Kaarten "blank" maken met tooltje

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

magnumenator schreef:Met TYPViewer kun je eenvoudig de kaart- en lijnkleuren aanpassen.
Zo kun je bv de openfietsmapkaarten ontdoen van de blauwe "fietsroutes" waarmee de kaart ineens een stuk overzichtelijker wordt.
Met Typchanger of GMTK van JAVAWA kun je de typfiles aan de kaart koppelen. ook als ze op je GPS staan.
Als je een backup maakt van het file wat je edit kan er weinig fout gaan.
Montferbiker schreef:Maar Magnumenator, wat jij daar al schrijft snap ik al geen reet van :winkie:
Dus daar ga ik me maar niet aan wagen....
De .typ-file zit in de kaart verwerkt, dus in de .img-file die je van OSM (of Garmin, of...) krijgt.
De .typ-file bepaalt hoe de gegevens op je kaart worden weergegeven op het scherm.
Dus door de .typ-file aan te passen pas je de weergave aan.
Normaal is het een hele klus de typ-file aan te passen en werkend te maken met jouw kaart, maar met de tooltjes die magnumenator noemt, is dat dus ook voor normale mensen te doen.
Als je echt wilt bepalen hoe het op je gps getoond wordt, dan is dit antwoord waarschijnlijk het beste.

Ik heb me tot nu toe met de Land Cover setting weten te helpen.
En met GPSMapedit voor de Etrex10, want kleurtjes wissen bespaart namelijk geheugenruimte, terwijl een .typ-file niets bespaart, alleen de kleuren niet weergeeft.
Maar ik ga ook maar eens spelen met TYPViewer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Dat snap ik dan nog maar hoe pas je dat bestand aan en waarin? Hoe weet ik welk .type bestand voor de kleuren is???
Wat Thomas wil doen, lijkt mij veel makkelijker en vind ik uiterst vriendelijk van hem :-q
Toch ook bedankt voor het meedenken aan de rest van jullie!
@ Thomas, ik krijg dan die gewassen kaart ook weer in .img terug? Die plant ik dan zo op m'n geheugenkaart.... Ben benieuwd!
Laatst gewijzigd door Montferbiker op vr 12 augustus 2016, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Pathologisch Mountainbiker
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Hoi Montferbiker.
Voor een uitleg ala mastah had ik op kantoor effe geen tijd.
Je primaire vraag was een tooltje. Typviewer is de tool alleen niet van JAVAWA.
Ik neem aan dat je wel al wat gespeeld hebt met wat JAVAWA tooltjes, want het is je gelukt verschillende kaarten op je GPS te krijgen.
Het is inderdaad de bedoeling om een IMG file te bewerken zodat je die direct naar je GPS (in de map :\Garmin\ kunt zetten.
In Basecamp heb ik het voor elkaar. Effe checken hoe het er op de GPS uitziet.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Nee ik heb geen ervaring met JaVaWa tools...toendertijd heb ik veel aan de tips van ThaSingleTrackMastah gehad wat betreft welke kaarten en gebruik van Basecamp. Alleen het downloaden en plaatsen van kaarten is natuurlijk geen hogere wiskunde, kwestie van op je sd-kaart zetten en klaar. Alleen ff de naam aanpassen bij meerdere kaarten. Typviewer daarentegen, gaat me denk ik te ver...zoals ik al zei, ik zou niet weten welke .type bestanden in dat .img bestand nou precies waarvoor is, laat staan in welke naam ik deze moet veranderen.
Pathologisch Mountainbiker
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Al het groen is eruit.
Alleen is het file 3GB terwijl wetransfer maar 2GB aan kan.
Ik weet dat je met OSMCombiner kaartsegmenten kunt plakken.
Is er een tool waarmee je kunt knippen?
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Thomas, is het niet gewoon mogelijk om jouw gebleekte kaart als .img bestand naar mij te mailen??
Pathologisch Mountainbiker
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Want wat is wetransfer??? Haha!!
Pathologisch Mountainbiker
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

ik zou willen maar 3GB gaat niet door m'n meelbox
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Hoi Montferbiker.
Hierbij West Europa
https://we.tl/FFk1jpHqET" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk maar of het je wat lijkt.
Succes
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ben hem nu aan het downloaden.....ben benieuwd :-)
Pathologisch Mountainbiker
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ik heb de kaart gedownload en op m'n sd card gezet....In m'n Garmin zie ik nog steeds de bossen :-(
Zal eens kijken wat ie in Basecamp doet. Misschien toch ook eens aan de slag met dat .type bestand koppelen aan m'n bestaande kaart. Ik moet deze dan eerst kopiëren en dan pas koppelen lijkt me? Mocht er iets mis gaan dan heb ik m'n gewone kopie nog....
Zal dan eens het tooltje van JaVaWa downloaden
Pathologisch Mountainbiker
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

De achtergrond van de bossen is opgebouwd uit een kleur(groen) en een symbooltje (nog donkerder groen) welke als een patroon binne het bosgebied weergegeven wordt.
Ik heb de groene achtergrondkleur weggepoetst en het symbooltje laten staan.
De benelux kaart heb ik nog even bewerkt en kun je hier:
https://www.wetransfer.com/downloads/de ... 535/85fb95" onclick="window.open(this.href);return false;
Downloaden
__________________________________
Als je zelf met TYP files aan de slag gaat dan moet je bedenken dat een typ file bij een specifieke kaart hoort.
Je kunt dus niet het typfile van een OFM op een Freizeitkarte of Openstreetmap kaart loslaten. Ik kan ook niet garanderen dat het typ file van BV OFM benelux foutloos werkt met de OFM alpen.

Kaarten kun je meestal downloaden in twee versies:
- een versie voor installatie in Basecamp. (hierbij krijg je naast een berg IMG files ook het TYP file)
- een versie voor directe installatie op je SD kaart van je Garmin. (Een enkel *img file) je hebt nu geen apart TYP file
Ik download meestal beide versies. De eerste versie zodat de kaart in Basekamp staat en als bijkomstigheid het TYP file heb en kan editten met TYPviewer)
De tweede versie (als los gmapsupp.img) om gemakkelijk op de Garmin te kunnen zetten.
Je kunt het Typ file van de Basecampversie aan het gmapsupp.img koppelen met typchanger van JAVAWA. Dat programmaatje spreekt voor zich.
Ik heb gemerkt dat het koppelen niet altijd goed gaat als het gmapsupp.img op de SD kaart staat en het TYP file op de harde schijf. Dus ik kopiëer ik het gmapsupp.img file naar m’n harddisk, koppelen het typ file, en kopieer het weer terug naar de SD kaart.
Als je een typ file wijzigt dan is de wijziging vaak niet direct in Basecamp zichtbaar. Als je het kaartdetailnivo een keer naar laagste en weer terug naar hoogste zet dan worden de wijzigingen wel zichtbaar.

Succes.

P.S. klooien met TYP file's kan een hoop tijd kosten. :wink:
Die tijd had ik pas toen ik noodgedwongen drie dagen op de bank moest doorbrengen.

__________________________________
Plaats reactie