Oké die had ik gezien. Is de straal,hard genoeg om me ketting schoon te spuiten?Patrick_V schreef:korte uitleg:
Sleuteltips
Moderator: jf
- Gertjanw
- Extreme Biker
- Berichten: 778
- Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35
- Mijn mountainbike: Silverback Sphere Expert
Ik heb het niet geprobeerd, omdat ik het niet geloof dat het werktBeemer schreef:Nee zijn pruts dingen, ook een keer gekocht en direct in de kliko ermee

-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
- Mijn mountainbike: GHOST tacana 5
Een gloria drukpomp zoals die gebruikt wordt Door beton boor bedrijven. Die dingen kun je oppompen tot 8bar. Zit gewoon een tuinslang aan met garden koppeling.
hier past prima een spuitkop op en je hebt een prima was installatie
hier past prima een spuitkop op en je hebt een prima was installatie
-
- Pro Biker
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
- Mijn mountainbike: 26er logischerwijs
Gieter, goedkoop en werkt altijd. Druk heb je toch niet nodig. Eerst voorspoelen, dan emmertje en wassen, dan naspoelen. Klaar. Hoe meer druk, des te slechter voor je bike. Spuit je ook geen goedjes weg die je met zorg hebt aangebracht. Ik woon trouwens ook op een flat en mijn balkon heeft een afvoerputje dus tuinslang gaat prima.
Ik gebruik zelf de tuinslang met de welbekende normale spuit met draaistuk vooraan op 'grof nevelen' en gaat al 27 jaar prima
Ik gebruik zelf de tuinslang met de welbekende normale spuit met draaistuk vooraan op 'grof nevelen' en gaat al 27 jaar prima

Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
- No Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 738
- Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
- Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber
Eerst de fiets afvegen met een droge veger. Daarna een emmertje water met een scheutje Dreft, afwasborstel en een Hozelock drukspuit om het vuil en de zeep weg te spoelen (nevelen). Is voldoende.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
- Mijn mountainbike: 26er logischerwijs
Dreft lost vet op. Geen goed plan in mijn optiek.No Biker schreef:Eerst de fiets afvegen met een droge veger. Daarna een emmertje water met een scheutje Dreft, afwasborstel en een Hozelock drukspuit om het vuil en de zeep weg te spoelen (nevelen). Is voldoende.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gewoon tuinslang en zachte borstel en dan afdrogen
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 34
- Lid geworden op: za 15 januari 2011, 11:50
Goedemiddag,
Ik heb een klembout dolgedraaid van mijn nieuwe shimano XT M8000 brake lever bij vastdraaien op een ander stuur. Heeft iemand een idee of je deze bouten kan nabestellen ergens?
Ik heb een klembout dolgedraaid van mijn nieuwe shimano XT M8000 brake lever bij vastdraaien op een ander stuur. Heeft iemand een idee of je deze bouten kan nabestellen ergens?
- Silverium
- Mtb fanaat
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 15 januari 2016, 22:03
- Mijn mountainbike: Giant Boulder Team, Giant Terrago 2 Disc
@ Ruud
Ik zat net het stukje te lezen over onderhoud van je remmen. (1 van de eerste posts in dit topic) onderaan staat de tip om de remblokjes warm te maken met een
gasbrander en af te koelen in een bakje water. Ik weet niet waar deze tip vandaan komt, maar een remblokje bestaat normalerwijze uit metaalschaafsel (meerdere soorten)
en een soort epoxy om de brij bij elkaar te houden. Te warm maken zorgt ervoor dat de epoxy verbrandt waardoor je remblokjes broos worden, kijk hier mee uit!
Afhankelijk van het soort remblokken kan dit een duur geintje worden. (Mijn excuses als dit al aangehaald is geworden, ik heb namelijk niet alle 17 de pagina's gelezen)
Naar mijn ervaring werkt het beter als je een stuk vrij grof schuurpapier (korrel P200-P400) pakt en die op een glazen plaat legt (of een ander vlak oppervlakte).
Pak vervolgens een remblokje en zet die recht op het schuurpapier. Maak een aantal cirkelvormige bewegingen met het blokje over het schuurpapier totdat het bovenste
laagje van het remvlak er af is geschuurd. Het remblokje zal nu nog niet helemaal 'ingelopen' zijn, maar het scheelt wel al een hoop! Je kunt het zelfde doen met je
remschijf, ik zou hier alleen een wat fijner schuurpapiertje voor pakken ± korrel P800.
Piepende remmen voorkomen:
Scheur vervolgens een klein stukje van het schuurpapier af en rond de scherpe randjes van het remblokje even af. (niet te veel, de blokjes zijn al klein!) Dit verhelpt
meestal piepende remmen. Niet vergeten de remmen nog even te ontvetten met remmenreiniger als je met ze klaar bent!
Ik zat net het stukje te lezen over onderhoud van je remmen. (1 van de eerste posts in dit topic) onderaan staat de tip om de remblokjes warm te maken met een
gasbrander en af te koelen in een bakje water. Ik weet niet waar deze tip vandaan komt, maar een remblokje bestaat normalerwijze uit metaalschaafsel (meerdere soorten)
en een soort epoxy om de brij bij elkaar te houden. Te warm maken zorgt ervoor dat de epoxy verbrandt waardoor je remblokjes broos worden, kijk hier mee uit!
Afhankelijk van het soort remblokken kan dit een duur geintje worden. (Mijn excuses als dit al aangehaald is geworden, ik heb namelijk niet alle 17 de pagina's gelezen)
Naar mijn ervaring werkt het beter als je een stuk vrij grof schuurpapier (korrel P200-P400) pakt en die op een glazen plaat legt (of een ander vlak oppervlakte).
Pak vervolgens een remblokje en zet die recht op het schuurpapier. Maak een aantal cirkelvormige bewegingen met het blokje over het schuurpapier totdat het bovenste
laagje van het remvlak er af is geschuurd. Het remblokje zal nu nog niet helemaal 'ingelopen' zijn, maar het scheelt wel al een hoop! Je kunt het zelfde doen met je
remschijf, ik zou hier alleen een wat fijner schuurpapiertje voor pakken ± korrel P800.
Piepende remmen voorkomen:
Scheur vervolgens een klein stukje van het schuurpapier af en rond de scherpe randjes van het remblokje even af. (niet te veel, de blokjes zijn al klein!) Dit verhelpt
meestal piepende remmen. Niet vergeten de remmen nog even te ontvetten met remmenreiniger als je met ze klaar bent!
-
- All rounder
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma 7 juli 2014, 15:57
- Mijn mountainbike: Bottecchia Stelvio 650B
Dank je voor de tip. Ook ik lees niet alle 17 pagina's door.
Sommige dingen doe ik op gevoel zoals die tip van jou, zonder te weten of ik er dan verstandig aan doe. Ben blij dat ik een bevestig heb gekregen dat ik het goed gevoelsmatig goed heb gedaan. Want soms heb ik weleens dat ik denk was ik er maar van afgebleven.
Gelukkig is dit op de mountainbike nog niet voor gekomen, Ben hier ook heel voorzichtig mee, komt ook omdat ik niet in mijn omgeving ken die wel sleutel ervaring heeft. En naar de fietsenmaker rennen wil ik eigenlijk ook niet te vaak.
Sommige dingen doe ik op gevoel zoals die tip van jou, zonder te weten of ik er dan verstandig aan doe. Ben blij dat ik een bevestig heb gekregen dat ik het goed gevoelsmatig goed heb gedaan. Want soms heb ik weleens dat ik denk was ik er maar van afgebleven.
Gelukkig is dit op de mountainbike nog niet voor gekomen, Ben hier ook heel voorzichtig mee, komt ook omdat ik niet in mijn omgeving ken die wel sleutel ervaring heeft. En naar de fietsenmaker rennen wil ik eigenlijk ook niet te vaak.
Nou heeft mijn meissie voor thuis een stoom apparaat van karcher gekocht om het huis schoon te krijgen. Is geen hofge-drukl ding, komt eigenlijk enkel stoom uit, wel onder wat druk.
Zou ik daar mijn bike goed mee schoon kunnen maken of is de hitte te gevaarlijk voor lak, afdichtingen en meer van dat spul?
Zou ik daar mijn bike goed mee schoon kunnen maken of is de hitte te gevaarlijk voor lak, afdichtingen en meer van dat spul?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 217
- Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
- Mijn mountainbike: Scott Spark 930
- Contacteer:
Leuk topic. Zeker nu ik het meeste onderhoud zelf wil gaan doen. Nu zit ik alleen met de vraag, welke tools moet ik gaan kopen? Ik lees nog wel eens dat mensen handige tricks hebben om een goedkoop alternatief voor bepaalde gereedschappen te hebben. Dit wil ik dus niet doen. Ik wil wel iets fatsoenlijks en duurzaams maar het moet wel binnen hobbybudget blijven.
Dit wil ik zelf gaan doen:
- Scharnierpunten fully frame
- Naven/body schoonmaken/vetten
- Trapaslagers onderhoud en vervangen
- Crank loshalen
- Schijfremmen?
- Onderhoud/revisie vork en demper (zoek hier een leermeester voor. Evt tegen betaling[Niet doordenken viezeriken
])
Ik heb een Scott Spark 930 uit 2013.

Specs:
- Bottom bracket Sram GXP PF Integrated, Shell 41x89.5mm
- Hubs Syncros XR 2.5 29 Made by DT Swiss Front, Syncros XR 2.5 29 RWS made by DT Swiss Rear
- Brakes Shimano BR-M596 Disc, 180mm Front and 160mm Rear SM-RT66 IT Rotors
- Fork Fox 32 Float 29 Evolution CTD Air, CTD Damper with 3 Modes, 15mm Quick Release Axle, Tapered Steerer, Rebound Adjust
- Rear shock Scott DT Nude 2, 3 Modes Lockout-Traction-Descent, Rebound Adjust
Dit wil ik zelf gaan doen:
- Scharnierpunten fully frame
- Naven/body schoonmaken/vetten
- Trapaslagers onderhoud en vervangen
- Crank loshalen
- Schijfremmen?
- Onderhoud/revisie vork en demper (zoek hier een leermeester voor. Evt tegen betaling[Niet doordenken viezeriken

Ik heb een Scott Spark 930 uit 2013.

Specs:
- Bottom bracket Sram GXP PF Integrated, Shell 41x89.5mm
- Hubs Syncros XR 2.5 29 Made by DT Swiss Front, Syncros XR 2.5 29 RWS made by DT Swiss Rear
- Brakes Shimano BR-M596 Disc, 180mm Front and 160mm Rear SM-RT66 IT Rotors
- Fork Fox 32 Float 29 Evolution CTD Air, CTD Damper with 3 Modes, 15mm Quick Release Axle, Tapered Steerer, Rebound Adjust
- Rear shock Scott DT Nude 2, 3 Modes Lockout-Traction-Descent, Rebound Adjust
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees
Even monkeys fall from trees