zitvlak verbrand?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

Hallo,
Ik heb zondag zo'n 6uur op m'n mountainbike gezeten en toen ik thuis kwam en douchte voelde ik een piekend gevoel op m'n zitvlak. meer specifiek de regio waarmee het achterste van het zadel contact maakt. Deze regio gloeide nogal en zag rood dus dan maar wat flamazine aangesmeerd. Ondertussen is het al wat beter, maar ik doe vooral zittend werk dus ik zit er ook de ganse tijd op wat niet zo fijn aanvoelt. Het zadel op m'n mtb is niet m'n favoriet dus dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Nu was het plan om deze avond en morgen 2x 2u rit te doen , maar de vraag is ofdat dit wel verstandig is (ook met het mooie weer eind deze week geen zin om dan 4 dagen te moeten boeten en niet te mogen rijden :-{ ) en het probleem dus opnieuw verergert.
Is dit zo'n gevalletje van chamois creme smeren de volgende keer bij zo'n lange rit ? Heb er al veel over gelezen maar nog nooit nodig gehad (dacht dat dit voor irritatie bij de zitbeentjes was). Heb hier wel een potje uiercreme staan en als ik goed lees heeft dit ongeveer dezelfde werking. Kan ik dit dan smeren en toch gaan rijden met de zekerheid dat het probleem niet erger wordt ? ;)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Pieter348 schreef:Is dit zo'n gevalletje van chamois creme smeren de volgende keer bij zo'n lange rit ?
Heeft bij mij alle problemen bij lange (warme) ritten opgelost, met name als je wat transpireert en/of het gaat schuren kun je schaafplekken krijgen die een paar dagen behoorlijk zeer kunnen doen. Goed passend zadel is natuurlijk belangrijk, daar zou ik als eerste mee beginnen. Als het nu aan het genezen is zou ik het herstelproces even zijn werk laten doen, kun je het weekend weer (echt) lekker biken.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Voor en achteraf (na wassen) bij lange ritten (+5u) insmeren met zinkzalf voor baby billetjes.
Verder dient je achterste en je broek natuurlijk schoon te zijn voor aanvang van de rit.
Mocht het nog niet eerder voorgekomen zijn zou ik eens kijken naar het wasmiddel en/of wasverzachter. Waarschijnlijk even je vrouw vragen..... :lol:
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik meen dat in Charmois ook een bacteriedodend middel is toegevoegd.
Gewone uierzalf (die gele) houdt vnl alleen vet en of dat nou lekker zit weet ik niet.
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

Okey, bedankt ! Rij voornamelijk racefiets en dat zadel past me wel perfect maar helaas niet meer te verkrijgen. De meeste ritten met mtb die ik doe zijn 2/3 uur en dan heb ik achteraf geen last dus vandaar ook dat er niet echt haast achter een ander zadel zat. Broeken worden na iedere rit gewassen dus dat is ook niet echt het probleem. Uierzalf die ik gebruik is wit en ook antibacterieel. Die gele trekt namelijk niet echt in het vel en is vooral vettig terwijl deze wel in de huid trekt.
Ik zal m'n ritten dan maar schrappen en hopen op spoedig herstel :D
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gaat je zeem er niet op achteruit als hier telkens zalf op komt te zitten?
Lijkt mij dat het in de zeem gaat zitten...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Pieter348 schreef:Die gele trekt namelijk niet echt in het vel en is vooral vettig terwijl deze wel in de huid trekt.
Vettigheid smeert en voorkomt daarmee schuurwonden. Wat in de huid trekt is vocht, en vochtige huid is juist kwetsbaarder.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Sommige cremes adviseren het zelfs om het in de broek te smeren.
Ik heb er met Sudocreme voor babybillen geen last van.
Strontvlekken gaan er lastiger uit....... :roll: :lol:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

:D

Maar bedankt voor de tip! Wist ik nog niet.
Wel handig om te weten met de Drenthe200 in het vooruitzicht.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

+1 voor de Sudocreme...goedkoop en effectief.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Mij lijken smeerseltjes slechts een lapmiddel en kan je beter op zoek naar een zadel waar je geen last mee hebt.
Je geeft zelf aan dat je favoriete zadel er wel is maar niet meer te koop is dan moet er toch iets te vinden zijn dat in de buurt komt ?
Of op zoek naar oude voorraad.
Gebruikersavatar
dcolstee
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 30 juni 2014, 13:27
Mijn mountainbike: BMC TE01 DI2

bij lange ritten gebruikt ik vooraf altijd chamois creme, indien gevoellig na t douchen de skin repair van assos..prima spul
BMC TE01 DI2
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tere bipsjes allemaal zeg... :wink: Zitten die broeken wel strak genoeg? Zadel is één ding, te wijde broek zal ook niet helpen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

Nieuw zadel komt eraan. Zal inderdaad door zweet zijn dat het wat beginnen schuren is. Had m'n lange winterbroek aangedaan omdat het 's ochtends vroor maar in de namiddag was korte broek zeker voldoende geweest... Broeken zijn volgens mij wel strak genoeg ja , moet al redelijk trekken om die dingen over m'n benen te krijgen. Een maatje groter ging dan veel beter maar dan was de broek zoals je zegt te ruim aan het zeem.

Hopelijk zit ik snel terug op de fiets en volgende keer bij een 6u rit wat creme erop :D
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Allemaal babybilletjes... en daar werkt sudocreme uitstekend voor
Plaats reactie