Nieuwe fiets, do it all bike..help wanted

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Elbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 11:41

Goede avond heren,

Misschien een stomme vraag.. Maar ik ben een complete noob op dit gebied

Ik heb momenteel mijn xc bike verkocht ivbm overstap naar een betere fiets. Maar ik twijfel of ik weer een xc bike moet kopen of enduro/freeride bike. Dus hier bij mijn vraag.

Zijn er hier mensen de een enduro/freeride bike gebruiken voor het normale xc rijden?

Ik wil namelijk graag vaker bike/downhill parks gaan bezoeken, maar toch nog een aantal keer per week gewoon lekker een rondje gaan trappen bij ons in de bossen (tot max 40 km)

Ik zou graag wat feedback willen van mensen die een enduro/freeride bike ook gebruiken voor het "normale xc rijden"

Alvast bedankt :-q

Mvg
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Dan zou ik voor een trailbike gaan. 27.5 met ong 120-130-140mm travel, dropper post en wat stevigere banden en een goed schakelsysteem. De vraag is uiteraard hoeveel heb je te besteden en wat wil je dr precies mee doen aka welke bikeparken en routes?
Ik heb zelf de giant reign (wel een echte AM) en i love it! gebruik m voor alles. beetje finetunen en gaan.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Elbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 11:41

Bedankt voor je antwoord,

Ik heb rond €1000 te besteden, nu heb ik een trek slash 7 21,5 inch gezien op Mp waar ik toch wel geïnteresseerd in ben. Goed afgemonteerd 26 inch wielen.

Ik ben zelf woonachtig in Horst en ik zal er voor namelijk mee in de Schaak (een mooie roete op steenworp afstand van mijn huis) te vinden zijn. Qua bike parks ben ik van plan om filthytrails regelmatig te gaan bezoeken en wintherberg en willingen.

Mvg
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik ben zelf overgestapt van een 26" XC bike naar een enduro/trial bike 27,5" met 120 mm achter en 140 mm voor.
Voor de xc rondjes zet ik de vering meestal op medium in plaats van helemaal open. Dat rijdt net zo lekker. Voor mijn gevoel fiets ik wat relaxter, maar of dat ook echt zo is in tijd weet ik niet. Dat hou ik niet zo bij.
Ik ben voor een Canyon Spectral gegaan.
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

In principe kun je gewoon die Trek kopen als die je verder goed bevalt. Dat type fiets kan in principe alles. Hij is alleen niet echt gemaakt om een rondje te knallen op de typische Nederlandse routes. Dus je zult wat harder moeten werken of een iets lager tempo moeten pakken. De vraag is hoe erg je dat vind.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik fiets op een Kona Explosif 120mm. Een hardtail gemaakt voor iets ruiger terrein als wij hier hebben. Dat maakt me niet zo veel uit. Geeft vertrouwen, kan alles en is ook leuk als je het aandurft om in bikeparks te fietsen met een hardtail.

Afbeelding
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke XC fiets heb je weggedaan?
Wat is je budget voor een nieuwe? De bedoeling is een fully?

Het wordt altijd een beetje compromis...
Horst is een echt bochtig XC parcoursje, niet technisch in de zin van moeilijke ondergrond, die is makkelijk, het wordt prima onderhouden. Vanwege het onnatuurlijke hoge aantal bochtjes is iets wenbaars erg welkom, veel veerweg is er niet nodig.

Maar... Voor park-light gebruik heb je dan inderdaad 130-140 mm 27,5", zoals de hierboven genoemde Spectral bv, minimaal wel nodig. Zwaarder park/freeride gebruik kan er weer net niet mee, dan heb je nog meer veerweg nodig, wat komt met een meer afdaalgerichte geometrie, wat voor XC-en weer niet fijn is.

Maar iets wat geschikt is voor en Horst/Nl, en lichter parkgebruik, one bike for all: kies dan iets als de Spectral. Betere prijs/kwaliteit ga je niet snel vinden. Radon Slide is evt nog een betaalbare goede optie, Cube, of YT Jeffsy comp idem, zoiets.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Elbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 11:41

Thanks voor de info mannen :-q hier kan ik iets mee

Ik heb de knoop door gehakt en ik ga zaterdag kijken voor deze bike Inc dropperpost

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=7" onclick="window.open(this.href);return false;

27,5 bikes vallen buiten mijn budget...

Waar het mij om gaat is dat ik een redelijke do it all fiets heb maar ik me mee kan uit leven in bike parks maar toch mijn fun/sport momentje mee rond om huis kan hebben. Zonder dat ik hier bij een te "logge/lompe" fiets voor heb. Dat ik er iets op iets op inlever vind ik niet erg...

Mvg
Laatst gewijzigd door Elbers op do 23 juni 2016, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

inderdaad, gewoon doen! ik kocht m'n enduro bike voor de tripjes naar 't buitenland, maar rij er toch vaker dan gepland/gedacht ook in NL mee. rondetijden zijn wat langzamer, maar ik heb minimaal net zo veel lol (meestal meer)! :wink:
Elbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 11:41

@ aurelius

Ik heb een trek marlin 5 29er (instap model) verkocht.

Budget licht rond de €1000 voor een redelijke "gebruikte" fiets

Mvg
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -15-49521/" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Ik, en twee maten, rijden met 160/170 voor en 140/150 achter. Is goed te doen hoor. Misschien wat harder werken, maar daar word je hard van (zie mijn onderschrift :D .
Het lijkt overkill, maar wij biken dan ook in de bergachtige omgeving van Nijmegen 8) . Filthy Trails gaat ook prima en volgende week weer naar Oostenrijk :-q
Oh, en Horst hebben we ook meerdere keren gedaan.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Heb afgelopen winter XC gedaan op me freeride fiets.. en ja.. dat is behoorlijk zieliger worden als op een XC fiets.. en ja.. het went ook wel weer :lol: als je daarna weer op je XC fiets stapt is het niet of je niet meer hoeft te trappen :-q

op een 160mm Trek kan je prima in Winterberg/Willingen/ect stoeien... en XC op zo'n bak gaat prima joh.. :-q leuke allround bak voor leuk geld.. maar "all round" omschrijft het perfect.. je kan er op XC en Enduro DH.. wil je puur XC moet je XC fiets kopen.. wil je puur DH moet je DH bak kopen.. wil je beiden en wilt maar 1 fiets dan is een Enduro bak perfect.. voor XC iets zwaarder maar gaat prima, voor DH iets te .. ag.. met 160mm kan je opzicht alles wel rijden hier in de buurt.. In de Alpen heb je niet meer nodig en voor de bikeparks hier in de buurt is het ook meer dan prima.. Fort Williams en Leogang hebben stukken waarbij de 200+mm wel gewenst is.. :lol: of je moet natuurlijk gruwelijke dikke sprongen/drops willen doen.. dan komt die 200+mm wel weer van pas 8)

Als je van plant bent vaker naar bikeparks te gaan zou ik lekker een 160mm pakken en dan maar voor lief nemen dat je hier in het bos wat zwaarder trapt.. ik heb mijn XC 130mm fully ook wel eens gebruikt in Winterberg en dat vondt de fiets (en ik) echt niet leuk.. fun factor is gelijk gedeeld door 5 en het is niet echt best voor je fiets (was een Trek fuel ex8).. plus als je een beetje bikepark rat wordt ga je hier in het bos ook nieuwe lijnen zien die je voorheen niet zag.. en dan is 160mm weer fun! En zo veranderd je XC rit weer in een "nieuwe lijn" spot rit en voor je het weet zit je alleen maar te kloten in het bos :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Best aardige fiets om mee te beginnen. Je kunt natuurlijk ook altijd nog onderdelen swappen. Zo heeft fox enkele vorken met een duo suspensie en geloof dat RS dr nu ook meerdere maakt.
Zelf ben k geen fan van de duo vorken omdat ze heel erg snel gaar zijn XD (mijne na 1 maand rijden al) Maja moet je n beetje geluk mee hebben maar is wel een uitkomst als je van parcours wisselt.
Ik zou eigenlijk wel een 1x10 met oneup dr op zetten want dat rijdt wel gemakkelijker eventueel met chainguide en zonder die bashring.
Een hardtail ga je waarschijnlijk niet leuk vinden als je pas begint met AM/FR.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Elbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 11:41

Cool Guys :-q

Ik hoor het al! Genoeg mensen die er dus zo ook mee gaan rijden :D het zwaarder fietsen neem ik voor lief, ben er ook niet vies van om wat extra gas te geven. Ik hoop dat de fiets morgen bevalt dan mag hij meteen met me mee! Ik heb iig zin om mijn eerste keer in een bikepark te gaan trappen. Eens kijken of me nog iets uit mijn fietscross verleden is bijgebleven :winkie:

Thanks voor de link @ aurelius heb er wat leuke info uit kunnen halen

@ destio

Wat houd een duo supspentie in? Heb van die zaken nog niet zo veel verstand :P en wat zijn de voordelen van een 1x10 setup

Mvg
Plaats reactie