welke gratis gps kaart is op dit moment het best

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
maurice mtb utrecht
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 15 oktober 2010, 21:06
Mijn mountainbike: 2011 trek fuel ex 5 xo afgemonteerd kona stinky

hoi allemaal

welke gratis gps kaart is op dit moment het best voor de mountainbike wil graag enduro routes rijden in belgie?

tegen wordig zo veel keus open mtb map openfietsmap zag dat garmin nu ook open kaarten welk raden jullie mij aan?

gr maurice
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb goede ervaringen met OpenFietsMap. Staat eigenlijk alles wel op, misschien dat OpenMTBMap je nog wat extra info biedt qua hoogtelijnen en type ondergrond. Garmin baseert zich ook op OpenStreetMap, dus mogelijk OpenMTBMap?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Heb goede ervaringen met OpenFietsMap. Staat eigenlijk alles wel op, misschien dat OpenMTBMap je nog wat extra info biedt qua hoogtelijnen en type ondergrond. Garmin baseert zich ook op OpenStreetMap, dus mogelijk OpenMTBMap?
Voor de gratis meegeleverde kaarten wel ja.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

maurice mtb utrecht schreef:hoi allemaal

welke gratis gps kaart is op dit moment het best voor de mountainbike wil graag enduro routes rijden in belgie?

tegen wordig zo veel keus open mtb map openfietsmap zag dat garmin nu ook open kaarten welk raden jullie mij aan?

gr maurice
Voor wat je aangeeft is de kwaliteit van de kaart toch niet zo belangrijk.?
Ik probeer van de routes die ik wil rijden thuis eerst een route of track te downloaden en eventueel in Mapsource aan te passen en vervolgens in het toestel laden. Dan is het een kwestie van de track volgen en daarbij speelt de onderliggende kaart nauwelijks een rol.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat ben ik niet helemaal met je eens - soms is het wel prettig om te kunnen zien of je op die flauwe Y-splitsing nu link sof rechts moet aanhouden. Met alleen een lijntje is dat niet zo duidelijk, een goede kaart eronder die alle kleine weggetjes laat zien, is dat al een stuk eenvoudiger.

Nu word ik enigszins gehinderd door mijn verouderde GPSMAP 60csx, die slechts 500 trackpunten per track aankan. Ik ben lui dus ga niet telkens tracks opknippen en elk segment van 500 punten voorzien, ik filter vaak die ene track naar 500 punten. Dat komt de nauwkeurigheid niet ten goede.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Ik gebruik zelf OFM light, vind ik het prettigst als kaartachtgrond.
Kapitein Iglo schreef: Nu word ik enigszins gehinderd door mijn verouderde GPSMAP 60csx, die slechts 500 trackpunten per track aankan.
Als je de track dezelfde naam geeft als de track die de gps normaal geeft aan de track die het toestel zelf opneemt (active_log oid) dan kan je track uit 10k punten bestaan. Wel het opnemen van tracks uitzetten tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan is 't middel toch al snel erger dan de kwaal.
Als je de track thuis in heen- en terugweg opknipt kan je 2x 500 punten gebruiken en rij je nooit meer het rondje de verkeerde kant op ;)
Ik ga er van uit dat je een track eerst ff bekijkt op de pc voordat je in de auto stapt en 200km gaat rijden naar bijv. de Ardennen, om er dan achter te komen dat t een rondje is over de weg :tong
1000 punten op 50km is gemiddeld iedere 50m een punt.
De software is ook nog zo slim om op lange rechte stukken minder punten te plaatsen en in bochtige stukken de punten dichter op elkaar te plaatsen.
In de praktijk is dat echt voldoende.
Ja, uiteraard is 't makkelijk dat je in een nieuwere gps 10.000 punten kwijt kunt, maar noodzakelijk is 't niet.

Groter probleem vond ik dat de 60csx (en de vista's) maar 16 kleuren konden weergeven, terwijl de nieuwe kaarten bont gekleurd zijn.
Soms zie je tussen al die kleurtjes de track niet meer...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef:Dan is 't middel toch al snel erger dan de kwaal.
Als je de track thuis in heen- en terugweg opknipt kan je 2x 500 punten gebruiken en rij je nooit meer het rondje de verkeerde kant op ;)
Ik ga er van uit dat je een track eerst ff bekijkt op de pc voordat je in de auto stapt en 200km gaat rijden naar bijv. de Ardennen, om er dan achter te komen dat t een rondje is over de weg :tong
1000 punten op 50km is gemiddeld iedere 50m een punt.
De software is ook nog zo slim om op lange rechte stukken minder punten te plaatsen en in bochtige stukken de punten dichter op elkaar te plaatsen.
In de praktijk is dat echt voldoende.
Ja, uiteraard is 't makkelijk dat je in een nieuwere gps 10.000 punten kwijt kunt, maar noodzakelijk is 't niet.

Groter probleem vond ik dat de 60csx (en de vista's) maar 16 kleuren konden weergeven, terwijl de nieuwe kaarten bont gekleurd zijn.
Soms zie je tussen al die kleurtjes de track niet meer...
Ieder z'n probleem - dat laatste wíst ik niet eens :lol: . En in mijn praktijk zijn dagtochten van zo'n 100 km echt te doen in één track van 500 punten. Ik kén de manieren om het te omzeilen, maar heb tot nog toe de noodzaak niet gezien :winkie: . En ik heb het ding toch al zo'n 8 jaar denk ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

de nauwkeurigheid en compleetheid van dit soort kaarten hangt meestal af van een of twee mensen die een gebied in kaart brengen en kan dus per regio verschillen.
je kan makkelijk meerdere kaarten gebruiken bij het intekenen van een track in mapsource en dan merk je snel genoeg welke het beste is, die kaart laad je dan wanneer je gaat fietsen.
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Even dit topic kapen (als dat oke is).

Ik heb een Edge 1000 en daar dus de mogelijkheid om kaarten op te zetten.

openfietsmap
openmtbmap (verschillende styles)
garmin.openstreetmap
freizeitkarte
wellicht nog een aantal andere.

Mijn vraag is hebben deze kaarten nou allemaal dezelfde basis?
Bevatten ze dus ook dezelfde info (mits geupdatet) zoals poi, routes en paden/wegen?
of zit hier ook verschil tussen?

Er is zoveel keus :).
Tot nu toe lijken mij openmtb en freizeitkarte de mooiste.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Madmaus schreef:Mijn vraag is hebben deze kaarten nou allemaal dezelfde basis?
Ja. (Openstreetmap.)
Bevatten ze dus ook dezelfde info (mits geupdatet) zoals poi, routes en paden/wegen?
Neen. "Kaarten", in deze context, zijn gegevensverzamelingen, plus een manier van weergeven. Verschillende kaarten zullen bepaalde informatie uit de totalen (Openstreetmap) dataverzameling selecteren op basis van relevantie voor het doel waarop de kaart is toegespitst. Zo kan de ene kaartenmaker ervoor kiezen om bepaalde zaken weg te laten, waar een andere die juist als heel belangrijk beschouwt.
Vorsprung durch Pedantik.
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Alien schreef:
Madmaus schreef:Mijn vraag is hebben deze kaarten nou allemaal dezelfde basis?
Ja. (Openstreetmap.)
Bevatten ze dus ook dezelfde info (mits geupdatet) zoals poi, routes en paden/wegen?
Neen. "Kaarten", in deze context, zijn gegevensverzamelingen, plus een manier van weergeven. Verschillende kaarten zullen bepaalde informatie uit de totalen (Openstreetmap) dataverzameling selecteren op basis van relevantie voor het doel waarop de kaart is toegespitst. Zo kan de ene kaartenmaker ervoor kiezen om bepaalde zaken weg te laten, waar een andere die juist als heel belangrijk beschouwt.
Duidelijk.

Dus voor MTB en hiking is het dus relevant om andere kaarten te installeren dan voor gewone fietstochten (afgezien van de leesbaarheid van het scherm).
dan ben ik wel benieuwd welke kaarten de mensen hier gebruiken.
Plaats reactie