange afstanden is een fully minder vermoeiend, en met een fully hoef je in principe nergens van de fiets... Met de hardtail is het qua tractie soms wat lastiger dan met de fully, bij een worteltrap bergop bijvoorbeeld.
Maar het parcours is ook prima te doen met een hardtail. Veel hangt af van het technische en conditionele kunnen van de rijder...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Deze challenge is prima op een HT te rijden. Vooral omdat de routes beginnen in de Voerstreek en er niet eindigen zoals de eerste versies. Ook ligt het meeste vuursteen/ Meidoorn ten zuiden van de Voeren gehuchtjes.

Ik denk dat je misschien op 20% van het parcours het voordeel hebt van een Fully. De rest is het overbodige ballast.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het is allebei prima.
Zeker op de HT extra belangrijk: niet teveel druk in de banden, en lekbestendige banden met voldoende grip. Er glibbert en stuitert ieder jaar weer het nodige rond... Jammer!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Top bedankt!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zou bij een iets slechtere ondergrond (lees: door weersomstandigheden) een X-King achter en een Mountain-King voor genoeg zijn?
Las dat de Mountain King nog best "oke" rolt dus ipv x-king voor en achter iets meer safe aan de voorkant.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, lukt wel. Zeker een bredere versie op wat lagere druk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

De genoemde ingang bij het hobbelweiland is inderdaad hoogst irritant als je daar met 300 wedstrijdrijders tegelijk op af komt stormen. De eerste 20 komen er fatsoenlijk door, de rest staat te voet en moet onnodig veel inspanning en risico's leveren om weer aan te kunnen sluiten in het snelle stuk wat er na volgt. Gewoon dat weiland er uit halen en op de asfaltklim omhoog (zoals een paar jaar geleden).
Wat ook niet helpt is dat alle wedstrijd categorieën tegelijk starten zonder tussenpozen. Hoe kan dit nou bij een Nationaal Kampioenschap waarbij er in verschillende klassen wordt gestreden om de eer? Elite/Beloften is nog tot daar aan toe, maar om hier ook de Masters en de amateurs bij in te proppen? Het overzicht is na 500 meter al zoek... De dames starten wel apart, maar daar doen er max 15 van mee?
Beter starten om de 10 tien minuten per categorie, een stuk overzichtelijker en veiliger en minder kans op 'koersvervalsing'
Plaats reactie