wat is een goed instap GPS product

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Etrex werkt ook met pijltjes hoor.
Nadeel van outdoor modellen is dat ze die pijltjes alleen geven op een gps-route en niet op een gps-track.
En gps-routes gaan alleen via de paden die op de kaart staan.
Paden die niet op de kaart staan worden overgeslagen bij gebruik van een gps-route.
Daarom gebruik ik meestal gps-tracks, en moet ik dus zelf zorgen dat ik het lijntje volg.
Dat lijntje wordt overigens vet roze op de kaart geprojecteerd, dus tenzij je modder in je ogen hebt is dat goed te doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik weet dat-ie werkt met pijltjes, dat doet mijn 60Csx ook al. Maar verwacht geen tomtom-nauwkeurige aanwijzingen.

Voordeel van outdoormodellen is dat ze meer toepassingen hebben dan fietsen alleen:). Voordeel is ook dat ze opbatterijen werken en dat twee AAtjes lekker lang meegaan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik ben zelf ook beginner in het gps-gebeuren. Heb zo ongeveer dezelfde eisen als jij, en ben voor de etrex 30 gegaan. Door omstandigheden nog niet mee op pad gegaan, maar ben al wel een halve dag bezig geweest met instructiefilmpjes kijken en wat dingen instellen. Base Camp snap ik nog steeds niet helemaal, maar ik denk zeker dat het in gebruik een prima ding is als je het eenmaal snapt.

Overigens zelf bewust niet voor de Touch gegaan omdat ik altijd met handschoenen met lange vingers rijd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Ik weet dat-ie werkt met pijltjes, dat doet mijn 60Csx ook al. Maar verwacht geen tomtom-nauwkeurige aanwijzingen.

Voordeel van outdoormodellen is dat ze meer toepassingen hebben dan fietsen alleen:). Voordeel is ook dat ze opbatterijen werken en dat twee AAtjes lekker lang meegaan.
Ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat pijltjes niet zijn voorbehouden aan de (duurdere) Edge's ;)
AA-tjes zijn zeker een voordeel bij langere dagtochten en bij meerdaagse tochten.
Bijladen is altijd gecompliceerder dan batterijtjes wisselen.
En een Etrex zonder touchscreen doet het ruim 20 uur op een setje (oplaadbare) AA's.
maaf2 schreef:Ik ben zelf ook beginner in het gps-gebeuren. Heb zo ongeveer dezelfde eisen als jij, en ben voor de etrex 30 gegaan. Door omstandigheden nog niet mee op pad gegaan, maar ben al wel een halve dag bezig geweest met instructiefilmpjes kijken en wat dingen instellen. Base Camp snap ik nog steeds niet helemaal, maar ik denk zeker dat het in gebruik een prima ding is als je het eenmaal snapt.

Overigens zelf bewust niet voor de Touch gegaan omdat ik altijd met handschoenen met lange vingers rijd.
De touchscreen doet 't wel met lange vingers, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar knopjes.
Een toestel zonder touchscreen gebruikt ook iets minder stroom, én het beeld is iets helderder (en waardoor je minder snel verlichting nodig hebt, wat weer batterijen spaart).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog iets, al sje veel in de bergen / heuvels fietst, dan is het wel leuk om een betrouwbare hoogtemeting te hebben.
Een toestel dat werkt met ondersteuning van een barometrische hoogtemeter is dan wel zo fijn.
GPS-hoogtemeting kan per meting wel eens afwijken. Al die afwijkingen tellen door en geven op het eind van de rit een te hoge waarde.
Je zou bij wijze van spreken in de polder al 1000 hoogtemeters kunnen registreren door deze kleine maar cumulatieve meetfouten.

Een zelfde verhaal geldt voor het kompas.
Een GPS kompas werkt alleen als je beweegt.
Je wilt soms ook een kompas als je stil staat, vooral omdat het kompas ook wordt gebruikt om de kaart op het noorden te richten als je stil staat.
Een elektronisch kompas zit meestal alleen in de duurdere outdoor modellen.

Bij de Etrex kom je dan al snel bij de 30x of de 35 touch terecht.
(andere outdoor toestellen vind ik te lomp op de fiets, maar zijn niet per definitie ongeschikt)

Outdoor toestellen kunnen meer en maken vaak ook gebruik van gps jargon.
Dat vraagt vaak meer gewenning dan Tomtom-achtige apparaten.
Hetzelfde geldt voor Basecamp.
Kost ff tijd, maar als je de zaak eenmaal door hebt win je buiten op de fiets veel tijd. En plezier.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: Kost ff tijd, maar als je de zaak eenmaal door hebt win je buiten op de fiets veel tijd. En plezier.
Waarmee win je dan tijd in vergelijking met andere navi's?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef: Kost ff tijd, maar als je de zaak eenmaal door hebt win je buiten op de fiets veel tijd. En plezier.
Waarmee win je dan tijd in vergelijking met andere navi's?
Laat ik het anders zeggen: Je verliest tijd als je je apparaat niet kent.
Ik bedoelde niet echt een bepaald merk of type, hoewel er flinke verschillen zijn in leercurve en in mogelijkheden.
Zolang je het lijntje volgt is 't allemaal nog niet zo'n probleem, maar zodra je je eigen weg probeert te vinden, uiteraard met zo veel mogelijk singletrack, of wanneer je snel terug moet naar huis of auto, dan ben je gewoon in het voordeel als je goed overweg kunt met je apparaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie