Probleem achteruit trappen XT-M8000 icm KMC ketting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Finesse
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 20 januari 2015, 20:55

Ik heb een probleem en vraag me af welke oplossingen er zijn.
Vooral ook wat de beste oplossing is.. :D

Ik heb een nieuwe crankset op de fiets gezet (XT M8000 icm een XT m8000 kettingblad, 32 tands).
Ook zit er een nieuwe XT M8000 cassette op de fiets.. so far so good.
Om dit alles te laten functioneren een KMC X11L ketting erop gegooid.. maar helaas.. het functioneert niet zoals het zou moeten.
Hij schakelt gewoon perfect.. maar als ik achteruit trap blijft de ketting op het voorblad hangen en trekt hij hem achter dus naar een kleiner blad.
Dus of de tanden zijn te dik, of de ketting te smal.. net hoe je het bekijkt.

Ik hoor van alles over Sram kettingen.. en over andere kettingbladen aan de voorkant..
Ben ik met alleen een ander voorblad (met smallere tanden) geholpen?
En welke zou dan het beste zijn?
Of moet ik zowel ketting áls kettingblad moeten vervangen?
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

zelfde probleem hier ook, maar dan met voor race face 34 tanden, achter ook m8000
bij mij heb probleem alleen wanneer ik achter op 1 van de twee grootste kransen zit.
bij achteruit trappen legt hij hem achter 1 of 2 kransjes lager.

ik gebruik een kmc x11.93 ketting.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Neem aan dat je het over 1x11 hebt. Is dit alleen als de ketting achter op de 40 of 42 ligt of ook als de ketting op de bijvoorbeeld de 24 van de cassette ligt.... Als het bij de 24 ook zo is

Waarom zou je overigens achteruit willen trappen... Dat doe ik nooit tenzij ik extra herrie met mijn naaf zou willen maken...

Ik kan overigens ook niet achteruit trappen met de ketting op de 40T achter en een NW 36T voorblad met mijn 1x10. Dan valt de ketting ook van de 40T af... Maar snap het nut van achteruit trappen ook niet echt. Overigens heb je dit ook bij Sram back-pedaling. Zoek maar eens op YouTube... ;). Oplossing zou zijn om je kettinglijn te veranderen, maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk. En je ketting zal wat minder mooi lopen op je kleinere kransjes.

De aftermarket "nieuwere" single voorbladen hebben juist geen smalle voorbladen, maar brede en smalle tanden.

Voor je probleem schijnt de Sram X1 ketting het minste problemen te geven in dit filmpje.
Laatst gewijzigd door Suntoro op zo 12 juni 2016, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

bij mij is het 2x11
en idd als hij achter op de grootste kransjes ligt.
en voor op het grootste blad.

zie het ook niet als probleem. tijdens fietsen trap ik bijna nooit achterwaard.
kom het alleen tegen als ik de ketting schoonborstel en achteruit trap/draai.
soms ligt hij dan nog op grootste kransje achter en dan merk je het.
het is dus geen probleem maar meer iets dat me opviel.
Finesse
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 20 januari 2015, 20:55

Oeps.. vergeten erbij te vermelden.. inderdaad 1x11.. en het is alleen op de 2 grootste kransen.. de 37 en 42..
Achteruit trappen doe je inderdaad niet vaak, maar ik vind gewoon dat het vlekkeloos moet werken.
En ik vroeg me dus af of er oplossingen voor waren.

Dat filmpje van de Sram X1 ketting ken ik, maar daar heeft hij ook een absolute black kettingblad voor.
Ik vraag me af of het voorblad vervangen afdoende is.. of dat ik daar helemaal niks mee op schiet..?
En ik vroeg me af of een 10 speed ketting meer ruimte heeft tussen de schakels.. want dan is dat wellicht ook een optie..
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Onvermijdelijk gevolg van de 11speed cassette. Zeker met 1 blad aan de voorzijde. Kijk maar eens naar je ketting lijn als ie op de 42 ligt. Is niks aan te doen en heeft niks met de KMC ketting te maken.

Oplossing is 3x11 rijden :wink:
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Dat je met nadruk beklemd dat het vlekkeloos moet werken vind ik wel een rare veronderstelling. Wanneer moet je nu achteruit kunnen trappen op je 37 of 42. Die verzetten gebruik je normaliter alleen wanneer je niet zo snel omhoog fietst...

Misschien dat je bij het schoonmaken van je fiets achteruit wilt kunnen trappen in die verzetten, maar tijdens een afdaling of in een beklimming toch niet... :~

Ander voorblad zal niet helpen. Je moet de positie van je voorblad veranderen. Meer naar binnen toe, maar daardoor zal je ketting op de 11T niet meer lekker lopen en aanlopen op andere kransjes. En waarschijnlijk kun je voorste blad ook niet zo heel veel meer naar binnen toe zetten. Op een XT crankstel staat de positie van je tandwiel ook wel een beetje vast. Volgens mij staat een Absolute Black tandblad ook op dezelfde kettinglijn. Hooguit een paar 0.1mm verschil misschien...

Als je je probleem een probleem blijft vinden is 1x11 misschien niets voor je en kun je misschien beter overstappen naar 2x11 (of 3x11) om af en toe net iets beter te kunnen back-peddelen als je daar zo nu en dan zin in hebt... Maar groot/groot zal dan ook mis gaan... ;)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik rij met een Hope 30t N/W, XTR 11sp cassette 11-40t en een 11sp Shimano ketting, die blijft er gewoon op liggen bij het terugtrappen.

Ik denk dat je het in de kettinglijn en ketting zelf moet zoeken.
mda
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: di 20 september 2011, 02:00
Mijn mountainbike: Project XII - No. 5 - Long Low and Slack LTHT

met mijn vorige bike (SantaCruz Blur XC Carbon) gebeurde het ook (1x11 shimano, XT m8000 11-40, absolute black NW 32 blad). Achteruit trappen op de grootste bladen van de cassette leiden onherroepelijk tot ene terugvallende ketting.

Wanneer doe je dit vraagt men: nou, op een lange klim als je even stopt om te wachten op je maatjes of om even adem te halen stop je meestal met het pedaal recht omlaag. Om weer te beginnen is het dan handig om het pedaal op 3/4 boven te krijgen, en om die daar te krijgen trap ik meestal achteruit. En dat viel de ketting naar de 37 of lager. Redelijk irritant om weer te starten...

Nu, met dezelfde groep op mijn Last FFWD met een 6mm offset frame nergens meer last van... Zelfde groep, zelfde ketting, zelfde cassette. Ander wielset en ander frame. Dus ik kan niks ander concluderen dan dat het gewoon aan de kettinglijn ligt.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De ideale kettinglijn voor 1x11 is ~49 mm.
Om redenen die alleen voor Shimano duidelijk zijn heeft de XT M8000 1x crank heeft een kettinglijn van 50.4 mm. Met andere woorden, het blad staat te ver naar buiten. Hierdoor is de kettinglijn in het lichtste verzet erg slecht en treedt het terugtrapprobleem sneller op dan bij SRAM.
Ik heb op een exact hetzelfde frame gereden met zowel SRAM GX 1x11 als Shimano XT 1x11, op mijn eigen fiets met SRAM gaat het goed, op eenzelfde gehuurde fiets met XT niet.
Bij OneUp kun je 1x bladen kopen voor de M8000 crank met een 49 mm kettinglijn.
Sommigen hebben het probleem ook met SRAM 1x11, meestal gaat het dan om een frame met vrij korte liggende achtervork waardoor de kettinglijn nog slechter is.

Terugtrappen kan nodig zijn in een technische klim waar je je pedalen moet timen zodat ze niet achter een steen of wortel blijven hangen. Zeker met de trend richting steeds lagere trapassen is dit wel eens nodig, en is het terugttrapprobleem dus wel degelijk irritant.
Finesse
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 20 januari 2015, 20:55

nielsvk schreef:De ideale kettinglijn voor 1x11 is ~49 mm.
Om redenen die alleen voor Shimano duidelijk zijn heeft de XT M8000 1x crank heeft een kettinglijn van 50.4 mm. Met andere woorden, het blad staat te ver naar buiten. Hierdoor is de kettinglijn in het lichtste verzet erg slecht en treedt het terugtrapprobleem sneller op dan bij SRAM.
Ik heb op een exact hetzelfde frame gereden met zowel SRAM GX 1x11 als Shimano XT 1x11, op mijn eigen fiets met SRAM gaat het goed, op eenzelfde gehuurde fiets met XT niet.
Bij OneUp kun je 1x bladen kopen voor de M8000 crank met een 49 mm kettinglijn.
Sommigen hebben het probleem ook met SRAM 1x11, meestal gaat het dan om een frame met vrij korte liggende achtervork waardoor de kettinglijn nog slechter is.

Terugtrappen kan nodig zijn in een technische klim waar je je pedalen moet timen zodat ze niet achter een steen of wortel blijven hangen. Zeker met de trend richting steeds lagere trapassen is dit wel eens nodig, en is het terugttrapprobleem dus wel degelijk irritant.
Interessant..
Het blad van OneUp onthou ik zeker even..!! :-q
Maar is dit ook uit te proberen als ik tussen het kettingblad en de crank 4 ringen plaats van 1,4 mm??
Dat dan de kettinglijn terug gaat naar 49mm??
Die ruimte heb ik nog wel bij mijn frame.. maar geeft het dan geen problemen bij de kleinere kransjes?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij is de ideale kettinglijn van een 1x setup (aantal kransjes achter maakt niet uit, we meten immers het midden vd cassette) 45 tot 47mm.
Dus door je voorblad een paar mm naar binnen te brengen (offset) zal de kettinglijn in de lagere versnellingen flink verbeteren.
Volgens mij heb je daar ook de juiste kettinglijn het hardste nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Finesse
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 20 januari 2015, 20:55

Heb even gespiekt.. de kettinglijn is vrij recht als hij op het 4e en 5e kransje ligt, op de 17t en de 19t.
Dat is dus uit het midden van de cassette.

Mijn offset kan ik max 4 mm naar binnen zetten, dan loopt het tandwiel 1mm vrij van het frame.
Als ik hem dus 4 mm naar binnen zou zetten, zou mijn kettinglijn ideaal moeten zijn.. toch?
Dan kom ik uit op 46,4.. als het standaard van Shimano op 50,4 zit..

Dat is dan wellicht het proberen waard!!
Nu nog even kijken naar de juiste ringen en bouten..
Carron
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 17:17

Na het lezen ben ik bij mijn xt m8000 setje gaan kijken op m'n fiets en ik heb het zelfde was mij nog niet opgevallen.
Wat ik zo zie is dat de kleine tandwiel van de derlieur heel dicht bij het 40 tands zit.
Misschien een tip de busjes veranderen zodat de houder van de 2 kleine tandwiel toestel op een andere plek zit dan ben je het probleem kwijt.

Ron
Finesse
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 20 januari 2015, 20:55

Het zit niet in de derailleur.. die loopt vlekkeloos.. zowel vooruit als achteruit.
Mijn probleem komt puur omdat de kettinglijn te scheef is.. vanaf het kettingblad naar de grootste krans achter.
Plaats reactie