etrex toch 35 of edge 810 (opvolger overleden etrex hcx)?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Graag wil ik jullie advies.

Na jaren trouwe dienst is mijn etrex hcx overleden. Ben mij aan het oriënteren welk apparaat ik het beste kan kopen als opvolger.

Ik ga in september 2 dagen duchenne heroes (in 2 dagen ruim 200 km MTBen) rijden waarvoor ik in training ben. Navigatie is dus belangrijk. Tevens zou ik graag cadans- en snelheidssensoren gebruiken bij het apparaat. Beide apparaten (Etrex touch 35 en edge 810) kunnen dat en van de 810 weet ik via vrienden dat dit ook allemaal goed werkt. Echter omdat ik apparaat ook wil gebruiken voor de boswandelingen met de hond en soms het zoeken van een geocache, gaat mijn voorkeur uit naar de etrex 35.

Wie heeft ervaring met de etrex touch 35 icm de sensoren tijdens het MTBen? Of wie kan mij helpen bij het maken van de keuze (dit omdat ik nl in een andere discussie lees dat de afstand toch mbv gps gaat en niet met de wielsensor) viewtopic.php?f=27&t=128083&hilit=etrex+35)

Alvast dank voor jullie reacties
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat je nu een Vista HCX had zou je ook aan de 30x kunnen denken.
Ik ga er van uit (weet 't niet zeker) dat de 30x het net zo goed (of slecht) doet met de sensoren als de 35touch.
De 30x kan ook een hartslagmeter gebruiken en de ontvangst vd 30x is het beste van dez 3 omdat er meer plek is voor een goede antenne en omdat er ook een Glonas ontvanger in zit. (ontvangst vd 810 is het slechts van deze 3 antenne zit weggemoffeld en geen glonass)
Doordat de 30x de beste ontvangst heeft en een heel hoge record interval aan kan, is hier de behoefte voor een wielsensor het kleinst.
Verder is het beeldscherm vd 30x beter (35 en 810 hebben hetzelfde beeldscherm en dat is buiten echt een stapje minder goed afleesbaar).
Als laatste is het batterij gebruik van de 30x het laagst (810het hoogst van deze 3, en onderweg is er niets aan een lege accu te doen want ingebouwd). 30x en 35touch werken met AA's
De 810 doet bijna een dag met z'n accu, de 30touch doet bijna 2 dagen met 2AA's, de 30x doet bijna 3 dagen met 2AA's.
Kan een overweging zijn bij Duchenne en dat soort tochten.
Lees dit topic ook even door.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Der_Rudi
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 09:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 2019

Weet niet of je naar specifieke dingen op zoek bent, maar bij mij werkt de 35t prima in samenwerking met zowel de hart-, cadans- en snelheidssensoren.
De 35t heeft overigens ook dezelfde Glonass ontvanger, en is ook in staat om in 1sec recording interval op te nemen. Dus denk wat dát betreft weinig verschil tussen 30x/35t.
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Inmiddels de touch 35 enkele weken in bezit....., communicatie met wahoo sensoren (cadans, speed en hartslag) verloopt vlekkeloos). Top apparaatje.
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Dank voor de reacties
maartenhd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 14:51

Maar waarom een outdoor GPS aangeschaft voor het fietsnavigate?

want dat was je initiele vergelijking.
Waarom zou ik een outdoorGPS aanschaffen ipv een fietsnavigatieGPS?
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

maartenhd schreef:Maar waarom een outdoor GPS aangeschaft voor het fietsnavigate?

want dat was je initiele vergelijking.
Waarom zou ik een outdoorGPS aanschaffen ipv een fietsnavigatieGPS?

Zelf begrijp ik de voorliefde van sommigen voor wandeltoestellen voor fietsnavigatie ook niet helemaal al ken ik de argumenten. Ik ben zelf een jaar of twee geleden overgestapt van een Dakota 20 naar een Edge 800 en ik heb mij die keuze alvast nooit beklaagd.

Maar... TS geeft wel aan dat ie er ook wil mee wandelen etc. dus dan lijkt me de keuze wel begrijpelijk :wink: .
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Idd voordelen van mogelijkheden met wandelen, geocachen iets betere GPS (ook glanoss) en losse penlights gaven voor mij de doorslag. Volgens mij zijn sinds update firmware de fiets mogelijkheden gelijk aan de 810, weet iig niet wat ik mis tov de 810. Apparaat is alleen iets dikker door penlights. Maar communicatie met 3 wahoosensoren loopt vlekkeloos.
maartenhd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 14:51

Aha, zorry. Wandelen gemist.
Zelf heb ik hier ook de dakta 20 maar ga voor de MTB en racefiets toch voor fietsnavigatie erbij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Dakota(20) is ook niet te vergelijken met hedendaagse toestellen, dus je gaat er altijd op vooruit.

Bedenk verder dat mtb'en meer lijkt op wandelen dan op fietsen, vanuit navigatie oogpunt gezien.
Dus zo gek is de keuze voor een wandel gps nog niet.
Verder kunnen de meeste outdoor toestellen meer dan 1 trucje, met een fietsgps kan je eigenlijk alleen maar fietsen.

De batterijduur én het op locatie kunnen wisselen van batterijen kan een groot voordeel zijn van een outdoor toestel tov een fietsnavigatie, waar meestal een (klein) accuutje zit ingebouwd.
Batterij wisselen is altijd sneller dan accu opladen.

Outdoortoestellen waren wat eerder met glonass ontvangers uitgerust, maar de Edge 520, 820 en 1000 gebruiken ook glonass.
Glonass is het satnav systeem van Poetin. Iets andere techniek en iets andere constellatie, waardoor je in de stad en in bergachtig gebied nauwkeurigere plaatsbepaling hebt dan met gps alleen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie