q-factor

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dit is niet zo moeilijk, dus: meer op de MTB zitten! En daarbij is 2000 km in een jaar niet zo veel, zeker niet als het grootste gedeelte ervan woonwerk is. Nu is dat een prima basis, maar dan moet je wel een substantieel aantal kilometertjes kunnen draaien.

Kortom: geen reden om een fiets in te ruilen of aan te passen, maar gewoon meer gaan fietsen! Wat een straf :-q !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik zou gewoon een smallere crank proberen. Hoeft echt niet alles te kosten, 2e hands. Ik vind het verschil goed merkbaar en fijner fietsen voor me gevoel. Of dat het verschil maakt bij jou weet ik niet natuurlijk.
life starts @ 150bpm...
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

g60:

Smallere crank moet natuurlijk ook maar net op je MTB passen he!

En daarnaast: ik denk dat TS gewoon een nieuwe S-Works Epic Carbon World Cup dinges moet kopen. Dan is materiaal meteen uitgesloten omdat ie dan zeker weten hetzelfde (waarschijnlijk beter) materiaal heeft dan die andere 10%90% die hem op Strava voorbij knalt. Toch?
Laatst gewijzigd door doezel op ma 4 april 2016, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tot nu toe knalt 90% hem voorbij, dus het moet wel aan het materiaal liggen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Kapitein Iglo schreef:Tot nu toe knalt 90% hem voorbij, dus het moet wel aan het materiaal liggen.
Ohja! Je hebt gelijk!

(dan vraag ik me wel ineens af waarom IK op zowel de Zealous als de Evil even langzaam ga, Strava-wise)
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Kapitein Iglo schreef:Dit is niet zo moeilijk, dus: meer op de MTB zitten! En daarbij is 2000 km in een jaar niet zo veel, zeker niet als het grootste gedeelte ervan woonwerk is. Nu is dat een prima basis, maar dan moet je wel een substantieel aantal kilometertjes kunnen draaien.

Kortom: geen reden om een fiets in te ruilen of aan te passen, maar gewoon meer gaan fietsen! Wat een straf :-q !
Even goed lezen;-)

2000 tot nu toe dit jaar.....Meestal rijd ik rond de 7 a 8 duizend op jaar basis. Meestal wat kortere ritten. Dus een keer of 4 per week.

Maar meer op de mtb zitten zal wel helpen. Neemt niet weg dat ik ondertussen al ruim 25 jaar op de fiets zit, voornamelijk race, maar toch ook al aardig wat mtb werk.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

doezel schreef:g60:
Smallere crank moet natuurlijk ook maar net op je MTB passen he!
Joh! Dacht dat dat niet uit maakte.. Rotor 3d crankje kan je mooi afstellen op je frame hoor :-q . Rij met 3mm speling langs de chainstays
life starts @ 150bpm...
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

g60 schreef:
doezel schreef:g60:
Smallere crank moet natuurlijk ook maar net op je MTB passen he!
Joh! Dacht dat dat niet uit maakte.. Rotor 3d crankje kan je mooi afstellen op je frame hoor :-q . Rij met 3mm speling langs de chainstays
Hahaha! 3mm zou mij echt te weinig zijn. Als je frame een beetje flext rij je zo (in het gunstigste geval) alleen de lak van je chainstays als je een beetje wild doet.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

raassie schreef:
Kapitein Iglo schreef:Dit is niet zo moeilijk, dus: meer op de MTB zitten! En daarbij is 2000 km in een jaar niet zo veel, zeker niet als het grootste gedeelte ervan woonwerk is. Nu is dat een prima basis, maar dan moet je wel een substantieel aantal kilometertjes kunnen draaien.

Kortom: geen reden om een fiets in te ruilen of aan te passen, maar gewoon meer gaan fietsen! Wat een straf :-q !
Even goed lezen;-)

2000 tot nu toe dit jaar.....Meestal rijd ik rond de 7 a 8 duizend op jaar basis. Meestal wat kortere ritten. Dus een keer of 4 per week.

Maar meer op de mtb zitten zal wel helpen. Neemt niet weg dat ik ondertussen al ruim 25 jaar op de fiets zit, voornamelijk race, maar toch ook al aardig wat mtb werk.
Mijn excuses! Ik doe net geen 10.000 per jaar waarvan veel woonwerk, dus zover zitten we niet van elkaar af.

Ja, dan blijft alleen meer MTB-en over;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou daarnaast ook gewoon eens op een andere goed passende 'bekend snelle' 29-er gaan zitten op een voor jou bekend (Strava?) rondje. Waarom niet? Is ook leuk, weer eens wat anders uitproberen (kan ook gevaarlijk zijn :winkie: ).
Leen/huur een Specialized Stumpjumper bv bij een Specialized dealer, wie weet heeft je LBS wat anders staan. Dan ben je er ook zo achter of het 'aan het materiaal' ligt, of aan het niet gewend zijn aan het MTB-en in het terrein, ervan uitgaand dat je getraindheid hetzelfde is.
Maar het ligt niet aan de q-factor.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Hm, een fiets huren.....klinkt idd als een gevaarlijk plan ;-) Voor je het weet moet ik weer uitleggen waarom ik weer een kleine donatie aan mijn lbs moet doen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het is wel een testje waard - dat zou meteen onomstotelijk vaststellen dat je met een 29er echt veel sneller bent. Want wat aurelius suggereert is dat je met een twentyniner van zero to hero kunt transformeren, als het ware.

Ik twijfel: van de laatste 10% naar de beste 10% vind ik een nogal grote stap. Een e-MTB zou wel kunnen helpen;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Da's niet eerlijk, Iglo, eerst een niet-gemotoriseerde 29"-er proberen. Pas als dat niet helpt evt een electrometer inschakelen. Er zijn er genoeg die op de juiste 29-er veel vlotter vooruit kwamen 'ineens'. Kan ook niet gebeuren, maar dan weet je dat ook weer, dat het daaraan niet ligt/lag :-q ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Ik zou eerst kijken hoeveel er te winnen is door gewoon meer mtb kilometers te maken en daarbij actief op je techniek te letten. Volgens mij valt er voor veel wegrenners veel te winnen op dat vlak. Ga eens kijken op youtube welke technieken je voor bochten kunt toepassen. Ga fietsen en bouw vertrouwen op.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je schrijft dat je vooral w.w. km's hebt gemaakt. Dus navenant ook meer duur km's gemaakt. Dan boet je in op kracht, wat zo ie zo al met het vorderen der jaren gebeurd. MTB is, afhankelijk van het gekozen parcours, al meer een krachtsport.
Plaats reactie