Recovery drink of Proteine shake?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Zoals de titel al zegt,

Ik drink al tijden recovery shakes na het fietsen Deze van amacx . Helpt voor mij echt perfect tegen spierpijn en hoofdpijn.

Maar nu zag ik dat ze ook proteine aanbieden Deze proteine ook van amacx

Nu vroeg ik mij af, in beide zit eiwit. alleen ik neem aan dat proteine meer gericht is op spoergroei, al blijkt na een beetje googlen het ook te helpen als spierherstel. Maakt het dit dan niet hetzelfde als een recovery drink?

Dus mijn vraag, kan ik de proteine als vervanging voor de recovery bestellen. Of is het handig de recovery direct na de inspanning in te nemen, en de proteine bijvoorbeeld daarna ter ondersteuning van de spiergroei?
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Laat de recovery shakes en aanverwante artikelen eens in de kast staan en drink een glaasje halfvolle chocomelk na de inspanning. Grote kans dat je geen verschil merkt met de dure shakes die je altijd gedronken hebt.
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Ik kies voor een kwalitatief hoogwaardig eiwit ipv een herstel shake.
Per gram eiwit is dat namelijk wat goedkoper... En eiwit is het belangrijkste ingredient.
Dat kleine aantal koolhydraten uit de herstelshake haal ik ergens anders wel vandaan. De mineralen geloof ik verder wel... Zitten ook in sportdrank en in "normaal" voedsel.

Op deze manier kan je zelf het type eiwit kiezen dat bij jou past. Ik kies voor een gehydrolyseerd eiwit (bijvoorbeeld peptopro), ietsje duurder per portie maar de opname is sneller, waardoor je herstel wat beter is.
Een chocomelkje kan natuurlijk ook... Voor die optimale 18gr eiwit moet je dan wel 600ml drinken. En dat is per portie niet veel goedkoper als een schep eiwitpoeder.

Na een gemiddelde training eet ik overigens gewoon een normale maaltijd... Maar als herstel echt belangrijk is pak ik een shake.

Bij een winkel als body and fit is de keuze in eiwitten reuze.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als hersteldrank wil je inderdaad iets dat zowel koolhydraten als eiwitten bevat, in een verhouding van ongeveer 4:1 (KH:eiwit)

Ik zou inderdaad een eiwitpoeder kopen, en dan lekker zelf aanvullen met maltodextrine van € 3 per kg tot de je gewenste verhouding hebt.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Let er bij body en fitshop wel op dat ze minder eiwitten dan label aangeeft hebben verkocht. Zie labtests via google.

Voorbeeld: http://www.supplementlabtest.com/tests/ ... s-students" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

amr schreef:Ik kies voor een kwalitatief hoogwaardig eiwit ipv een herstel shake.
Per gram eiwit is dat namelijk wat goedkoper... En eiwit is het belangrijkste ingredient.
Dat kleine aantal koolhydraten uit de herstelshake haal ik ergens anders wel vandaan. De mineralen geloof ik verder wel... Zitten ook in sportdrank en in "normaal" voedsel.
Precies dit.. In het geval van fietsen tenminste.
Verder heb ik dit in mijn kast staan, maar dat is voor na het krachtsporten. Mocht je toch koolhydraten willen toevoegen aan je eiwitshake dan gooi ik er weleens een schep dit door.

Zoals DKnight zegt is B&F ooit niet goed uit de testen gekomen, niet dat het enkel troep was maar beduidend mindere kwaliteit. Geen idee of het tegenwoordig verbeterd is maar ik ben overgestapt op xxlnutrition.
Malt007
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 november 2012, 15:11

En hoe weet je wat een hoogwaardig eiwit is? Heeft iemand misschien een tip voor een kwaliteitsproduct wat in een kleine hoeveelheid verkrijgbaar is?

Hoop dat dit helpt tegen de hoofdpijn die ik vaak krijg als ik te heftig gefietst heb. Dit heeft niet te maken met vocht want ik direct ervoor, tijdens en na inclusief sportdranken.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar misschien nog steeds niet genoeg;)?

Hoofdpijn kan bijvoorbeeld ook een spierspanningshoofdpijn zijn, wanneer je bijvoorbeeld je hoofd teveel tussen je schouders laat zakken als je moe wordt. Kun je ook hoofdpijn van krijgen.

Oh, en ik heb ook zo'n herstelmix van Amacx. Doet geen zak meer of minder - voorm'n gevoel- dan een colaatje en een bakje yoghurt met wat walnoten en honing. En dat laatste is nog eens beter weg te krijgen ook.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Malt007 schreef:En hoe weet je wat een hoogwaardig eiwit is?
Ieder wei-eiwit werkt prima. Isolaat of concentraat maakt niet uit. Als fietser gebruik je zulke kleine hoeveelheden dat dat kleine beetje lactose en melkvet dat in wei-isolaat zit echt geen enkel probleem is.
Everybody bought a new bike!
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Malt007 schreef:En hoe weet je wat een hoogwaardig eiwit is? Heeft iemand misschien een tip voor een kwaliteitsproduct wat in een kleine hoeveelheid verkrijgbaar is?

Hoop dat dit helpt tegen de hoofdpijn die ik vaak krijg als ik te heftig gefietst heb. Dit heeft niet te maken met vocht want ik direct ervoor, tijdens en na inclusief sportdranken.
Extra eiwitten kunnen helpen met spierherstel na intensief sporten maar ik denk niet ze je gaan helpen met hoofdpijn na het sporten. Als je hoofdpijn niet wordt veroorzaakt door vocht tekort omdat je genoeg drinkt zou het kunnen komen door een tekort aan mineralen (natrium, kalium, magnesium), die je uitzweet tijdens het sporten. Juist meer gaan drinken werkt dan averechts. Ik zou even kijken of de sportdrank die je drinkt genoeg mineralen bevat en anders eens kijken of een supplement hierin kan helpen
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik weet wel dat in de recovery shake van amacx ook de mineralen zitten die je nodig hebt na inspanning. Ik heb het destijds ook gekocht tegen de hoofdpijn, en daar helpt het zeker tegen.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Eiwitshakes tegen hoofdpijn? Ik heb zo onderhand veel literatuur gezien, maar dit ben ik nog nooit tegengekomen.
Misschien werkt het voor jou, maar om een eiwitshake tegen hoofdpijn te adviseren :roll: . Ik denk dat je je hebt laten leiden door een glad verkooppraatje.

Hoofdpijn kan van alles zijn, vocht, zuurstof, van alles.
Zou naar de huisarts gaan of een pijnstiller nemen. Hier op het forum krijg je geen uitsluitsel.

Een proteïne shake kan helpen bij spierherstel, al denk ik dat 90% van de forumleden hier geen baat bij heeft aangezien het lichaam daar niet genoeg voor geprikkeld wordt.
wil je profijt hebben van een eiwitshake? Ga meer trainen :). Je hebt er geen reet aan als je maar 2 of3 keer per week fietst/traint om extra eiwit te nemen. 1g/p/kg lichaamsgewicht is dan voldoende :-q .

Train je meer, of fiets je meerdere wedstrijden of echte trainingen achter elkaar, dan heb je er profijt van inderdaad :). Ander krijg je er alleen maar een dikke buik van, dat wil je ook niet.
anders gewoon een glaasje choc nemen zoals dice zegt. Werkt prima :-q :-q :-q.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Glenn-biker schreef:Eiwitshakes tegen hoofdpijn? Ik heb zo onderhand veel literatuur gezien, maar dit ben ik nog nooit tegengekomen.
Misschien werkt het voor jou, maar om een eiwitshake tegen hoofdpijn te adviseren :roll: .
Niemand adviseert dat hier specifiek voor de hoofdpijn toch? Enkel voor het spierherstel gedeelte mocht hij daar een shake voor willen gebruiken. :wink: Ik vind sowieso een drankje voor de hoofdpijn al apart, als je genoeg water drinkt en je even rust geeft heb je daar niks voor nodig lijkt mij (paracetamol op zn hoogst).
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Ik zou voor een isolaat gaan... Of nog verder verwerkt...
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Glenn-biker schreef:Eiwitshakes tegen hoofdpijn? Ik heb zo onderhand veel literatuur gezien, maar dit ben ik nog nooit tegengekomen.
Misschien werkt het voor jou, maar om een eiwitshake tegen hoofdpijn te adviseren :roll: . Ik denk dat je je hebt laten leiden door een glad verkooppraatje.

Hoofdpijn kan van alles zijn, vocht, zuurstof, van alles.
Zou naar de huisarts gaan of een pijnstiller nemen. Hier op het forum krijg je geen uitsluitsel.
Nee een recovery shake. Daarin zitten naast eiwitten ook mineralen. Tevens drink ik nu altijd isotone sportdranken. Sinds die combo heb ik na het sporten geen hoofdpijn meer gelukkig. Arts raadde ook een pijnstiller aan, maar dat is geen oplossing van de oorzaak.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie