Dikte van de band

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
RDB75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 23 juni 2013, 14:47

Is het verschil heel goed te merken tussen 29/2,10 en 29/2,35
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Als beginner niet.. als extreem je fiets op de proef stelende expert wel
RDB75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 23 juni 2013, 14:47

Dus maakt het eigenlijk niet uit wat ik zou kopen dan
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

RDB75 schreef:Dus maakt het eigenlijk niet uit wat ik zou kopen dan
Jawel.. Want 2.35 zou maarzo niet in je frame kunnen passen
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Allereerst zou je moeten kijken wat je maximale bandbreedte is volgens de fabrieksegevens. Anders loopt je band tegen je achtervork. Als je de keuze hebt, zou mijn voorkeur zijn de bredere.... Maar ook weer afhankelijk van je velgbreedte. Heb je een brede binnenmaat zou ik zeker de bredere band nemen, maar bij hele smalle velgen zou ik ook eerder wat smallere banden nemen...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

niels.o schreef:
RDB75 schreef:Dus maakt het eigenlijk niet uit wat ik zou kopen dan
Jawel.. Want 2.35 zou maarzo niet in je frame kunnen passen
Kijk Niels, x posten tot daar aan toe, maar dan ook nog mijn tekst afpakken gaat wel heel erg ver he... :lol:
RDB75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 23 juni 2013, 14:47

Ik heb een binnenbreedte van 22 mm
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

mud mate schreef:
Kijk Niels, x posten tot daar aan toe, maar dan ook nog mijn tekst afpakken gaat wel heel erg ver he... :lol:
:winkie: zal t nie weer doen.. maar als je nou wat minder typte was je sneller geweest :-q
Cube-e-bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 10 juli 2016, 14:11
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 Sl

Ik denk dat het toch wel iets uitmaakt, of zou kunnen uitmaken (als beide banden passen)
Al zou het verder een identieke band zijn, wat denk ik niet het geval is?, dan zal er toch snel een merkbaar verschil zijn al zul je dat mischien wel bewust moeten opzoeken...

Een bredere band heeft wat meer wrijving dan de dunnere, zeker omdat de band ook wat hoger is en dus zal het oppervlak dat contact maak met de ondergrond bij de 2,35 groter zijn dan je enkel op het breedte verschil gelet zou denken.
Daarnaast kun je de dikkere band op een wat lagere druk rijden wat ook weer het contact oppervlak vergroot.

Al deze factoren zorgen voor het bekende effect dat een dikkere band het beter doet in los zand en modder maar dus ook nogal wat meer energie kost om met dezelfde snelheid te kunnen fietsen.
Het voordeel van die dikkere band is dat je door de druk te verhogen best dicht in de buurt van de dunnere kunt komen voor wat de wrijving betreft maar dat die dikkere band daardoor wel 'springeriger/harder' zal aanvoelen.
Met de dunnere band zul je echter veel moeilijker in de buurt kunnen komen van het gedrag van die dikkere band omdat de druk dan zover verlaagt zou moeten worden in de dunnere band dat je al snel de velg zult raken bij een wortel en het rijgedrag in de bochten onbetrouwbaar zal worden enz.

Een 2,10 tov een 2,35 is natuurlijk geen wereld van verschil...
Het hangt zoals eigenlijk bij de meeste keuzes meer af van wat je met je fiets gaat doen?
Dan kan je proberen je materiaal daar op af te stemmen icm je voorkeur en capaciteiten.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

misschien ook eens kijken naar wat voor banden ? ipv alleen breedte ?
de ene band is de andere niet , niet alleen de breedte maar ook het soort band maakt uit . :D
groetjes Marcel
RDB75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 23 juni 2013, 14:47

Rij nu op rocket Ron 2.10, rijd verder perfect en voldoet voor.
Aangezien ik nieuwe banden nodig heb en zag de verschillende breedtes zat ik me dit af te vragen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

2.25 bestaat toch ook nog?
"This species has amused itself to death"
TedH
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 28 juli 2016, 21:47

Cube-e-bike schreef:Ik denk dat het toch wel iets uitmaakt, of zou kunnen uitmaken (als beide banden passen)
Al zou het verder een identieke band zijn, wat denk ik niet het geval is?, dan zal er toch snel een merkbaar verschil zijn al zul je dat mischien wel bewust moeten opzoeken...

Een bredere band heeft wat meer wrijving dan de dunnere, zeker omdat de band ook wat hoger is en dus zal het oppervlak dat contact maak met de ondergrond bij de 2,35 groter zijn dan je enkel op het breedte verschil gelet zou denken.
Daarnaast kun je de dikkere band op een wat lagere druk rijden wat ook weer het contact oppervlak vergroot.

Al deze factoren zorgen voor het bekende effect dat een dikkere band het beter doet in los zand en modder maar dus ook nogal wat meer energie kost om met dezelfde snelheid te kunnen fietsen.
Als je dus een kijkt naar het rijden door zand en een goede mix tussen asfalt en off road. Zou je dan kiezen voor opgepompte banden of juist wat legere banden?
RDB75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 23 juni 2013, 14:47

Bedankt allemaal voor jullie reactie, al maakt het mijn keuze niet makkelijker.
RDB75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 23 juni 2013, 14:47

Maar als we richting de winter gaan, krijg je nattere omstandigheden en dan zou de 2,35 wel beter zijn toch?
Plaats reactie