Keuze upgrade wielset

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, centerlockschijven passen niet op zesbouts-naven. Andersom wel, middels adaptertjes maar die dingen zijn bijna net zo duur als een paar basic Shimano schijven.

Veel DT naven zijn ook in een centerlock-versie leverbaar, weet zo niet of dat ook voor de 370 geldt. Als dat zo is zal de site van Actionsports dat waarschijnlijk ook als keuzeoptie bieden.
Misschien dat Fulcrum hun wielen ook in een centerlockuitvoering heeft, geen idee.

Die Fulcrums zullen best duurzaam zijn, dat geloof ik meteen (Fulcrum is eigenlijk van Campagnolo, oorspronkelijk opgezet als "ander merk" om niet Campa-rijders ook wielen te kunnen verkopen). Punt is dat als die velgen (dus niet de complete wielen) niet lichter en/of breder zijn als je huidige Alex velgen je er feitelijk niet op vooruit gaat.

Je zou dus de gewichten van de losse velgen moeten weten om een zinvolle vergelijking te kunnen maken. Het gewicht van de naven is niet van belang. Maar op mijn gevoel afgaand is de winst met deze wielen tov je huidige (criteria: velgengewicht & -breedte) het minst van de opties die je noemt.
Een Crest weegt maar 395 gram, dat is behoorlijk licht voor een alu 29er velg...

ZTR komt trouwens rond deze tijd met een nieuwe Crest die wat breder is (staat ergens een topic over in "nieuws"). Het zou kunnen dat er daarom nu leuke aanbiedingen beschikbaar komen van de vorige generatie. Let in elk geval op welke versie je krijgt mocht je voor een Crest-wielset gaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Velg is blijkbaar tegen de 500gr voor Fulcrum HP http://www.bike-discount.de/en/buy/fulc ... wg_id-1406" onclick="window.open(this.href);return false;
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Als bijvoorbeeld die Fulcrums ongeveer 100g per velg zwaarder zijn, en het gewichtsverschil per set is minder dan 100g, waar zit dat verschil dan? Naven (niet zo belangrijk?), spaken (degelijkheid?)?

Het gewicht van mijn huidige Alex velgen weet ik niet. Voor het totaalplaatje heb ik iets vergelijkbaars gevonden:http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3#p1885163. Ik ga dan niet tubeless, maar kan nog wel van RaRo naar RaRa buitenbanden.

Ik wil niet ook nog andere remschijven moeten kopen, dus ik denk dat ik mij moet richten op centerlock.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die 395 gram van Crests is een reëel gewicht, het gewicht van de Fulcrum set is waarschijnlijk een fabrieksopgave? Die willen nog weleens wat optimistisch zijn, niet in het minst bij Italiaanse merken ;-)

Fabriekssets zoals die van Fulcrum hebben vaak minder spaken dan conventionele sets die meestal 32 spaken hebben. In principe is minder spaken ook minder stijf en minder duurzaam, dus dat moet gecompenseerd worden en meestal gebeurd dat door meer materiaal voor de velg te gebruiken. Die dan dus zwaarder wordt...
Bovendien zijn de spaken specifiek voor zo'n wiel, dat kan lastig zijn als je op vakantie een gebroken spaak hebt. Een standaard spaak is vaak makkelijk(er) aan te komen.

Andere remschijven hoeven niet duur te zijn, de basic Shimano's zijn gewoon prima. Als je dan je oude verkoopt heb je minstens de helft al weer terugverdiend. Daar zou ik het persoonlijk niet vanaf laten hangen wat je kiest.

Maar neem anders de tijd om na te denken of je andere wielen wilt en zo ja welke.
Gewoon eerst je bandjes aanpakken, misschien ben je dan al zo blij dat de wielen niet meer nodig zijn ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Duidelijk, Crests zijn gewoon een stap beter.

Remschijven zouden geen probleem moeten zijn. Het is meer dat ik nog niet zo handig ben en ik wil dan voor bedrag X ook wel klaar zijn zeg maar.

Andere wielset zit al een tijdje in mijn hoofd en ik heb al aardig wat gelezen. Banden ga ik sowieso eerst doen.

Nog even over XT-naven dan :wink: Problemen waren bij de 785 als ik het goed heb. De 8000-serie is nieuw(er)? Vast geen garanties dat het opgelost is, maar je zou een setje kunnen laten bouwen met die 8000-serie i.c.m. Crests...
mosselmania
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 7 september 2013, 20:01

mocht je nog met de standaard banden en binnenbanden rijden dan win je ook heel veel met het tubeless maken van de velgen en er lichtere banden op te zetten.
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Ik ga binnenkort over van Schwalbe Rapid Robs naar Racing Ralphs. Voorlopig nog niet tubeless.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

kermit schreef:Klopt, centerlockschijven passen niet op zesbouts-naven. Andersom wel, middels adaptertjes maar die dingen zijn bijna net zo duur als een paar basic Shimano schijven.

Veel DT naven zijn ook in een centerlock-versie leverbaar, weet zo niet of dat ook voor de 370 geldt. Als dat zo is zal de site van Actionsports dat waarschijnlijk ook als keuzeoptie bieden.
Misschien dat Fulcrum hun wielen ook in een centerlockuitvoering heeft, geen idee.

Die Fulcrums zullen best duurzaam zijn, dat geloof ik meteen (Fulcrum is eigenlijk van Campagnolo, oorspronkelijk opgezet als "ander merk" om niet Campa-rijders ook wielen te kunnen verkopen). Punt is dat als die velgen (dus niet de complete wielen) niet lichter en/of breder zijn als je huidige Alex velgen je er feitelijk niet op vooruit gaat.

Je zou dus de gewichten van de losse velgen moeten weten om een zinvolle vergelijking te kunnen maken. Het gewicht van de naven is niet van belang. Maar op mijn gevoel afgaand is de winst met deze wielen tov je huidige (criteria: velgengewicht & -breedte) het minst van de opties die je noemt.
Een Crest weegt maar 395 gram, dat is behoorlijk licht voor een alu 29er velg...

ZTR komt trouwens rond deze tijd met een nieuwe Crest die wat breder is (staat ergens een topic over in "nieuws"). Het zou kunnen dat er daarom nu leuke aanbiedingen beschikbaar komen van de vorige generatie. Let in elk geval op welke versie je krijgt mocht je voor een Crest-wielset gaan.

Een paar bekenden van mij hebben op hun fiets standaard fulcrum wielen zitten. Het kan toeval zijn maar beiden hebben problemen met de lagers. En fulcrum gebruikt blijkbaar speciale lagers (in de exploded view van de naven is het ook wel te zien). En het leveren van die lagers gaat nog niet echt makkelijk.
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

_Erik_ schreef:Een paar bekenden van mij hebben op hun fiets standaard fulcrum wielen zitten. Het kan toeval zijn maar beiden hebben problemen met de lagers. En fulcrum gebruikt blijkbaar speciale lagers (in de exploded view van de naven is het ook wel te zien). En het leveren van die lagers gaat nog niet echt makkelijk.
Bedankt voor je bericht. Mindere ervaring met Fulcrum dus.

Ben er nog niet uit :winkie: Ik kwam ook de (nieuwe?) DT Swiss XR 361 velg tegen. Iets breder (merkbaar of niet...) dan bijvoorbeeld een Crest en ietsjes zwaarder. Lijkt mij ook een goede optie. Zit ik nog wel met deze vraag:
SV1 schreef:Nog even over XT-naven dan :wink: Problemen waren bij de 785 als ik het goed heb. De 8000-serie is nieuw(er)? Vast geen garanties dat het opgelost is, maar je zou een setje kunnen laten bouwen met die 8000-serie i.c.m. Crests...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou het wel aandurven met die 8000-XT's, als op internet niet bovengemiddeld veel problemen te vinden zijn zal het wel goed zitten denk ik dan maar...

Hele kleine verschillen in gewicht en/of breedte van de velgen ga je niet voelen, dus dan kun je de keus af laten hangen van je smaak of budget (als er tenminste prijsverschillen zijn). Ook al wil je nog niet tubeless, ik zou wel een voorkeur hebben voor tubeless-ready velgen (dus met lage rand). Dan ben je iig voorbereid mocht je het ooit nog eens willen proberen.

Naast ZTR (=Notubes) heeft ook Ryde een uitgebreid aanbod aan tl-ready velgen, als je die voor vergelijkbare prijzen tegenkomt zijn die ook te overwegen. Op hun site staan alle relevante gegevens.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Hmm, ik wil best wat gewicht inleveren voor een wat bredere velg als ik daarmee een allround 'beter' wiel(eigenschappen) krijg. Ik ga er even vanuit dat ZTR en DT Swiss degelijke merken zijn. Ryde heb ik ook regelmatig voorbij zien komen in discussies, maar volgens mij ook wat negatieve ervaringen. Kan altijd natuurlijk.

Ik heb even zitten kijken. Ryde Trace (Trail) 25 heeft volgens mij een mooie verhouding tussen breedte en gewicht. Die breedte heeft ook voordelen bij 2.25 banden? Het is natuurlijk zo dat ik weinig ervaring en weinig vergelijkingsmateriaal heb, dus ik maak straks een keuze en dat is het. Nogmaals dank voor het beantwoorden van mijn beginnersvragen :-q
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Ik overweeg nu de volgende set:

Naven: Shimano XT 8000 CL QR 5x100mm voor, 5x135mm achter
Velgen: Ryde Trace 25
Spaken: DT Swiss Competition Race 2.0/1.6
Nippels: messing
Volgens Actionsports ongeveer 1794g.

Ik ben niet zeker van de maten die bij de naven staan. Als het goed is zijn dit vrij standaard maten, maar ik weet niet wat ik nu heb. Opmerkingen zijn welkom.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mijn tips:

- Check of de naven om te bouwen zijn naar andere standaard. Dan kun je de wielen meenemen naar evt. een nieuwe fiets in de toekomst.
- Als je de wielen bij Actionsports laat bouwen, laat ze dan na een paar weken fietsen even nakijken/natrekken door een goede LBS. Ik heb al verschillende wielsets van ze gezien, en de kwaliteit was zeer wisselend: van een achterwiel waar alleen een slag in zat en de spanning aan de lage kant was, tot een wielset met compleet losse spaken en zelfs de naven niet in het midden.

Volgens mij gebruiken ze geen smering oid tussen de nippels en velgen, omdat het opnieuw op spanning zetten bij de ene spaak makkelijke ging dan de andere. Met name alu nippels willen zich dan wel eens invreten.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
SV1
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:18

Bedankt Jan the Man. Tja ik lees ook wisselende berichten over Actionsports, maar ga de gok toch maar nemen. Het mogelijk invreten van de nippels had ik idd over gelezen. Messing was dan de veiligere en iets zwaardere optie begreep ik.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

SV1 schreef:Bedankt Jan the Man. Tja ik lees ook wisselende berichten over Actionsports, maar ga de gok toch maar nemen. Het mogelijk invreten van de nippels had ik idd over gelezen. Messing was dan de veiligere en iets zwaardere optie begreep ik.
Op zich geen heel grote gok, alleen zou ik ze na een tijdje even na laten lopen. Voor de prijzen van de wielsets kun je de onderdelen zelf niet los kopen.
SV1 schreef:Het mogelijk invreten van de nippels had ik idd over gelezen. Messing was dan de veiligere en iets zwaardere optie begreep ik.
Goede keuze, en extra gewicht (21g per wiel) is te verwaarlozen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie