Hydraulische voorvork of niet

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Alien schreef:En hoe denk jij dat de veer in een vork belast wordt?
Vandaar dat die 'dingen' ook drukveren genoemd worden ? (Maw drukbelasting ?)

https://www.google.nl/search?q=drukveer ... 73&bih=570

https://www.google.nl/search?q=drukveer ... torsieveer

Als je nou nog stijfkoppig blijf volhouden dat er torsieveren in een vork zitten .. be my guest ... :winkie: :bier:

*edit*
Ow ... wacht even
Er zit eigenlijk wel een torsieveer in .. in de demperunit :bier: (Maar daar hangt de verende werking van een vork niet van af...)
https://hiadtg.sn2.livefilestore.com/y1 ... G/IMG_2239" onclick="window.open(this.href);return false;[1].jpg
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Remy_ams100 schreef:
Alien schreef:En hoe denk jij dat de veer in een vork belast wordt?
Vandaar dat die 'dingen' ook drukveren genoemd worden ? (Maw drukbelasting ?)
"een schroefveer bestaat uit een schroefvormig gewikkelde draad. Het geheel kan de vorm hebben van een cilinder, ton of kegel. Drukveren hebben in ontspannen toestand ruimte tussen de wikkelingen en kunnen ook als trekveer worden gebruikt. Bij indrukken of uittrekken wordt de draad over de volle lengte op torsie belast"
(Veer (mechanica))
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Hmja ...

Als je nou jezelf eens teruglees, en daarna de goede punten quote van wikiwijsheidpedia ...

2 Torsieveren: deze zijn bedoeld voor een draaiende beweging met een wringend moment. Veelvoorkomende uitvoeringen zijn:

een torsiestaaf, zoals de stabilisatorstang in de autotechniek;
een trek- of drukveer aan een excentriek: deze constructie laat slechts een geringe hoekverdraaiing toe;
een spiraalveer, zoals veel werd toegepast in wekkers en horloges. Het materiaal wordt hier op buiging belast. Afhankelijk van het aantal windingen kan dit type veer een groot aantal omwentelingen van de as toestaan.

Jij heb het continu over een torsieveer ... , en dat is wat anders dan een drukveer waar torsiekrachten opgewekt worden door zijn vorm.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

:lol:
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

:)

+1
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De technische/semantische discussie mag gerust elders voortgezet worden maar voegt weinig tot niets aan de vraagstelling in dit topic dus...

On-topic aub.

Thx.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Juist. Hydráulische vorken, dus!
Vorsprung durch Pedantik.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De vraag is vlgs mij of er een geveerde of starre vork in een "beginners" mtb moet die ook veel over de weg zal rijden?
Hoe zo'n vork geveerd is doet er niet zoveel toe, maar op de weg heeft het alleen maar nadelen (extra gewicht, minder stijfheid en vergeet het onderhoud niet) Probleem daarbij is wel dat "beginners" mtb's vaak bedroevend slechte verende vorken hebben. Naar mijn idee kun je dan beter een mtb route met starre voorvork (leren) rijden, dan met een matige geveerde.
Blijft lastig dat de meeste winkels vol staan met goedkope geveerde mtb's en vrijwel geen starre 29ers. Iets als een Kona Unit met 1x10 zou bv erg goed kunnen voldoen, maar die moet je dan laten opbouwen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

MonkeyRider slaat de spijker op z'n kop.
Uiteindelijk is het een compromis. Je wilt een fiets voor 2 verschillende doeleinden.
Als je budget hoog genoeg is kun je een goede lichte voorvork aanschaffen en zal je minder last hebben van dit compromis.
Een goedkope verende voorvork is ook nog eens een kilo zwaarder dan een goede verende voorvork.
Plaats reactie